اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با یک‌هزار جلد کتاب

نخستین کتابخانه گیلان‌شناسی در رشت افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان از افتتاح نخستین کتابخانه گیلان‌شناسی در رشت خبر داد و گفت: این کتابخانه با یک‌هزار جلد کتاب پس از نیمه شعبان در رشت افتتاح می‌شود.

نخستین کتابخانه گیلان‌شناسی در رشت افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین عباس‌نژاد عصر امروز در نخستین نشست مطبوعاتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در سالن کنفرانس این سازمان با اشاره به تنظیم و تصویب اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موسسه آموزشی، پژوهشی علمی و خدماتی در سال 1368، اظهار کرد: افتتاح و آغاز به‌کار رسمی کتابخانه ملی به سال 1316 شمسی باز می‌گردد.

وی از افتتاح نخستین کتابخانه گیلان‌شناسی در رشت خبر داد و گفت: این کتابخانه با یک‌هزار جلد کتاب پس از نیمه شعبان در رشت افتتاح می‌شود که شرایط ویژه‌ای برای مطالعه افراد دارد به طوری که تنها افراد تحصیل‌کرده با دارا بودن مدرک کارشناسی می‌توانند از این کتابخانه بهره‌برداری کنند.

این مسئول، تجهیز بخش مخزن کتابخانه را نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار دانست و افزود: با توجه به میزان رطوبت در گیلان مخزن کتاب در استان نیاز به تجهیزات ویژه است.

وی تصریح کرد: تمام اسناد بالای 30 سال جزو اسناد دولتی و تمام اسنادی که به اندازه یک خط، کلمه، یا نقطه بر کاغذهای دولتی نوشته شده باشند به طوری که طبق نظریه کارشناسان دارای ارزش و اعتبار باشد در این مکان نگهداری می‌شوند.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه برای نگهداری اسناد افراد در این مکان هیچ‌گونه اجباری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر فردی اسناد ملی را که به صورت وراثی به او رسیده به چند نفر نشان دهد به لحاظ قضایی می‌توان برای نگهداری آن در مرکز اسناد اقدام کرد.

وی بخش آرشیو شفاهی خوانندگان و پیشکسوتان ملی ایران را از دیگر بخش‌های حوزه فعالیت این سازمان خواند و اذعان کرد: تهیه آرشیوی از خوانندگان مانند استاد پوررضا، شیون فومنی و غیره که تنها صدایی ماندگار از خود باقی گذاشته‌اند نیز بر عهده سازمان اسناد است و این کار هیچ‌گونه موازی کاری با اداره کل ارشاد، حوزه هنری و یا بنیاد حفظ آثار نیست و اگر نهادی تاکنون چنین فعالیت‌هایی را داشته است باید از این پس کار را به این سازمان واگذار کند.

سرپرست سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، گردآوری تمام آثار مکتوب و غیر مکتوب، خرید آثار و سازماندهی آنها را از جمله وظایف و فعالیت‌های سازمان اسناد دانست و تصریح کرد: در اجرای این وظیفه کارهای مختلفی مانند فهرست‌نویسی، رده‌بندی، نمایه‌سازی و چکیده‌سازی، منطبق با استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود.

وی اشاعه اطلاعات را از دیگر وظایف سازمان اسناد و کتابخانه‌ها نامید و ابراز کرد: ارائه خدمات مختلف در زمینه اطلاع‌رسانی به مراجعان انتشار طیف گسترده‌ای از منابع در موضوع‌هایی نظیر کتابداری و اطلاع‌رسانی، نسخه‌های خطی، کتاب‌شناسی، ابزار و استانداردهای لازم از  فعالیت‌های کتابخانه ملی در این حوزه است.

عباس‌نژاد به مقوله پژوهش در کتابخانه ملی اشاره کرد و یادآور شد: این امر به منظور بهبود فعالیت‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

وی تلاش بر باروری و غنابخشی حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی و تدوین متون پایه و علمی را از جمله مراحل پژوهش در کتابخانه ملی خواند و خاطرنشان کرد: گردآوری منابع مکتوب با نگاه دینی و ملی یکی از دیگر از وظایف سازمان اسناد است که در این راستا گردآوری کتاب‌ها و نسخ خطی درباره ایران شناسی و اسلام شناسی به علاقه‌مندان در این حوزه تقدیم می‌شود.

این مسئول، اتخاذ تدابیر و اخذ تصمیمات لازم برای صحت و سهولت و سرعت در امر تحقیق و مطالعه در تمام زمینه‌ها به منظور اعتلای فرهنگ ملی و انجام مشاوره نظارت، هدایت، ارائه خدمات فنی و برنامه‌ریزی و سازماندهی را از قوانین اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی معرفی کرد و افزود: اسنادی که نزد اشخاص و خانواده‌ها نگهداری می‌شوند می‌توانند شاخص‌ترین نمونه‌های اسناد ملی و یا موثق‌ترین منابع تاریخی محسوب شوند زیرا ممکن است به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم و نگهداری آنها به مرور زمان از بین بروند.

وی شناسایی، جمع‌آوری، حفظ و نگهداری اینگونه اسناد را از دیگر وظایف سازمان مذکور نامید و تصریح کرد: اسناد اهدایی و مواردی که قابل خریداری تشخیص داده شوند پس از انجام امور ثبتی جزو اموال دولتی محسوب شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند ضمن اینکه نام افراد به عنوان منشا سند برای همیشه با آنها خواهد بود.

وی خواستار همکاری بیشتر رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی تاسیس و فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان شد.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول