اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری خبر داد

بازپس‎گیری 10 هزار هکتار اراضی ملی از متصرفان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از بازپس‎گیری 10 هزار هکتار اراضی ملی از متصرفان در این استان خبر داد.

بازپس‎گیری 10 هزار هکتار اراضی ملی از متصرفان

عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: تاکنون با درایت و تدبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال و قضات متعهد استان چهارمحال و بختیاری قریب 10 هزار هکتار از اراضی منابع ملی از متصرفان خلع ید شد.

وی افزود: ارزش ریالی این میزان اراضی بازپس‎گیری شده، میلیاردها ریال برآورد می‌شود.

ابراهیمی، صیانت از منابع طبیعی را وظیفه و رسالت تمامی مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: هر ساله از تاریخ 15 تا 21 اسفندماه به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری می‌شود که این نامگذاری نشان از اهمیت جایگاه منابع طبیعی و عرصه‌های ملی و ضرورت صیانت از این میراث ارزشمند است.

وی از جنگل‌ها و منابع طبیعی به‌عنوان امانت خدا نام برد و افزود: جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارند به‌طوری که موجب کاهش آلودگی محیط زیست، جلوگیری از بروز سیلاب‌های مخرب و فرسایش خاک و از همه مهمتر تولید اکسیژن می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به‎ طور متوسط در هر هکتار جنگل افزون بر 500 تا 2 هزار لیتر آب ذخیره می‎شود، از سویی دیگر در هر یک ساعت 8.4 لیتر آب در خاک نفوذ می‌کند، بر همین اساس به ‌منظور حفظ منابع آبی راهی به‌ جز صیانت از جنگل‌ها نداریم.

وی، ارائه الگوهای صحیح، تغییر نگرش، تحقیق و آموزش را مهمترین عوامل در راستای حل مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست دانست و افزود: در چهارمحال و بختیاری حدود 3 هزار کیلومتر رودخانه وجود دارد که کمترین میزان بهره‌برداری از این منبع خدادادی در این استان صورت می‎گیرد.

ابراهیمی ادامه داد: تلاش مضاعف مسئولان و مدیران برای استفاده بهینه از این منابع طبیعی در سطح ملی و منطقه‌ای ضروری است.

ابراهیمی، مساحت جنگل‌های این استان را 18.5 درصد مساحت استان اعلام کرد و گفت: جنگل‌های استان 2.5 درصد مساحت جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی سهم سرانه جنگل در این استان را چهار درصد اعلام کرد و گفت: در حدود 19 جامعه جنگلی با 63 گونه درخت و درختچه‌ای در این جنگل‌ها شناسایی شده که بلوط غربی اصلی‌ترین گونه آن است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به علل تخریب جنگل‌های این استان، گفت: حضور مردم در عرصه‌های جنگلی و رشد فزاینده جمعیت و وابستگی کامل جنگل‌نشینان به جنگل، حضور دام مازاد بر ظرفیت جنگل‌های استان، زراعت در زیر آشکوب جنگل و تبدیل اراضی جنگلی به زراعت از جمله دلایل تخریب جنگل‌های این استان است.

وی ادامه داد: کمبود سوخت فسیلی، نبودن شرایط کار و امکان اشتغال جنگل‌نشینان در سایر بخش‌ها مانند صنعت، گسترش شهرها و روستاها و تأسیسات خدمات بین شهری داخل جنگل از دیگر این دلایل محسوب می‎شود.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول