اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

علت 15 تا 25 درصد بیماری‌های کودکان ژنتیکی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: علت 15 تا 25 درصد بیماری‌های کودکان مربوط به ژنتیک است.

علت 15 تا 25 درصد بیماری‌های کودکان ژنتیکی است
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مسعود رضایی شامگاه سه شنبه در سمینار سلامت کودکان، فرزندپروری و جامعه ایمن در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: سالنامه آماری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش شاخص‌های بهداشتی و درمانی آماده شده است و اواخر آبان ماه در اختیار مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته کودک بیماری را به دلیل مشکلات ضعف عضلانی(شلی) ویزیت کرده است، خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که این خانواده این کودک چندساله برای فرزندش تاکنون کرده است، 12 میلیون تومان بوده است. 
فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان ادامه داد: این در حالی است که تاکنون دو تا سه برابر این مبلغ نیز از سوی سیستم بهداشتی و درمانی برای این کودک هزینه شده است.
رضایی دادن آموزش درست به خانواده‌ها برای تامین سلامت کودکان را ضروری برشمرد و گفت: در زمانی که سریال شب‌های برره پخش می‌شد، کودک 9 ساله‌ای را به دلیل اینکه با الگو گرفتن از آن فیلم انگوری را بلعیده بود و دچار خفگی شده بود، معاینه کردم که برگشت سیستم تنفسی و قلب عروقی برای این کودک تنها کاری بود که توانستیم برایش انجام دهیم.
وی ادامه داد: اما بعد از گذشت شش سال هنوز سیستم مغزی این کودک برگشت داده نشده و اکنون در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است.
وی بازبینی سلامت روانی خانواده‌ها در برخورد با کودکان را ضروری برشمرد و اعلام کرد: هنوز جامعه به مرحله‌ای نرسیده که بتواند با مشاوره تحمل خود را در برابر فرزندش بالا ببرد. 
رضایی با اشاره به اینکه 15 تا 25 درصد بیماری‌های کودکان مربوط به ژنتیک است، تصریح کرد: خانواده‌ای که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی دارند، مسئله سلامتی فرزندانشان در مرحله تهدید قرار دارد.
کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این سمینار با بیان اینکه کمبود آهن رایج‌ترین اختلالات در بین کودکان یک تا سه سال است، تصریح کرد: فقدان آگاهی والدین و تغذیه نامناسب این مشکل را ایجاد می‌کند.
شقایق ریاحی با اشاره به اینکه کودکان عموما تمایلی به خوردن گوشت ندارند، گفت: کم‌وزنی و نارسایی در رشد، کم اشتهایی و داشتن بیماری‌های مزمن مهم‌ترین مشکلات تغذیه‌ای کودکان است.
وی مصرف بیش از حد آب‌میوه را در کودکان پیش‌دبستانی یکی از علت‌های کاهش وزن این کودکان برشمرد و خاطرنشان کرد: چاقی از مشکلات بهداشتی و تغذیه‌ای در ایران و کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. 
ریاحی با اعلام اینکه 42 میلیون کودک در دنیا دچار چاقی هستند، گفت: در ایران 4.6 درصد پسران و 4.7 درصد دختران این مشکلات را دارند.
وی با بیان اینکه 60 درصد کودکان پنج تا 10 ساله دارای اضافه وزن هستند، تصریح کرد: 45 درصد این افراد در بزرگسالی مبتلا به بیماری دیابت نوع دو می‌شوند.
این کارشناس ارشد تغذیه علل چاقی کودکان را ژنتیکی و وراثنی، محیط و شیوه زندگی، داشتن رفتار غذایی نامناسب و نگاه کردن بیش از پنج ساعت تلویزیون در روز اعلام کرد و در پایان گفت: به ازای هر یک ساعت تلویزیون نگاه کردن دو درصد چاقی بر افراد تحمیل می‌شود.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول