اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بخشدار آبپخش خبر داد

اجرای طرح سامان‌دهی و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در آبپخش

بخشدار آبپخش از اجرای طرح سامان‌دهی و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در آبپخش خبر داد.

اجرای طرح سامان‌دهی و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در آبپخش

غلامرضا وفایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبپخش اظهار داشت: آبپخش یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی دشتستان و استان است و برنامه‌ریزی به‌منظور توسعه کشاورزی این منطقه از برنامه‌های مهمی است که به آن توجه داریم.

وی افزود: اجرای طرح سامان‌دهی و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی از طرح‌های مهمی است که به‌منظور توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در آبپخش اجرا خواهد شد.

وفایی خاطر نشان کرد: وضعیت آبیاری نخیلات منطقه آبپخش از قبل نابه‌سامان بوده و هیچ نظم خاصی در این زمینه وجود نداشته است و به‌دلیل این نابه‌سامانی شاهد تبعیض ناخواسته در نحوه آبیاری نخیلات منطقه آبپخش بوده‌ایم.

بخشدار آبپخش بیان کرد: هماهنگی‌های لازم به‌منظور اجرای این طرح در جلساتی با حضور مسئولان شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر، اداره آبیاری آبپخش و نمایندگان باغداران منطقه آبپخش صورت گرفته است.

وفایی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در منطقه آبپخش، گفت: اجرای این طرح به منزله تحول و انقلاب بزرگ در کشاورزی و توزیع آب کشاورزی منطقه آبپخش است.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند کارشناسی و مطالعه دقیق است و نتایج بسیار خوب و شیرینی برای فعالان عرصه کشاورزی منطقه به دنبال دارد.

این مسئول با بیان اینکه تعداد مراحل آبیاری با اجرای این طرح افزایش می‌یابد، متذکر شد: با اجرای طرح سامان‌دهی و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی باید شاهد افزایش مراحل آبیاری نخیلات منطقه به حداقل پنج مرحله در سال باشیم.

بخشدار آبپخش تصریح کرد: در حال حاضر آبیاری نخیلات منطقه آبپخش به شیوه غرقابی انجام می‌شود که در شیوه فعلی بهره‌وری بسیار پایین است و حجم زیادی از آب کشاورزی هدر می‌رود.

وفایی با اشاره به نحوه آبیاری نخیلات در شیوه جدید، عنوان کرد: در شیوه جدید آب به‌صورت حجمی (ساعتی) و در حد نیاز و ضرورت یک دور آبیاری به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش فواصل ادوار آبیاری از مزایای اجرای این طرح است و در این طرح فواصل دور آبیاری از شش ماه به دوره‌های کوتاه 45 روزه تا 60 روزه تقلیل می‌یابد.

بخشدار آبپخش گفت: در شیوه آبیاری غرقابی در ایام گرده‌افشانی و برداشت محصول امکان آبیاری نخیلات وجود ندارد و در بازه زمانی سه تا چهار ماهه آب از دسترس کشاورزان خارج می‌شود، ولی در شیوه جدید آبیاری به‌دلیل حجم کم آب موجود در استخر در فصل گرده‌افشانی و محصول رطب نخیلات نیز امکان تداوم فرآیند آبیاری وجود دارد.

وفایی با بیان اینکه اجرای طرح سامان‌دهی آب کشاورزی فواید بسیار زیادی به‌ دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به آبیاری منظم و مستمر در شیوه جدید امکان کاشت صیفی‌جات و غلات نیز در اراضی کشاورزی نخیلات وجود دارد.

انتهای پیام/2452/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول