اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

20 بیماری صنعت دام و طیور را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: 20 بیماری صنعت دام و طیور را تهدید می‌کند که اگر مراقبت نشود این بیماری‌ها به صنعت دام و طیور آسیب می‌زند.

20 بیماری صنعت دام و طیور را تهدید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید سبحان‌علی علوی ظهر امروز در نشست خبری بیان کرد: دامپزشکی از سازمان‌هایی است که در عرصه تولید و سلامت مواد غذایی نقش ویژه‌ای دارد.
وی ادامه داد: دامپزشکی یکی از سازمان‌های مهم زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که در نقاط مختلف کشور فعالیت دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی استان و پیشگیری و مبارزه و درمان بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله اهداف و وظایف دامپزشکی است.
وی تصریح کرد: وظایف اصلی دامپزشکی بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری‌ها، تأمین بهداشت دام استان از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دام و قرنطینه‏ دامی، مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام از طریق پیشگیری و شناسایی این بیماری‌ها در دام و ایجاد قرنطینه‏های دامی در مبادی ورودی و داخل استان در موارد بروز اپیدمی‌ها به منظور جلوگیری از سرایت بیماری‌های دامی است.
علوی خاطرنشان کرد: کنترل بهداشتی ورود و خروج دام و فرآورده‌های خام دامی نظارت در نقل و انتقال آنها و صدور گواهی بهداشتی دام و فرآورده‌های خام دامی، نظارت بهداشتی چراگاه‌ها، مراتع، آبشخورها، محل نگهداری دام و سایر تأسیسات مربوط به پرورش دام، نظارت بر کارخانجات تولید خوراک دام از لحاظ بهداشتی، نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید و تهیه و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و نظارت بر توزیع و فروش انواع دارو، واکسن سرم و مواد بیولوژیکی مخصوص دام از دیگر وظایف دامپزشکی است.
وی تصریح کرد: در دامپزشکی 20 نوع بیماری وجود دارد که اگر مراقبتی صورت نگیرد به صنعت دام و طیور آسیب می‌زند.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: بیماری‌های دام به دو دسته بیماری‌های اختصاصی و مشترک با انسان تقسیم می‌شود.
وی توضیح داد: از مجموع عوامل بیماری‌زا یک‌هزار و 700 بیماری شناسایی شده است که 51 درصد آنها بیماری مشترک انسان و دام است که بی‌توجهی در این زمینه بهداشت عمومی را تهدید خواهد ‌کرد.
علوی تأکید کرد: وقتی کسی مبتلا به تب مالت می‌شود عمرش رو به پایان است و یا فرد را به قدری زمین‌گیر می‌کند که از پای درمی‌آورد در نتیجه فرد از لحاظ مادی و روحی و حتی روانی به شدت آسیب می‌بیند.
وی گفت: اینجاست که وظیفه دامپزشکی روشن‌تر می‌شود و وقتی به میان کارکنان دامپزشکی نیز می‌آییم با بیماری‌های شغلی میان آنها روبرو هستیم.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: پیش از این تردد دام‌ها کمتر بود و از طرفی هم سرعت این تردد کم بود در نتیجه در عرض 12 ساعت شاهد انتشار یک بیماری در دنیا هستیم و یا شاهدیم که مسائل دامپزشکی نیز بر روی روابط دو کشور اثرگذار است به طوری که در ماجرای جنون گاوی شاهد این مسئله بودیم.
وی اعلام کرد: با زحماتی که کشیده شده در استان قزوین وضعیت خوبی را شاهد هستیم و در شرایط فعلی نیز بیماری نگران‌ کننده در استان نداریم البته هیچ کس نمی‌تواند بگوید کار من بی‌عیب و نقص است ولی شرایط به گونه‌ای است که خیالمان راحت باشد.
علوی اظهار کرد: استان قزوین نیز به لحاظ جمعیت دام و طیور از شرایط ویژه‌ای برخوردار است چراکه تراکم جمعیت دام و طیور در استان بالاست و تردد دام نیز در استان زیاد است.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص آمار تلفات و اقدامات انجام شده در زمینه آنفلوانزای مرغی عنوان کرد: در این خصوص آماری نمی‌توانیم بدهیم و باید این آمار را از معاون سیاسی استاندار بگیرید.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول