اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی سبزوار:

طرح تجمیع و تجهیز اراضی، نیازمند اعتبار ملی است

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی سبزوار گفت: متأسفانه تاکنون هیچ گونه اعتباری به طرح تجمیع و تجهیز اراضی و ایمن‌سازی قنات روستای چشام از توابع بخش داورزن سبزوار با وجود اهمیت و ضرورت طرح اختصاص نیافته است.

طرح تجمیع و تجهیز اراضی، نیازمند اعتبار ملی است

محمدجواد ایزدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار اظهار داشت: متأسفانه به این طرح بزرگ و زیربنایی تاکنون توجهی نشده و به نوعی دراین ارتباط می‌توان گفت که در اجرایی شدن این طرح کوتاهی شده است.

وی میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح را یک میلیارد و 150 میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: اگر چه تاکنون اعتبار مصوبی برای این طرح نداشتیم اما با مدیریت و تجمیع اعتبارات این کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در 4 مرحله شامل سه فاز 60 هکتاری و یک فاز 50 هکتاری و در 230 هکتار از اراضی این روستا پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: در حال حاضر تنها فاز نخست این طرح اجرایی شده است و تسطیح اراضی فاز دوم آن نیز در مراحل پایانی است.

وی تأکید کرد: در پاییز سال گذشته و در نخستین گام، کار کشت فاز نخست این طرح را عملیاتی کردیم و سعی داریم فاز دوم طرح را پاییز سال جاری زیر کشت ببریم.

وی با بیان اینکه در این طرح 180 هکتار قابل کشت است، اظهار داشت: با توجه به اراضی منابع طبیعی در جنوب این طرح امکان توسعه آن به 50 هکتار دیگر یعنی مجموعاً 230 هکتار فراهم است.

وی تسطیح لیزری اراضی، احداث 2 کیلومتر کانال انتقال آب، زیرسازی و احداث جاده بین مزارع و نیز عملیات ایمن‌سازی قنات از جمله فعالیت‌های اجرایی طرح مذکور است.

ایزدیان افزود: در این اراضی در سال‌های گذشته حدود 25 کیلومتر کانال سنتی وجود داشته است که با اجرای این طرح حدود 50 درصد کانال‌های مازاد حذف شد و این میزان به 12 کیلومتر کاهش یافت.

وی هدر رفتن آب به دلیل طولانی بودن مسیر، خرد بودن و پراکندگی اراضی، پایین بودن راندمان تولید در واحد سطح، عدم استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و بالا رفتن هزینه‌های کاشت تا برداشت را از عوامل غیر اقتصادی بودن کشاورزی در اراضی سنتی گذشته ذکر کرد.

رئیس جهاد کشاورزی سبزوار اجرای این طرح را در راستای استفاده صحیح از منابع آب و خاک، افزایش راندمان آبیاری به منظور افزایش تولید در واحد سطح، استفاده از بحث مکانیزاسیون، ماشین‎‌آلات کشاورزی و کنترل بهتر آفات دانست و افزود: با تکمیل در اجرای این طرح علاوه بر اقتصادی شدن کشاورزی و دست‌یابی به توسعه پایدار، 45 درصد صرفه‌جویی در میزان آب استحصالی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز طرح مطالعاتی و نقشه‌برداری از روستاهای بروغن و مقیسه و هم‌چنین ورودی روستای مزینان در دستور کار قرار گرفته است.

ایزدیان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اساسی در تسطیح اراضی و اجرای این طرح را مباحث اجتماعی عنوان کرد و تنها کلید حل این موضوع را همکاری مضاعف مردم دانست.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول