اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بیماری هاری در فارس مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری هاری در فارس مشاهده نشده است، گفت: سال گذشته این بیماری ریشه‌کن شده است.

بیماری هاری در فارس مشاهده نشده است
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرضیه عطااللهی اظهار داشت: گاز گرفتن و پنجه کشیدن توسط حیوان‌ هار از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری هاری است و ویروس آن سه تا 10 روز قبل از بروز علائم بالینی در بزاق سگ و گربه هار وجود دارد.
وی افزود: فرد در صورت گزیده شدن توسط این حیوانات می‌تواند بیماری را انتقال دهد و همچنین پنجه‌های آلوده به بزاق در گربه هار نیز به علت لیسیده شدن توسط گربه، مانند دندان سگ و گرگ، می‌تواند آلوده به ویروس هاری باشد.
این کارشناس اضافه کرد: هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است که ویژه گوشت‌خواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و اغلب از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.
وی گفت: میزان کشندگی این بیماری بسیار بالا و صد درصد است، به طوری که پس از ظهور نشانه‌های بالینی چه در انسان و چه در حیوان، درمان امکان‌پذیر نبوده و مرگ اجتناب‌ناپذیر می‌شود.
کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: در استان فارس در سال 89 بیش از 9 هزار و 100 مورد حیوان گزیدگی ثبت و گزارش شده است که تلاش شبانه‌روزی در واحد بیماری‌های واگیر و مراکز درمان پیشگیری از هاری در سطح این استان، با واکسیناسیون و پیگیری به موقع و آموزش جامع عموم مردم و به ویژه افراد مورد گزش قرار گرفته و خانواده‌های آنها، موارد مثبت هاری در انسان در سال 89 در عین حال تعداد بسیار گزش‌ها، صفر بوده است.
عطااللهی بیان داشت: بیماری هاری کشنده بوده اما در صورت واکسیناسیون سریع و به موقع بعد از گزش 100 درصد قابل پیشگیری است و از سال‌ها پیش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به منظور پیشگیری و درمان بیماری هاری نسبت به راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی درمان و پیشگیری هاری در شهرستان شیراز و در مرکز بهداشت شهدای والفجر، جنب فرمانداری و در سایر شهرستان‌ها در مراکز بهداشت شهرستان‌ها اقدام کرده است.
این کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و دام از مردم خواست در صورتی که توسط حیوانات اهلی و یا وحشی دچار حمله و یا گازگرفتکی شدند به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی شهری و یا روستایی مراجعه کنند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول