اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان:

10 هزار هکتار اراضی ملی گیلان سنددار می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: امسال 10 هزار هکتار اراضی ملی گیلان سنددار می‌شوند.

10 هزار هکتار اراضی ملی گیلان سنددار می‌شوند

رحمت‌الله رحمانی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه در دولت نهم و دهم کارهای زیادی در منابع طبیعی استان انجام شده است، اظهار کرد: در مدت فعالیت دولت احمدی‌نژاد بیش از 950 هزار هکتار اخذ سند منابع ملی استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به نقش موثر منابع طبیعی در توسعه استان افزود: عرصه‌های منابع ملی بستر توسعه استان را تشکیل می‌دهند و نقش موثری در مسکن مهر، طرح‌های کشاورزی، تولیدی، صنایع، راه، آب، گاز و برق و... ایفا کرده است.

این مسئول افزود: اداره کل منابع طبیعی علاوه بر اجرای پروژه‌های خود توانسته است برای برطرف کردن مشکل اراضی مذکور تلاش کند و این تحولی که امروز در استان دیده می‌شود حاصل پیگیری‌های زیاد منابع طبیعی بوده است.

*13 هزار هکتار جنگل‌کاری در گیلان انجام شد

وی درباره جنگل‌کاری استان ابراز کرد: از سال 84 به بعد در بحث جنگل‌کاری و پروژه‌های منابع طبیعی حدود 13 هزار هکتار جنگل‌کاری با نقشه GPS را تحویل دادیم که در توسعه استان نقش بسیار مهمی داشته است.

رحمانی، خروج دام از جنگل را یکی از مصوبات دولت دانست و تصریح کرد: امسال برای پروژه خروج دام از جنگل، حفاظت جنگل، اراضی و آبخیزداری برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که باید 150 خانوار از جنگل‌های استان خارج شوند.

وی با بیان اینکه بیش از 700 هزار واحد دامی مازاد در جنگل‌های استان هستند، افزود: تاکنون 350 هزار واحد دامی از جنگل خارج شده و در برنامه امسال نیز حدود 150 خانوار با حدود 20 هزار واحد دامی باید از جنگل‌‌های استان خارج شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تامین جذب 60 نفر از نیروی کارشناسی را از برنامه‌های مصوب منابع طبیعی استان ذکر کرد و یادآور شد: از حدود 10 تا 15 نفر امتحان گرفته شده و تا چند ماه آینده امتحان دوم برگزار می‌شود و این نیروها وارد بدنه منابع طبیعی می‌شوند تا از منابع طبیعی با همکاری مردم و دستگاه‌های دیگر به خوبی حفاظت کنیم.

*اخذ سند 10 هزار هکتار اراضی ملی در سال جاری

وی از اخذ سند 10 هزار هکتار اراضی ملی استان در سال جاری خبر داد و گفت: توسعه و غنی‌سازی یک‌هزار هکتار جنگل‌کاری از برنامه‌های دیگر منابع طبیعی در سال جاری است.

رحمانی تجهیز ناوگان برای مواقع آتش‌سوزی و ساخت پایگاه یگان حفاظت در سراوان رشت را از جمله برنامه‌های مهم منابع طبیعی استان در سال جاری برشمرد و افزود: به‌زودی دیوار کشی پایگاه یگان حفاظت سراوان رشت انجام می‌گیرد و عملیات ساخت آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 25 پارک جنگلی در استان وجود دارد، ابراز کرد: در راستای کاهش تصدی‌گری دولت،  چند پارک باید به بخش خصوصی واگذار شود.

این مسئول، واگذاری پارک‌های سراوان و قلعه‌رودخان به شهرداری‌ها را از جمله این واگذاری‌ها ذکر کرد و افزود: طبق ماده 147 قانون برنامه پنجم توسعه، پارک‌هایی که در حوزه شهری قرار دارند باید به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی، درباره اجرای طرح گردشگری در پارک سراوان رشت بیان کرد: بخش خصوصی آبراه زیبایی را در پارک سراوان رشت طراحی کرده که به‌زودی افتتاح می‌شود و در تابستان مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد. 

رحمانی با تصریح بر اینکه اهمیت منابع طبیعی گیلان بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: از تمام مردم و مسئولان تقاضا داریم در راستای حفاظت از منابع طبیعی دست ما را بگیرند و اگر ماموران تذکراتی در خروج دام از جنگل و قاچاق چوب می‌دهند نتایج آن برای همه مردم است زیرا اگر این طبیعت تخریب شود خسارات زیادی باید برای آن بپردازیم.

وی تخریب جنگل را موجب بروز سیل دانست و ابراز کرد: در 28 شهرستان استان با 26 میلی‌متر بارندگی سیل جاری شد که ناشی از تخریب جنگل بود و این موضوع نشان می‌دهد که اگر به طبیعت سیلی بزنیم باید پول نقد پرداخت کنیم و خسارت دهیم اما اگر طبیعت را حفظ و نگه‌داری کنیم برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول