اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی همدان:

کاهش بیماری‌های قلبی، نیازمند آگاهی‌بخشی است‌

خبرگزاری فارس: مسئول گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی استان همدان گفت: کاهش بیماری‌های قلبی، نیازمند آگاهی بخشی در زمینه لزوم تغذیه مناسب، کم تحرکی و دوری از مصرف دخانیات است.

کاهش بیماری‌های قلبی، نیازمند آگاهی‌بخشی است‌
سیدجلال‌ الدین بطحایی امروز به مناسبت روز جهانی قلب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه بحث بیماری‌های قلبی، بحث بسیار گسترده‌ای است، اظهار کرد: نامگذاری یک روز به نام روز قلب به این دلیل است که مردم و کل سیستم نظام اجتماعی کشور باید به این موضوع اهمیت خاصی داده و با همراهی تمام سازمان‌ها و ادارات و همچنین عموم مردم بتوان گامی در مسیر کنترل عوامل خطر مربوطه برداشت.
وی با بیان اینکه قلب و مسائل مربوط به آن همیشه باید در ذهن افراد باشد، چرا که بیماری‌های قلبی جزء بیماری‌های رو به افزایش جامعه است، گفت: فاکتورهای متعددی در بروز بیماریهای قلبی تأثیر دارد که از جمله آنها می‌توان به بحث تغذیه اشاره کرد زیرا که در جامعه ما تغذیه نامناسب به‌گونه‌ای رواج پیدا کرده است.
مسئول گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی استان همدان به بحث عدم تحرک مناسب و مصرف دخانیات اشاره و تصریح کرد: تغذیه، عدم تحرک و مصرف دخانیات، فاکتورهای اصلی بروز بیماری‌های قلبی است که اگر بتوان روی آنها به صورت زیربنایی کارکرد و تغییراتی در آنها ایجاد کرد در آینده کمتر شاهد بروز بیماری‌های قلبی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه کثرت وجود بیماری‌های قلبی در جامعه غیرقابل انکار است، گفت: از جمله اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم این است که به مردم آموزش دهیم که فاکتورهای خطر را کنترل کنند یعنی بتوانند روی رژیم غذایی و فعالیت‌های خود یک بازنگری و روزانه حداقل 20 دقیقه فعالیت بدنی مناسب داشته باشند.
بطحایی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی و تمرکز بر روی سه فاکتور اصلی بروز بیماری‌های قلبی در استان بوده و درصدد هستیم که در این راستا برنامه‌های زیربنایی داشته باشیم که ماندگاری و تأثیر بسیاری بر جامعه دارد.
وی ادامه داد: در راستای زیربنایی کردن اقدامات مؤثر در زمینه بیماری‌های قلبی، درصدد هستیم که آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را به سطح مدارس ببریم چون به اعتقاد ما مدرسه مکانی است اگر دانش‌آموزان در آن، درست الگوها بگیرند، آموزش‌ها نهادینه شده به‌گونه‌ای که در آینده دچار مشکلات کمتری باشیم.
مسئول گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی استان همدان عنوان کرد: در راستای ارتقای آگاهی دانش‌آموزان استان همدان، یک پکیج آموزشی تهیه شده ویژه مقطع دبیرستان که با همکاری آموزش و پرورش و سایر ادارات در سطح دبیرستان‌ها توزیع می‌شود و موارد ارائه شده نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: پکیج آموزشی تهیه شده شامل شش سرفصل بوده که از جمله سه بحث بیماری های قلبی-عروقی که شامل بحث بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم و دخانیات است، در آن دیده می‌شود و در این زمینه دانش‌آموزان باید فعالیت‌های خود را به صورت طراحی ،عکس، سرود، مقاله و... ارائه کند.
بطحایی خاطرنشان کرد: قبل و بعد از توزیع پکیج آموزشی در زمینه بیماری‌های قلبی، از دانش‌آموزان، آزمونی گرفته تا بر اساس آن میزان اثرگذاری اطلاعات و انتقال آن را ارزیابی کنیم تا بتوانیم در درازمدت امر تغییر رفتار را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر یک شبه ایجاد نشده بلکه در طی زمان طولانی به وجود آمده‌اند، گفت: برای کنترل و کاهش این قبل از بیماری‌ها نیز به زمان نیاز است و ما سعی می‌کنیم با همکاری سایر سازمان‌ها روی سه فاکتور تغذیه، فعالیت جسمی و دخانیات عمیقاً کار کنیم.
مسئول گروه بیماریهای معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه در هفته قلب در تمام شهرستان‌های همدان، بیشتر بحث اطلاع‌رسانی را مورد توجه قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: از طریق صدا و سیما، مطبوعات و رسانه‌های عمومی و رابطان مراکز بهداشت این امر پیگیری می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه در هفته قلب، بحث‌های نمادینی مثل مسابقات دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و کوهنوردی در شهرستان‌ها پیش‌بینی شده که اجرا خواهد شد، تصریح کرد: انتظار ما بر این است که رسانه‌ها این بحث را فقط مربوط به یک روز و یک هفته نبینند چرا که با توجه به افزایش احساس نیاز مردم در این زمینه، باید در طولانی مدت به آن پرداخته شود.
انتهای پیام،/ 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول