اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

72 درصد وسعت خراسان شمالی اراضی ملی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: 72 درصد وسعت این استان را اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

72 درصد وسعت خراسان شمالی اراضی ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، موسی صابری عصر امروز در نشست با فعالان زیست محیطی خراسان شمالی اظهار داشت: استان خراسان شمالی دارای 2 میلیون و 832 هزار و 529 هکتار مساحت است که حدود 72 درصد آن را منابع طبیعی تجدید شونده تشکیل می‌دهد.

وی این منابع طبیعی تجدید شونده را افزون بر 2 میلیون و 33 هکتار عنوان کرد و گفت: 21 درصد از این میزان اراضی جنگلی و بیشه زارها و 70 درصد آن جزو اراضی مرتعی و بیش از 9 درصد نیز شامل پدیده‌های فاقد پوشش گیاهی و اراضی کویری هستند.

صابری تصریح کرد: تمام جریان‌های سطحی و زیر‌سطحی استان در سه حوزه آبخیز اترک، کالشور و گرگان رود است.

وی با بیان اینکه حوزه آبخیز سدهای موجود در استان شامل سد بارزوی شیروان به مساحت 48 هزار هکتار، سد بیدواز اسفراین به مساحت 43 هزار و 700 هکتار و سد چری در فاروج به مساحت 6 هزار و 560 هکتار است، گفت: حوزه آبخیز سد شیرین دره در مانه و سملقان 161 هزار و 400 و سد شورک شیروان به مساحت 9 هزار و 415 هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین حوزه آبخیز مرزی استان را برشمرد و گفت: حوزه‌های آبخیز مرزی به مساحت 222 هزار و 394 هکتار است که رودخانه چندیربه مساحت 92 هزار هکتار که طول رودخانه اصلی 80 کیلومتر بوده و در بخش راز و جرگلان واقع است.

وی رودخانه سومبار از جمله حوزه‌های آبخیز مرزی استان را برشمرد و افزود: این رودخانه به مساحت 102 هزار هکتار بوده که طول رودخانه اصلی 75 کیلومتر و در بخش راز و جرگلان واقع شده است.

صابری تصریح کرد: رودخانه گلول به مساحت 28 هزار و 394 هکتار در شهرستان شیروان از دیگر حوزه‌های آبخیز مرزی استان خراسان شمالی است.

وی همچنین حوزه‌های آبخیز شهری در خراسان شمالی را مورد اشاره قرار داد و گفت:  مساحت این حوزه‌های آبخیز 430 هزار هکتار معادل 3/15 درصد مساحت خراسان شمالی بوده که شامل حوزه آبخیز شهری اسفراین، بجنورد، راز، شیروان، جاجرم، فاروج و مانه و سملقان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین با اشاره به تنوع جنگل‌های استان افزود: در این استان ناحیه رویشی هیرکانی، ناحیه رویشی ایران تورانی قرار داشته که جنگل‌های با تراکم انبوه بیش از 50 درصد، جنگل با تراکم نیمه انبوه بیش از 25 درصد، جنگل با تراکم تنک 5 تا 25 درصد و درختچه‌های زار با تراکم بیشه زار و درختچه زار 10 درصد را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های استان خراسان شمالی با وسعت 434 هزار و 550 هکتار بوده که حدود 21 درصد از وسعت منابع طبیعی استان را تشکیل می‌دهند.

صابری بر حفاظت از گونه‌های جنگلی و مرتع در خراسان شمالی با مشارکت عموم مردم  تاکید کرد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول