اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اصفهان:

نام تحقیرآمیز افراد قابل تعویض است/ اشاعه نام‌های بیگانه ممنوع است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اصفهان گفت: برخی افراد دارای اسامی و نام‌های تحقیرآمیزی هم‌چون کنیز، گدا و صد تومانی هستند که این افراد می‌توانند اسامی تحقیرآمیز خود را تعویض کنند.

نام تحقیرآمیز افراد قابل تعویض است/ اشاعه نام‌های بیگانه ممنوع است

حسین غفرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد نحوه تعویض نام و نام خانوادگی اظهار داشت: برابر قانون انتخاب نام با اعلام کننده و یا با کسی است که اعلام فرزند درخواست صدور شناسنامه می‌کند.

وی افزود: اما نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی، نام‌های مستهجن، نامناسب با جنس فرد باشد می‌توانند اسامی خود را تغییر دهند.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اصفهان هم‌چنین تصریح کرد: در مورد تغییر نام اقلیت‌های دینی، اسامی شناخته شده در قانون اساسی که تابع زبان و فرهنگ دینی ایران باشد مجاز است.

وی با بیان اینکه القاب و نام‌های زننده قابل تغییر است، ادامه داد: اسامی دارای پیشوند و پسوند اسامی همانند غلام و عبد، میرزا، شاطر قابل تغییر است.

غفرانی تاکید کرد: اسامی که اشاعه فرهنگ بیگانه را به دنبال دارد همانند شاه‌دوست، شیطان‌پرست ممنوع بوده و اسامی که تحقیرآمیز هستند مانند کنیز، گدا، صد تومانی قابل تغییرند.

وی با بیان اینکه برای تغییر نام مناسب اسلامی تسهیلات فراهم است، بیان داشت: اسامی که در خانواده بین پدر و فرزند، برادر و برادر، خواهر و خواهر، خواهر و مادر تکرار شده است، قابل تغییر است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اصفهان گفت: تغییر نام افراد با حکم دادگاه و از سوی آیین دادرسی مدنی لازم‌الاجراست.

وی هم‌چنین از تدوین دستورالعمل جدید تغییر اسامی در سازمان ثبت احوال کل کشور خبر داد و گفت: با تدوین این دستورالعمل دست ثبت احوال برای اسامی موجه باز گذاشته می‌شود که یکی از موارد آن تبدیل اسامی نامناسب به مذهبی است.

غفرانی در مورد مراحل قانونی تغییر اسامی از طریق مراجع قضایی گفت: در گذشته بنابر اصول شکایات افراد به عنوان شاکی از اسم خود به دادگستری می‌رفتند و این روند قانونی شکل می‌گرفت.

وی در تغییر برخی از اسامی و تبدیل آن در دستورالعمل جدید تصریح کرد: در حال حاضر دستورالعملی در حال تدوین نهایی و ایجاد راهکارهایی برای تغییر یک سری از اسامی است که با تدوین آن مقداری از مشکلات مردم و ثبت احوال روند بهتری پیدا کند.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول