اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش ملی سل در مازندران:

حدود یک سوم از جمعیت جهان دچار بیماری سل هستند

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش ملی سل در مازندران گفت: حدود یک سوم از جمعیت جهان دچار بیماری سل هستند.

حدود یک سوم از جمعیت جهان دچار بیماری سل هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فرهنگ بابا محمودی ظهر امروز در همایش ملی سل در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: این همایش با همکاری هفت مرکز  تحقیقاتی و با ارسال مقالات علمی متعدد از سراسر کشور شکل گرفت.
وی تصریح کرد: امسال حدود 129 سالی است که این بیماری شناخته شد و 68 سال قبل نخستین داروی ضد سل به بشر معرفی شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: اما هنوز این بیماری شناخته شد که اقلام دارویی زیادی برای درمان آن معرفی شد شایع‌ترین تک‌مرگی‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد و شیوع این بیماری سازمان بهداشت جهانی را تکان می‌دهد.
این مسئول تاکید کرد: بیماری سل و درمان آن آنقدر برای سازمان بهداشت جهانی مهم است که برای معرفی آن به جامعه بشری روز بین المللی سل  در جهان و در کشور ما روز ملی مبارزه با سل نام‌گذاری شد.
بابا محمودی با اعلام اینکه راه‌های تشخیص این بیماری نهفته است، یادآور شد: یک سوم جمعیت جهان به بیماری سل مبتلا هستند و این بیماری به صورت خاموش جان انسان‌ها را می‌گیرد.
وی با اشاره به تاکید سازمان بهداشت جهانی برای درمان و کنترل سل، یادآور شد: درمان بیماری سل به حدی از نظر سازمان بهداشت جهانی دارای اهمیت است که دولت‌ها را برای کنترل و درمان این بیماری موظف کرد که با انجمن‌های پزشکی که در این رابطه مشغول فعالیت هستند همکاری مناسبی داشته باشند.
این مسئول با بیان اینکه بیماری سل جوان و پیر نمی‌شناسد، ادامه داد: مبتلایان به ایدز نیز استعداد مناسبی برای بروز این بیماری در خود دارند.
دبیر همایش ملی سل در مازندران خاطرنشان کرد: سالانه حدود 8 میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا می‌شوند که حدود 10 درصد از مبتلایان را بیماری مبتلاء به ایدز که به صورت همزمان به این بیماری دچار می‌شوند را تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: نباید برای کنترل و درمان این بیماری غفلت انجام شود و اگر به طور جد این موضع پیگیری نشود ممکن است روزی امکان کنترل این بیماری وجود نداشته باشد.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: بیماری سل را باید جدی بگیریم و اگر ما این بیماری را جدی نگیریم سل در از بین بردن و ابتلای انسان‌ها جدی است.
این مسئول یکی از دلایلی را که کشور ما باید نسبت به این بیماری بیشتر هوشیارتر باشد را وجود دو کشور افغانستان و پاکستان که شیوع سل در این دو کشور زیاد است و امکانات درمانی کمی نیز در اختیار دارند، اعلام کرد.
بابامحمودی در پایان اذعان داشت: در حال حاضر 22 کشور جهان 80 درصد مبتلایان به سل را به خود اختصاص دادند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول