اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور کم کردن آسیب‌های اجتماعی معتادان

مشهد ‌به 2 مرکز گذری دیگر ترک اعتیاد نیاز دارد

خبرگزاری فارس: مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان‌رضوی گفت: برای کم‌تر کردن آسیب‌های اجتماعی معتادانی که به هر دلیل نمی‌توانند اعتیاد خود را ترک کنند در شهر مشهد حداقل به دو مرکز گذری دیگر نیاز داریم.

مشهد ‌به 2 مرکز گذری دیگر ترک اعتیاد نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد ظهر امروز حمیدرضا فتحی در نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی که در سالن جلسات مرکز بهداشت شماره یک شهرستان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با تعاملات انجام شده به زودی شاهد افتتاح این مراکز در این شهرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ورود مراکز M.M.T سبب کم شدن خرده جرایم‌ها می‌شود، تصریح کرد: خدمات ارائه شده در مراکز خدماتی دولتی با اینکه هزینه کم‌تری دارد ولی کامل‌تر است.

فتحی با بیان اینکه 69 درصد از موارد انتقال ایدز از راه استفاده از سرنگ مشترک است، ادامه داد: وجود این مراکز با ارائه خدماتی مانند دادن سرنگ به معتادان سب کم شدن شیب نمودار رشد ایدز در کشور شده است.

وی در این ‌ارتباط‌ اظهار کرد: در این مراکز در سال گذشته حدود 98 هزار سرنگ توزیع شده‌ و حدود 84 هزار سرنگ از سطح مراکز جمع‌آوری شده است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان‌رضوی افزود: در حال حاضر 4 مرکز گذری در استان وجود دارد که 3 مرکز آنها در مشهد است و دیگری در قوچان تاسیس شده ‌است.

فتحی با بیان اینکه مراکز گذری مراکزی هستند که برای معتادانی تاسیس شده‌اند که به انتهای خط اعتیاد رسیده‌اند و بسیاری از آنها بی‌خانمان هستند، اظهار کرد: در سال 90 در این مراکز 748 مرد و 31 زن پذیرفته شده‌اند و در کل بیش از 33 هزار و 360 از انواع مختلف خدمات ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های کلان و اصلی را باید روی محور آموزش افراد گذاشته شود، خاطرنشان کرد: در سال 90 با راه‌برد معاونت بهداشت و درمان، 4 هزار و 400 نفر آموزش‌های پیشگیرانه زندگی سالم را دریافت کرده‌اند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان‌رضوی هم‌چنین افزود: یک هزار و 800 نفر از دانشجویان آموزش‌های پیش‌گیری گرفته‌اند.

فتحی در زمینه آموزش‌های انجام شده در سال گذشته ادامه داد: 2 هزار و 700 نفر از معلمان و 9 هزار و 700 نفر از خانواده‌ها به ویژه خانواده‌هایی که در مناطق پرخطرتر زندگی ‌می‌کنند را آموزش‌های مربوطه را داده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی تفاهم‌نامه‌ای با دادگستری خراسان ‌رضوی کلاس‌هایی را برای آموزش مهارت‌های ازدواجی زوجی و بهداشت باروری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 79 درصد از زوجین زیر پوشش دانشگاه تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان‌رضوی در ادامه افزود: برخی از روستاها مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار این طرح اجرا نشده است که امید بر توسعه این آموزش‌ها در زوجین در سال جاری می‌رود.

وی با بیان اینکه در حوزه پیش‌گیری از اعتیاد بودجه به خصوصی در دو سال اخیر نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: از اعتبارات دیگر حوزه‌ها در سال 89 حدود 320 میلیون تومان برای هزینه‌های مربوط به مسائل حوزه اعتیاد استفاده کرده‌ایم.

فتحی با یادآوری اینکه مراکز گذری نقش بسزایی در کاهش آسیب رفتاری معتادان پر خطر دارند، اظهار کرد: برای هر مرکز گذری حدود 45 میلیون تومان اعتبار در سال به جز درآمدهایی که خود این مراکز دارند، لازم است.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول