اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مقابله با آسیب‌های اجتماعی:

ترک اعتیاد باید همراه با اقدامات روان‌شناختی باشد/ شیوه‌های ترک اعتیاد در جامعه علمی نیست

خبرگزاری فارس: یک کارشناس ترک اعتیاد بر لزوم اقدامات مشاوره‌ای و روان‌شناختی در کنار فعالیت‌های ترک اعتیاد برای معتادان تاکید کرد.

ترک اعتیاد باید همراه با اقدامات روان‌شناختی باشد/ شیوه‌های ترک اعتیاد در جامعه علمی نیست

علیرضا کفاشیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان ضمن انتقاد از برخی ناهماهنگی‌ها در زمینه ترک اعتیاد اظهار کرد: اکنون روش‌های مختلف در ترک اعتیاد بیماران معتاد یک ناهماهنگی و بی‌نظمی به وجود آورده که همین امر روند بهبود معتادان را کند کرده است.

وی روش‌های دارویی و غیر دارویی را از مهم‌ترین شیوه‌های ترک اعتیاد بیان کرد و افزود: فعالیت‌های روان‌شناختی باید در کنار تمامی این شیوه‌ها به طور علمی و کارشناسی قرار داشته باشد، اما اکنون شیوه‌های ترک اعتیاد این‌چنین نیست و همین موضوع سبب صرف هزینه، وقت و انرژی می‌‌شود.

*متادون‌ درمانی شیوه ناموفق ترک اعتیاد است

این کارشناس ترک اعتیاد بیان کرد: امروزه شیوه متادون درمانی یکی از شیوه‌های موفق و مورد توجه بیماران بوده که برای استفاده از این شیوه نیز باید تابع اصول خاصی بود.

وی با بیان اینکه از متادون درمانی به عنوان روش جایگزین نیز نام برده می‌شود، اضافه کرد: تنها افرادی می‌توانند وارد برنامه جایگزین با متادون شوند که توسط پزشکی که مجاز به تجویز متادون است، ارزیابی شده و افراد باید حداقل 18 سال سن داشته باشند.

کفاشیان افزود: درمان متادون به مانند هر درمان دارویی دیگری به معنای شفای بیمار نیست، با این وجود این تحقیقات نشان داد که این شیوه درمان سلامت افراد معتاد را به چند طریق افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: بیماران وابسته به هروئیپ‌ساز استفاده از داروی متادون، کم‌تر به این ماده افیونی تمایل نشان می‌دهند، اما ممکن است این روش از ترک اعتیاد ماه‌ها و یا حتی سال‌ها به طول بینجامد.

این کارشناس ترک اعتیاد با اشاره به اینکه متادون به صورت خوراکی مصرف می‌شود و خطراتی مانند تزریق مشترک و آلودگی به بیماری‌های خونی را کاهش می‌دهد، گفت: استفاده منظم از این دارو، معتادان هروئینی را به سوی یک زندگی متعادل شامل تغذیه و خواب سالم هدایت می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد.

وی افزود: طول اثر متادون به حدی است که با یک بار مصرف روزانه، همان اثر مصرف مداوم هروئین در یک روز را به معتاد هروئینی می‌دهد و به کاهش علائم پس از ترک یاری می‌رساند، ضمن آنکه هزینه درمان با متادون به مراتب از مصرف هروئین ارزانتر است.

کفاشیان افزود: درمان نگه‌دارنده با متادون ملاحظاتی را می‌طلبد که به مراجعه‌ کنندگان به مراکز ترک اعتیاد گفته می‌شود.

وی گفت: باید به خاطر داشت که متادون همچون هروئین بسیار قوی است و می‌تواند در صورت استفاده نادرست خطرآفرین و حتی مرگ‌آور باشد.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول