اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت علوم:

اقتصاد مقاومتی نقطه مقابل سرمایه‌داری غربی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت علوم، فرهنگ اقتصاد مقاومتی را نقطه مقابل سرمایه‌داری غربی دانست و گفت: فرهنگ اقتصاد سرمایه‌داری، فرهنگ مصرف است و رونق اقتصاد سرمایه‌داری نیز به خاطر مصرف‌گرایی است.

اقتصاد مقاومتی نقطه مقابل سرمایه‌داری غربی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی آدمی پیش از ظهر امروز در همایش اقتصاد مقاومتی، ابعاد و راهکارها که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار شد، با بیان اینکه برای فرهنگ‌‌سازی برای اقتصاد مقاومتی باید فضا را از لحاظ فرهنگی آماده کرد، اظهار داشت: در فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید مؤلفه‌های مختص آن به ویژه در نقطه مقابل با فرهنگ سرمایه‌داری غرب مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی آنچه که فرهنگ سرمایه‌داری غربی دنبال می‌کند، یکسان‌سازی فرهنگی است.

این مسئول عنوان کرد: وقوع جنگ‌هایی که در عصر حاضر در اقصی نقاط جهان به وقوع می‌پیوندد، نتیجه سرمایه‌داری است، چرا که اقتصاد سرمایه‌داری صرفا به دنبال یافتن بازار مصرف است تا بتواند تولیدات خود را افزایش داده و ایجاد رونق کند.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بنابراین این روش جهان سرمایه‌داری موجب وقوع بسیاری از جنگ‌ها و درگیری‌ها در دنیا می‌شود.

آدمی با اشاره به اینکه بسیاری از لابی‌های اقتصادی در آمریکا لابی‌‌های تسلیحاتی است، بیان داشت: با توجه به این امر آمریکا باید موجبات وقوع جنگ در دنیا را راه اندازد تا بتواند محصولات خود را به فروش برساند و برای این کار از ابزارهایی همچون رسانه، تبلیغات و فرهنگ استفاده می‌کند.

وی یادآور شد: بنابراین تا زمانی که نیازسنجی فرهنگی صورت نگیرد، قادر به فروش محصولات خود نخواهند بود چرا که تا ملت‌ها و کشورهای مختلف احساس نیاز به کالایی را نداشته باشند هیچ گاه به فکر خرید آن نخواهند بود، لذا سعی می‌کنند از ابزارهای تبلیغاتی برای نیازسازی استفاده کند.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این در حالی است که اقتصاد مقاومتی برپایه مصرف‌گرایی شکل نگرفته است و در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند باید به سمت فرهنگ قناعت حرکت کنیم.

آدمی با بیان اینکه نوع نگاه فرهنگ سرمایه‌داری غربی به انسان نگاهی ابزارگونه است، افزود: فرهنگ سرمایه‌داری غربی براین اساس استوار است که انسان باید به تمام لذت‌های مادی دست یابد، در حالی که در نگاه دینی و  اسلامی، انسان برای یافتن کمالی به این دنیا آمده و بعد از این دنیا، آخرتی وجود دارد که به سرای آخرت خواهد رفت و تمام زندگی به این دنیا ختم نمی‌شود.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) در خصوص تعبیری که از دنیا و زندگی دنیوی داشتند، عنوان کرد: انسانی که مرگ را آغاز زندگی دیگری می‌بیند و زیستن وی مسافرگونه است، این موضوع آن چنان برای وی مهم نیست که به تمام امکانات مادی دست یابد و از طرفی نیز عمر دنیا به تمام لذت‌های دنیوی نمی‌رسد بنابراین سبک زندگی اقتصادی و حیات مادی انسان با توجه به نوع تفکر وی متفاوت است.

این مسئول خاطرنشان کرد: دنیای غرب امروزه به این نتیجه رسیده که عرصه مبارزه با ایران را به سمت مبارزه اقتصادی با ایران سوق دهد و مؤلفه‌های اقتصاد سرمایه‌داری را در ایران نهادینه کند.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر دنیای غرب موفق شود سبک اقتصادی خود را در کشورهای اسلامی رواج دهند، مسلماً موفق عمل کرده، لذا تهاجم فرهنگی موضوع مهمی است که کشورهای اسلامی باید نسبت به آن هوشیار باشند.

آدمی پشتوانه اقتصاد را فرهنگ دانست و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد فرهنگ و سبک زندگی را با خود به همراه دارد، مسلماً مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: بنابراین باید اجازه ندهیم فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی و ایرانی ما زیر تأثیر فرهنگ اقتصادی دنیای غرب قرار گیرد.

این مسئول بر فرهنگ مقاومت اقتصادی تأکید کرد و متذکر شد: کشورهایی که فرهنگ مقاومت را از دست دادند به راحتی شکننده شدند، فرهنگ مقاومت اقتصادی ما نیز ضعیف و شکننده است و در حال حرکت به سمت نیاز و مصرف بیشتر هستیم و این با آنچه در تمدن اسلامی و ایرانی آمده مغایرت دارد، لذا باید فرهنگ مقاومت اقتصادی را بازگردانیم.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اذعان داشت: در راستای فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی دبیرخانه‌ای در دانشگاه کرمانشاه تشکیل شده و اقدامات خوبی صورت گرفته است و با برگزاری چنین نشست‌هایی و تبیین هرچه بیشتر اقتصاد مقاومتی، شاهد تحقق این مهم در جامعه خود باشیم.

انتهای پیام/77001/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول