اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول سلامت روان شبکه بهداشت آبیک:

بهبود وضعیت فرهنگی جامعه در پیشگیری از اعتیاد راهگشاست

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول سلامت روان،امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت: بهبود وضعیت فرهنگی و وجود فعالیت‌های اجتماعی مثبت و هدفمند در جامعه در پیشگیری از اعتیاد سازنده و راهگشاست.

بهبود وضعیت فرهنگی جامعه در پیشگیری از اعتیاد راهگشاست

صدیقه بهمنی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: مواد  مخدر یا افیونی (مشتقات تریاک، متادون، مورفین و بوپرونورفین)، مواد محرک سیستم عصبی (کوکائین، آمفتامین شامل شیشه کریستال ورشک، اسکتازی، سیگار و نیکوتین)، مواد کندساز سیستم عصبی (داروی مسکن، خواب‌آور، الکل و بنزودیازپین‌ها)، مواد توهم‌زا (ال‌اس‌دی، حشیش، ماری‌جوانا، فن سیکلیدین و مسکالین) و مواد استنشاقی (بنزین، حلال ها، واکس کفش) از گروه‌ها‌ی مختلف مواد مخدر است.

وی تریاک را قدیمی‌ترین ماده مخدر دانست و افزود: مصرف این ماده از نظر جسمی موجب یبوست شدید، کاهش وزن، اختلالات خواب، خشکی دهان و انواع بیماری‌های ریوی می‌شود و از نظر روحی علاوه بر کاهش انگیزه‌ها، علایق ،انرژی و مسئولیت‌پذیری فرد در امور تحصیلی و شغلی، پرخاشگری را نیز به همراه دارد.

این مسئول ادامه داد: هروئین قوی‌ترین ماده مخدر است که عوارض آن شبیه تریاک بوده،ولی بسیار قوی‌تر است و د‌ر نهایت موجب بروز اختلالات قلبی کبدی و مرگ فرد معتاد می‌شود.

مسئول سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک اضافه کرد: شیشه یک ماده مخدر شیمیایی و مصنوعی و محرک اعتیادآور بسیار قوی با تأثیر شدید بر روی سیستم عصبی است که به نام‌ها‌ی کریستال، شیشه و یخ شهرت دارد و به شکل دانه‌های کریستالی شفاف و به صورت پودر و یا تکه‌های به فروش می‌رسد.

بهمنی‌منش بیان کرد: متأسفانه شیشه با موادی ارزان‌قیمت و به سادگی در آزمایشگاه‌های غیرقانونی و زیرزمینی به روش فوق‌العاده خطرناک تولید و به راحتی در اختیار افراد به‌ویژه جوانان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مصرف‌کنندگان این ماده پس از مصرف دچار غلیان شدید و زودگذر احساسات می‌شوند.

این مسئول سن بلوغ، خانواده متزلزل و متشنج، شکست اجتماعی، مصرف سیگار، فشار گروه هم‌سن و سال، ارضای کنجکاوی و ناآگاهی از مصرف مواد مخدر را از عوامل تأثیرگذار د‌ر معتاد شدن افراد دانست و گفت: در‌صد بالایی از معتادان دچار بیماری‌های روانی هستند که یا اعتیاد سبب ایجاد این قبیل بیماری‌ها می‌شود و یا افراد افسرده و دارای بیماری‌های روانی ممکن است به سمت مصرف مواد کشیده شوند.

بهمنی‌منش خاطر‌نشان کرد: اگر فردی دچار کج‌خلقی، افسردگی و یا یکی ا‌ز اختلالات و بیماری‌های روانی است، راه درست مراجعه به پزشک و درمان صحیح است، چراکه مصرف مواد مخدر علائم بیماری را تغییر و در نهایت منجر به تشدید بیماری فرد می‌شود.

وی دلایل فردی، گروه هم‌سالان، علل خانوادگی‌، مدرسه و عوامل محیطی و اجتماعی را از علل گرایش نوجوانان و جوانان به سمت سیگار و اعتیاد دانست و تصریح کرد: آگاه کردن جامعه از خطرات و مضرات اعتیاد و مصرف سیگار، تقویت فعالیت‌های جایگزین برا‌ی افراد در معرض خطر مانند فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی، فعالیت‌های جایگزین برا‌ی افراد در معرض خطر و مسئولیت‌پذیری د‌ر برابر سلامت خود و دیگران می‌تواند از راهکارهای مهم پیشگیری ا‌ز اعتیاد و سیگار برشمرد.

این مسئول اذعان کرد: بزرگترین تغییرات در افکار عمومی مردم دنیا در مورد استعمال دخانیات زمانی شکل گرفت که همایش‌های ضد دخانیت پوشش تلویزیونی پیدا کرده و میزان استعمال دخانیات به شدت کاهش یافت.

بهمنی‌منش افزود: زمانی مجددا گرایش به استعمال سیگار و مواد مخدر افزایش یافته که اطلاع‌رسانی عمومی دیگر به شکل مداوم در اختیار مخاطبان قرار نگرفت و ادامه نیافت.

کارشناس مسئول سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک اضافه کرد: رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما از ابزارهای مهم حمایتی بسیار قدرت‌مند در زمینه مبارزه با مواد مخدر هستند که اگر سیاست مقابله با دخانیات و مواد مخدر را در برنامه‌هایشان بگنجانند تا تأثیر قابل توجهی بر مخاطبان خود بگذارند.

بهمنی‌منش برگزاری همایش اعتیاد، برگزاری مسابقه نقاشی میان کودکان با موضوع مواد مخدر در بوستان شهید رجایی، برگزاری کارگاه آموزشی اعتیاد برای رابطان سلامت و همایش‌های پیاده‌روی در شهرها و روستاها را ازجمله برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در هفته مبارزه با مواد مخدر بیان کرد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول