اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان:

2700 هکتار اراضی ملی جنوب کرمان سند مالکیت دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: از 3 هزار و 400 هکتار مساحت کل عرصه‌های منابع ملی جنوب کرمان تاکنون برای 2 هزار و 720 هکتار از اراضی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند مالکیت اخذ شده است.

2700 هکتار اراضی ملی جنوب کرمان سند مالکیت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، عزیزالله افشاری‌زاده ظهر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه منابع طبیعی در دانشگاه جیرفت اظهار داشت: حوزه فعالیت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، رودبار، منوجان، قلعه‌گنج و فاریاب است.

وی افزود: اهم فعالیت‌های این مجموعه در راستای بهبود وضعیت منابع طبیعی منطقه، احیای بیابان‌ها، حمایت از مردم منطقه، حفظ و تجدید منابع طبیعی و همچنین اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری است.

افشاری‌زاده با بیان اینکه این منطقه در جنوب استان کرمان با مساحت بیش از 3 میلیون و 850 هزار هکتار قرار دارد، تصریح کرد: مساحت اراضی ملی و دولتی آن حدود 3 میلیون و 400 هزار هکتار برآورد شده است.

وی ابراز داشت: حوضه‌های آبخیز جنوب کرمان با مساحت بیش از 3 میلیون و 600 هزار هکتار حدود 93 درصد مساحت منطقه را در برگرفته‌اند.

افشاری‌زاده بیان داشت: این حوضه‌ها منطبق بر مناطق پرشیب کوهستانی بوده که فقر پوشش گیاهی،  فرسایش شدید خاک و سیل‌خیزی از ویژگی‌های عمده آن‌ها به شمار می‌رود.

وی میزان آورد سالانه حوضه‌های آبخیز منطقه را بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب خواند و گفت: حدود یک‌میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز این منطقه را حوزه سد تشکیل می‌دهد.

افشاری‌زاده عنوان کرد: 33 درصد از مساحت حوضه آبخیز سد عظیم مخزنی جیرفت به مساحت 272 هکتار، بیش از 65 درصد مساحت حوضه آبخیز سد میناب به مساحت 650 هزار هکتار و حدود 82 درصد مساحت حوضه آبخیز سد نسا بم به مساحت 67 هزار هکتار در محدوده جنوب کرمان واقع شده است.

وی 2 میلیون و 600 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان را فاقد سد دانست و اذعان داشت: این سدها با صرف هزینه‌های هنگفت ساخته شده، تأمین‌کننده آب کشاورزی هزاران هکتار از اراضی پایین دست بوده است و به عنوان شاهرگ حیات کشاورزی این مناطق محسوب می‌شوند.

افشاری‌زاده با اشاره به جوامع گیاهی جنوب کرمان با توجه به ارتفاع آن‌ها خاطرنشان کرد: گونه‌های گرمسیری، سردسیری و مدیترانه‌ای از جمله گونه‌های موجود در منطقه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: سقز، بذر بادام کوهی «الوک»، میوه کسور، میوه بنه و .... مهم‌ترین محصولات فرعی جنگلی و آویشن، آلاله، آنغوزه، وشا، بومادران، بابونه، درمنه، کتیرا، مورد، تمشک، زیره سبز و سیاه از مهم‌ترین محصولات فرعی مرتعی منطقه جنوب کرمان هستند.

وی با اشاره به اینکه جنوب کرمان متأثر از دو ناحیه رویشی ایران تورانی و خلیجی عمانی است، افزود: وسعت کل جنگل‌های منطقه 480 هزار هکتار معادل 3.87 درصد جنگل‌های کل کشور است که در این زمینه دارنده رتبه 11 کشوری است.

افشاری‌زاده تصریح کرد: از مساحت کل عرصه‌های منابع ملی «جنوب کرمان» به مساحت 3 هزار و 400 هکتار تاکنون 2 هزار و 720 هکتار از اراضی ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند مالکیت اخذ شده است.

وی ابراز داشت: سطوح باقیمانده اراضی ملی به مساحت 680 هزار هکتار است که تا پایان قانون برنامه پنجم توسعه سند مالکیت به نام دولت صادر می‌شود.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول