اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گلستان:

ثبت برج جهانی قابوس گنبدکاووس موضوعی ملی است

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: ثبت برج جهانی قابوس گنبدکاووس یک مسئله ملی است.

ثبت برج جهانی قابوس گنبدکاووس موضوعی ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عبدالرضا دادبود ظهر امروز در دومین کارگروه تخصصی گردشگری استان گلستان اظهار داشت: سال گذشته 30 اثر در سطح کشور برای جهانی شدن مورد بررسی قرار گرفت که دو اثر تاریخ از بین آنها انتخاب شد که یکی مسجد جامع اصفهان بوده و دیگری برج قابوس‎بن وشمگیر گنبدکاووس بوده است.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش‎ها برای ثبت جهانی این برج انجام شده است اذعان کرد: سعی کرده‎ایم در سطح استان زمینه‎ای فراهم کنیم تا این اتفاق بیفتد و ثبت این اثر جهانی یک دغدغه ملی محسوب می‎شود که نفع آن تنها برای استان یا شهرستان گنبدکاووس نیست بلکه برای کشور ایران است.

دادبود با بیان اینکه هیچ‎گاه چیزی ساده به دست نمی‎آید ابراز داشت: تا زمانی که مشکلات را نپذیریم نمی‎توانیم کارهای بزرگ را انجام دهیم و در راستای بازسازی برج گنبدکاووس برای ثبت جهانی تلاش شده تا تدابیری اندیشیده شود که مردم کمترین آسیب را ببینند.

معاون عمرانی استاندار گلستان با قدردانی از دستگاه‎هایی که در تحقق بازسازی محوطه این برج با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همکاری داشته‎اند تصریح کرد: برای تحقق این مسئله ساختمان‎های شرکت توزیع برق، تربیت بدنی و آموزش ‎و پرورش شهرستان گنبدکاووس به طور کلی تخریب شد.

وی یادآور شد: خسارات این دستگاه‎ها و مردمی که در این مکان ملک داشته‎اند مورد بررسی قرار می‎گیرد و با مشخص شدن وضعیت زمین‎هایی که برای این طرح واگذار شده تامین اعتبار می‎شود و مسکن و شهرسازی زمین‎هایی را برای بازسازی اماکن تخریب شده در اختیار آنها در قسمت دیگری از شهر گنبدکاووس قرار می‌دهد.

دادبود با بیان اینکه ثبت برج قابوس اتفاق خوبی برای شهر گنبدکاووس است که از برکات آن برخوردار خواهیم شد اظهار داشت: با نورپردازی، مرمت برج، دیوارسازی شرایطی را فراهم آورید تا بعد از ثبت برج برای پذیرش مهمانان خارجی آمادگی داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار گلستان خاطر نشان کرد: از جمله مسائل دیگری که در خصوص این برج برای پذیرش مهمانان خارجی باید مورد بررسی قرار گیرد به وجود آوردن فضای سبز مناسب در محوطه برج و همچنین ساخت هتل‎های حداقل سه تا پنج ستاره برای اقامت توریست است.

برج قابوس از قدیمی‌ترین آثار دوره معماری اسلامی و از لحاظ شیوه معماری یکی از نخستین بناهای مربوط به دوره رازی و به بیانی دقیق‌تر مرز میان شیوه‌های معماری خراسانی و رازی به شمار می‌رود و از ویژگی‌های مهم شیوه معماری رازی بکارگیری مصالح محکم‌تر و مرغوب‌تر، رعایت اصول نیارش رگ چین کردن نما، گره‌بندی بناها با آجر و مقرنس‌کاری است.

مهمترین خصوصیت این شیوه معماری استفاده از آجر با کیفیت است.

درباره اهمیت این ویژگی شیوه رازی همین قدر بس که بدانیم که برج قابوس با ارتفاع 70 متر بلندی بلندترین بنای آجری جهان شناخته شده است. تاریخ ساخت طبق تصریح نوشته‌های کتیبه جرج قابوس، امیر شمس‌المعالی به سال 397 هجری قمری اقدام به ساخت برج نمود و ساخت آن 5 سال به طول انجامید.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط 37 متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن 18 متر که روی هم رفته ارتفاع برج را به 55 متر می‌رساند همچنین می‌باید 15 متر ارتفاع تپه مصنوعی را که گنبد بر روی آن بنا شده به برج بیفزائیم که در این صورت برج از سطح تا رأس 70 متر ارتفاع دارد.

این برج قابوس از جمله آثار معماری قرن چهارم هجری است که در نزدیکی شهر جرجان روی تپه‌ای بنا شده است.

هدف از ساخت بنا که بر طبق کتیبه آن، در زمان حیات بانی بنا ساخته شده است، استفاده از آن به عنوان مقبره وی بوده است.

منشأ ساخت برج‌ قابوس مشخص نیست‌، ولی اتینگ هاوزن معتقد است با توجه به اینکه قابوس یک زرتشتی تازه مسلمان شده بود و هنوز با سنت‌های پیش از اسلا‌م پیوند داشت‌، می‌توان منشأ ساخت آن را در برخی آثار یادبود مزدایی و دگرسانی خیمه و چادر به یک بنای معماری جستجو کرد. این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می‌شود.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول