اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی:

قاچاق دام زنده خطرناک‌ترین شکل ورود بیماری است

خبرگزاری فارس: رئیس نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: قاچاق دام زنده خطرناک‌ترین شکل ورود عوامل بیماری‌زاست.

قاچاق دام زنده خطرناک‌ترین شکل ورود بیماری است
جواد عطارباشی در آستانه روز دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: قاچاق دام زنده به دلیل افزایش فعالیت نیروهای مرزبان، حضور و تلاش بی‌وقفه نیروهای شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های مرزی کاهش یافته است.
رئیس نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هرگونه نقل و انتقال دام و فرآوردهای دامی براساس قانون سازمان دامپزشکی می‌بایست با اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌‌ای صورت گیرد.
وی در ادامه این مطلب یادآور شد: در این زمینه معاینات اولیه و بازرسی در کشور مبداء توسط کارشناسان سازمان دامپزشکی صورت گرفته و سپس طی مراحل قرنطینه‌ای در دام زنده، در مقصد (گمرکات) نیز نمونه‌برداری، آزمایشات و بازرسی از محموله‌های دام زنده و فرآورده‌های دامی صورت گرفته است و اطمینان از سلامت محموله‌ها، اجازه تخلیه و توزیع صادر می‌‌‌‌شود و معضل اساسی، قاچاق این محموله‌ها از کشورهای همجوار است.
عطارباشی بیان داشت: سازمان مستقل و قدرتمند دامپزشکی با بهره‌مندی از کارشناسان مجرب و بهترین امکانات تشخیص آزمایشگاهی از شاخصه‌های دامپزشکی در سطح کشورهای منطقه به عنوان منبع شناخته شده است.
رئیس نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی بخش اعظم دامپزشکان به درمان سگ و گربه خانگی اشتغال دارند در حالی که بخش اعظم فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در کشور ما در زمینه مراقبت از بیماری‌های حیوانات تولیدکننده غذای انسان و یا به صورت مسئولان فنی بهداشتی به طور مستقیم در کنترل کیفیت و تضمین ایمنی و امنیت غذایی کشور، مشغول به کار هستند.
وی افزود: به همین خاطر است که در مقایسه با بسیاری از سرویس‌های خدمات پزشکی در سطح منطقه و آسیا، کشور ما دارای سیستم خدمات پزشکی قدرتمندی در زمینه سلامت اجتماعی است.
عطارباشی در زمینه خدمات دامپزشکی در ایران و ضرورت ارتقای کیفیت آموزش دامپزشکی اظهار داشت: این خدمات در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه با حمایت‌های مادی شایسته و در خور روبه‌رو نیست،‌تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان این بخش، ایجاد جذب و اشتغال را بسیار سخت کرده است.  
رئیس نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی ضمن تاکید بر نقش و وظایف دامپزشکی و جایگاه آن در ایمنی تغذیه و سلامت جامعه گفت: اطلاعات مردم از نقش و وظایف دامپزشکی روبه افزایش است.
وی ادامه داد: همه نهاد‌های مرتبط با دامپزشکی در شناساندن این وظایف به عموم مردم باید تلاش بیشتری انجام دهند.
وی در ادامه این مطلب اظهار داشت: در حیطه ایمنی غذایی با منشأ فرآورده‌های خام دامی ،نیاز است که با دیگر ارگان‌هایی که برای کنترل کیفی و ایمنی غذایی فرآورده‌های دامی فرآوری شده مانند شیر پاستوریزه، سوسیس و کالباس، هماهنگی و تشریک مساعی افزایش یابد و از اجتناب کارها به صورت موازی اجتناب شود.
عطارباشی با توجه به نقش دامپزشکی در هفته سلامت بیان داشت: هرساله در هفته سلامت که از 18 تا 25 فروردین ماه برگزار می‌شود، دامپزشکی با ارائه برنامه‌های متنوع در حوزه سلامت فرآورده‌های خام دامی، تلاش دارد بخشی از وظایف خود را به اطلاع عموم برساند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول