اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد علوم پزشکی مشهد:

سرفصلی به نام تست اعتیاد در آزمایشگاه‌ها نداریم

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در آزمایشگاه‌های چیزی به نام تست اعتیاد نداریم، گفت: برای گرفتن تست اعتیاد باید 30 نوع آزمایش انجام شود.

سرفصلی به نام تست اعتیاد در آزمایشگاه‌ها نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، توکل افشاری ظهر امروز در کنفرانس علمی ـ خبری که در محل سازمان مرکزی علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از 20 کشور پیشرفته در استفاده از روش‌های درمان اعتیاد در 30 سال گذشته است.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که کشور ما در موضوع اعتیاد با آن مواجه است ورود این مواد از کشور همسایه یعنی افغانستان است.

وی به پایین آمدن قیمت این مواد در کشور نیز اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که ایران در ارتباط با مواد مخدر با آن مواجه است قیمت پایین آن در بازار فروش است.

رئیس انجمن سم‌شناسی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه کشور ما عضو 40 موسسه تحقیقات آسیا اقیانوسیه است، تاکید کرد: ایران در خاورمیانه به لحاظ بهداشتی برنامه‌ریزی، سلامت و شاخص‌های دیگر در موضوع اعتیاد برخلاف آنچه که تصور می‌شود نسبت به کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای عربی منطقه پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه موضوع اعتیاد یک پدیده بین‌المللی است، افزود: در تمامی کشورهای دنیا اغلب کسانی که به‌ عنوان مجرمان قاچاق مواد مخدر در زندان‌ها به سر می‌برند از کشورهای بیگانه هستند.

افشاری ادامه داد: مدتی است که مسیرهای ورود مواد مخدر تغییر کرده و اکنون نه تنها تریاک که سال‌هاست از کشور افغانستان به ایران وارد می‌شود یک معضل است بلکه تولید شیشه نیز در خود کشور و صدور آن نیز یکی دیگر از مشکلات عدیده‌ای است که کشور ما نیز با آن مواجه است.

وی به فقر فرهنگی در استفاده از مواد مخدر به عنوان یکی دیگر از عوامل رشد اعتیاد در کشور پرداخت و تصریح کرد: از قدیم‌الایام طب سنتی ما بر استفاده از تریاک برای تسکین دردها و مشکلات گوارشی بنا شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با گذشت زمان و پیشرفت علم پزشکی هنوز هم این باور غلط در اذهان باقی است، ادامه داد: ما اکنون داروهایی داریم که بیماری را درمان می‌بخشد و هیچ ‌گونه عارضه‌ای نیز دربر ندارد.

افشاری با اشاره به اینکه آمار اعتیاد در همه کشورهای دنیا رشد کرده و نمی‌توان گفت فقط در کشور ما افزایش داشته است، افزود: در هر کشوری به نوبه خود استفاده از یکی از مواد مخدر رایج است.

وی با اشاره به اینکه برای مثال در کشور ما استفاده از هروئین و کوکائین رایج نیست، افزود: اما در سال‌های اخیر مصرف شیشه در ایران رواج بیشتری پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استعمال مواد مخدر توسط زنان در کشور ایران تنها 5 درصد است، این در حالی است که در کشورهای دیگر این آمار افزایش بیشتری دارد، ادامه داد: در استان خراسان‌رضوی این آمار 13 درصد برآورد شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در آزمایشگاه‌های خود چیزی به نام تست اعتیاد نداریم، افزود: برای گرفتن تست اعتیاد باید 30 نوع آزمایش، یعنی برای هر ماده مخدری یک آزمایش جداگانه بدهیم که هر کدام هزینه‌ای بالغ بر 5 هزار تومان دارد.

افشاری با اشاره به اینکه در موضوع حل مشکل اعتیاد و درمان آن تا رسیدن به ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم، افزود: 30 درصد ترغیب افراد به سمت استفاده از مواد مخدر ژنتیکی است و بقیه موارد به مبحث فقر فرهنگی، فقر اقتصادی و گاهی نیز توجه بیش از اندازه و باورهای غلط بر می‌گردد.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از مواد مخدر در ایران رشد داشته اما واقعیت این است که این رشد در همه دنیا صورت گرفته است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول