اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

قزوین، ایمن در بحث امنیت غذایی

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: بر اساس رده‌بندی که در سطح کشور در خصوص جایگاه استان‌های کشور در زمینه امنیت غذایی انجام شده، استان قزوین جزو استان‌های ایمن کشور به شمار می‌رود.

قزوین، ایمن در بحث امنیت غذایی

سید سعید اسکویی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین در خصوص سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور اظهار داشت: سند ملی تغذیه و امنیت غذایی در سطح کشوری تهیه و نهایی شده و هم‌زمان با آن معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز سند تغذیه و امنیت غذایی این استان را تهیه کرده است.

وی با اشاره به علل تهیه این سند عنوان کرد: گاهی اوقات دو بحث غذا و تغذیه با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود و به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که این دو مباحثی جداگانه هستند.

این مسئول ادامه داد: غذا به مواد خوراکی گفته می‌شود که قابلیت خوردن دارند در حالی که تغذیه مربوط به ویتامین‌ها و موادی است که سلول‌های بدن انسان برای ادامه حیات و رشد کردن به آن‌ها نیاز دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: در کشور ما به دلیل عدم آگاهی کافی مردم به این موارد توجه زیادی نشده و استانداردهای تغذیه رعایت نمی‌شود.

اسکویی ادامه داد: به عنوان نمونه نیاز روزانه بدن انسان به نمک دو تا سه گرم است در حالی که در کشور ما مصرف روزانه نمک 10 تا 15 گرم است.

وی با اشاره به عدم رعایت استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در خصوص تغذیه در کشور گفت: بسیاری از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در خصوص تغذیه در کشور ما رعایت نمی‌شود به عنوان نمونه بر اساس استانداردهای این سازمان هر فردی در طول هفته باید حداقل دو بار ماهی مصرف کند در حالی که سرانه مصرف ماهی در کشور 7,5 کیلوگرم است که فاصله زیادی با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی دارد.

این مسئول افزود: سرانه مصرف لبنیات در کشور ما به 120 کیلوگرم رسیده که هنوز با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت فاصله زیادی دارد چراکه بر اساس این استانداردها هر فرد به طور روزانه به یک‌هزار و 500 کیلوگرم کلسیم نیاز دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: این در شرایطی است که 40 درصد مردم کشور ما به پرخوری مبتلا هستند.

اسکویی به علل پرخوری مردم اشاره کرد و گفت: یکی از علل پرخوری مردم ایران این است که نسبت به نیازهای بدن خود به انواع ویتامین‌ها و غذاها آگاهی لازم را ندارند.

وی افزود: بنابراین باید مردم را نسبت به نیازهای غذایی که دارند آگاه کنیم تا در این زمینه توانمند شوند و بتوانند به درستی در خصوص نیازهای غذایی خود تصمیم بگیرند.

به گفته این مسئول، در بحث غذا باید به دو نکته توجه شود که یکی امنیت غذایی و دیگری ایمنی مواد غذایی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: امنیت غذایی مربوط به دسترسی مردم به مواد غذایی و ایمنی مواد غذایی مربوط به سلامت مواد غذایی است که در برخی از موارد در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

اسکویی با اشاره به علل تهیه سند امنیت غذایی در کشور عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت و FAO در سال 2008، ایران در وضعیت پرخطر قرار دارد و مصرف شیر، مواد لبنی و میوه کمتر و مصرف قند، چربی و روغن بیشتر از میزان توصیه شده در سبد غذایی است.

وی افزود: همچنین بالا بودن چاقی و افزایش روزافزون بیماری‌های مرتبط با تغذیه مانند دیابت و فشار خون از دیگر عللی است که موجب شد سند ملی تغذیه و امنیت غذایی در کشور تدوین شود.

این مسئول با اشاره به مراحل اجرای سند تغذیه و امنیت غذایی استان گفت: طرح موضوع و أخذ تصویب و اجرا در هیئت رئیسه دانشگاه، طرح موضوع و أخذ تصویب و اجرا در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان از جمله مراحل اجرای سند تغذیه و امنیت غذایی استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: تشکیل تیم برنامه‌ریزی عملیاتی شامل نمایندگان خبره جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد، دامپزشکی، معاونت بهداشتی دانشگاه و مدیریت بحران استانداری، تدوین برنامه عملیاتی سه ساله دستگاه‌های اجرایی، قرار دادن پروژه‌های سال 92 در قالب تفاهم‌نامه و امضای آن و تشکیل کار گروه پایش بین بخشی تغذیه و امنیت غذایی برای پایش اجرای سند ذیل کمیته امنیت غذایی استان از دیگر مراحل اجرای سند تغذیه و امنیت غذایی استان است.

انتهای پیام/77001/م40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول