اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست علوم پزشکی کاشان:

ریشه‌کنی اعتیاد نیازمند حرکتی جهادگونه است

خبرگزاری فارس: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان ریشه‌کن شدن اعتیاد را نیازمند حرکتی جهادگونه قلمداد کرد.

ریشه‌کنی اعتیاد نیازمند حرکتی جهادگونه است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمدحسین اعرابی بعدازظهر امروز در همایش «عزم ملی، رمز پیشگیری از اعتیاد» که به مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر در سالن آمفی‌تئاتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد، اظهار داشت: برای پیشگیری از اعتیاد برنامه‌های جدی و مستمر در طول سال باید در دستور کار داشت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام تلاش‌هایی که در زمینه‌های مختلف آموزشی و پیشگیری از اعتیاد در جامعه شده است گرایش به موادمخدر در جامعه سیر نزولی مطلوبی نداشته است و مصرف موادمخدر در جامعه روز به روز متنوع‌تر می‌شود.

این مسئول با اشاره به سرمایه‌گذاری مادی، معنوی و جانی دولت برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه بیان کرد: ایران در حال حاضر رتبه اول کشفیات موادمخدر در دنیا را به خود اختصاص داده است که این امر نشان‌دهنده گسترش موادمخدر در کشور است.

اعرابی یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش موادمخدر در کشور را وضعیت جغرافیایی کشور و همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان دانست و بیان کرد: در حال حاضر 95 درصد موادمخدر جهان در افغانستان و پاکستان تولید و از ایران به دیگر کشورهای جهان ترانزیت می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان، هجمه جدی و همه‌جانبه دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی را از راه جنگ نرم با استفاده از موادمخدر و تغییر رویکرد مصرف این مواد به سمت مواد روان‌گردان یادآور شد و افزود: دشمن در این مسیر مستقیم و غیرمستقیم با استفاده از رسانه‌ها و تمام امکانات و ابزاری که در دسترس دارد به جنگ با جمهوری اسلامی آمده است.

اعرابی مقابله جدی با تهدیدات دشمن در زمینه اشاعه مصرف موادمخدر را نیازمند تلاش همه‌جانبه، جدی و حرکتی جهادگونه در همه بخش‌ها قلمداد کرد.

به گفته وی در این حرکت جهادگونه همه دستگاه‌ها ضمن آموزش و اطلاع‌رسانی باید فضایی را برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری از این بلای خانما‌ن‌سوز ایجاد کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان اذعان کرد: بعد از انقلاب فعالیت‌ها و تلاش‌های فراوانی برای مبارزه با موادمخدر و امر پیشگیری انجام شده است اما این تلاش‌ها کافی نبوده و برای ریشه‌کن شدن این معضل اجتماعی نیاز به یک حرکت جهادگونه است.

اعرابی انجام فعالیت‌های بازپروری در این زمینه را کامل و جامع ندانست و افزود: برای موفقیت برنامه‌های پیشگیری، پیگیری لازم است تا نتایج فعالیت‌ها به بار بنشیند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تأسیس دفتر پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی کاشان را یکی از راهکارهای موفق در این عرصه دانست و گفت: تأسیس دفتر پیشگیری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان یکی از تلاش‌ها و برنامه‌هایی است که در سطوح مختلف پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ها تأثیرگذار است.

وی همچنین اخذ مجوز دستیاری روانپزشکی در سال‌های گذشته و تربیت نیروی روانپزشک، اخذ مجوز تربیت روانپزشک ارشد بالینی و همچنین مقدمات اخذ مجوز PHD تا پایان سال‌جاری را از جمله اقدامات زیرساختی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این بخش عنوان کرد.

اعرابی تأسیس اتاق فکر در فرمانداری ویژه کاشان و تعامل دستگاه‌های اجرایی این شهرستان با تعریف شرح وظایف هر یک از این نهادها را از دیگر اقدامات انجام شده برای پیشگیری از گسترش اعتیاد در جامعه اعلام کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان، استفاده از تمام ظرفیت‌های شهرستان کاشان و آران و بیدگل برای پیشگیری از اعتیاد را حائز اهمیت دانست و گفت: حوزه‌های علمیه، مساجد، روحانیت و همه آحاد جامعه برای پیشگیری از گسترش اعتیاد باید خود را مکلف بدانند و حتی حوزه‌های علمیه نیز دروسی را در این زمینه قرار دهند.

اعرابی همچنین بر پژوهش و بومی‌سازی اطلاعات با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی شهرستان در حوزه پیشگیری و مبارزه با موادمخدر تأکید کرد و گفت: احتمال اینکه مسائل علمی و اطلاعات موجود مربوط به کشورهای دیگر باشد و در ایران کاربردی نداشته باشد، زیاد است.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول