اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های دامپزشکی جنوب کرمان هشدار داد:

تهدید بیماری‌های مشترک انسان و دام بر بهداشت جامعه

خبرگزاری فارس: مسئول اداره مبارزه و بررسی بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام علاوه بر ایجاد خسارات دامی و تلفات اقتصادی، بهداشت عمومی جامعه را نیز تهدید می‌کند.

تهدید بیماری‌های مشترک انسان و دام بر بهداشت جامعه
مطهره خوشکام  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: کنترل و پیشگیری بیماری در دام‌ها بدون رعایت شرایط بهداشتی دام‌ها و اماکن دامی توسط دامداران تحقق نمی‌یابد.
وی افزود: جمعیت انبوه دامی موجود در منطقه نعمتی پرارزش و سرمایه تجدید شونده است که حفظ و حراست از این سرمایه عظیم از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی محقق می‌شود.
خوشکام تصریح کرد: اجرای این عملیات ضامن سرمایه‌گذاری در این بخش و زمینه‌ساز تولید مطمئن و پایدار است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور رسیدن به این هدف ارزنده بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های انگلی در سرلوحه وظایف اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان قرار دارد.
خوشکام بیان داشت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام علاوه بر ایجاد خسارات دامی و تلفات اقتصادی بهداشت عمومی جامعه را نیز تهدید می‌کند.
مسئول اداره مبارزه و بررسی بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: پروژه‌های مبارزه با بیماری‌های تب مالت، سل گاوی و هاری در رأس مبارزه با این بیماری‌ها قرار دارد.
وی با بیان اقدامات اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان در نیمه نخست سال 90 در این زمینه اظهار داشت: واکسیناسیون بروسلوز 301 هزار و 899 رأس دام سبک و سنگین، واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و گله یک‌ هزار و 215 قلاده، تست تشخیصی برای حذف دام‌های درگیر در مورد بیماری سل 2 هزار و 881 رأس و بروسلوز 637 از جمله این اقدامات است.
خوشکام عنوان کرد: مهم‌ترین بیماری‌های واگیر دامی شامل آبله، شاربن، تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که با زیر پوشش بردن بیش از 2 میلیون و 857 هزار و 497 رأس دام سبک و سنگین در نیمه نخست سال جاری با واکسیناسیون فراگیر علیه بیماری‌ها گامی مهم در کنترل و پیشگیری از این بیماری‌های برداشته‌ایم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر با ریشه‌کنی بیماری طاعون گاوی در کشور و حذف واکسیناسیون علیه طاعون گاوی برنامه مراقبت فعال این بیماری اجرا می‌شود.
خوشکام بیان داشت: در این طرح با حضور در واحدهای دامی و معاینه و بررسی دام‌ها و ثبت اطلاعات وجود یا نبود بیماری و تاریخچه دام‌های بیمار به صورت ماهانه انجام می‌شود.
مسئول اداره مبارزه و بررسی بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان افزود: این اقدام  منجر به جمع‌آوری داده‌هایی در زمینه بیماری‌های مورد مراقبت می‌شود که با تجزیه و تحلیل داده‌ها تصویر کاملی از وضعیت بیماری در منطقه به دست می‌آید و در راستای کنترل و پیشگیری بیماری می‌تواند به کار گرفته شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول