اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد:

انجام اقدامات قرنطینه‌ای مبارزه با بیماری مشمشه در ریگان

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: اقدامات قرنطینه‌ای و کنترل ورود و خروج دام به اسب‌داری‌ها برای مبارزه با بیماری مشمشه در ریگان انجام می‌شود.

انجام اقدامات قرنطینه‌ای مبارزه با بیماری مشمشه در ریگان
حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی کنترل بیماری‌های بین انسان و دام، موضوع بیماری‌یابی و تفریق دام‌های حامل از دام‌های سالم است.
وی با بیان اینکه در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان به شناسایی دام‌های راکتورسل و بروسلوز در گاو و بیماری مشمشه در اسب اشاره کرد، افزود: حرفه دامپزشکی با مراقبت و مبارزه با بیماری دام در گونه‌های مختلف دامی به منظور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و کنترل بیماری زئونوز اعمال وظیفه می‌کند.
جعفری با اشاره به اینکه شناسایی بیماری مشمشه با انجام تست مالئیناسیون در ناحیه پلک اسب انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این بیماری باکتریایی واگیردار بوده و جزو بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام تلقی می‌شود.
وی بیان داشت: این بیماری باکتریایی است و موجب درگیری در سیستم فوقانی دستگاه تنفس اسب‌سانان شده و با بروز زخم و خروج ترشحات چرکی همراه است و تشکیل ضایعات پوستی از جمله علائم این بیماری مهم محسوب می‌شود.
جعفری افزود: از جمله وظایف حرفه دامپزشکی در کنترل و مبارزه با این بیماری مهم تشخیص و شناسایی اسب‌سانان حامل این باکتری با انجام تست مالئیناسیون در پلک پایینی اسب انجام می‌پذیرد.
وی عنوان کرد: در این مورد شبکه دامپزشکی‌ ریگان از ابتدای سال جاری تا کنون اقدام به انجام مالئیناسیون 40 رأس اسب‌سان کرده و هیچ نمونه‌ای از این بیماری در شهرستان تا کنون مشاهده نشده است.
جعفری گفت: همچنین یکی از راه‌های کنترل و مبارزه با این بیماری انجام اقدامات قرنطینه‌ای‌ و کنترل ورود و خروج دام به اسب‌داری‌ها و انجام هماهنگی لازم و اخذ مجوز حمل بهداشتی دام از دامپزشکی است.
وی ابراز داشت: آموزش، کسب اطلاعات و مطالب لازم به منظور شناخت و مبارزه با این بیماری را نباید از پروتکل مراقبتی این بیماری خارج کرد، مسلما این مهم با هماهنگی اسب‌داران و همشهریان با شبکه دامپزشکی شهرستان محقق می‌شود.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول