اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل:

27 هزار اشتغال در اردبیل ایجاد شده است / مشاغل خانگی راهگشا در حل معضل بیکاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 27 هزار و 50 نفر اشتغال در استان اردبیل تحقق یافته است که اغلب آنها از طریق دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی بوده است.

27 هزار اشتغال در اردبیل ایجاد شده است / مشاغل خانگی راهگشا در حل معضل بیکاری

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین منوری ظهر امروز در نشست کمیته‌های تخصصی شورای اشتغال استان اردبیل اظهار داشت: از 43 هزار و 900 تعهد اشتغال امسال در سال جاری و در 9 ماه حدود 60 درصد تعهدات به رغم برخی نارسایی‌ها در تامین و تزریق اعتبارات عینیت یافته که به نظر می‌رسد تا پایان سال بتوانیم به بیش از 80 درصد تعهدات اشتغال خود عمل کنیم.

وی با یادآوری اینکه برخی دستگاه‌ها در انجام تعهدات خود بسیار مناسب و مطلوب عمل کرده و برخی دستگاه‌های دیگر نیز نظیر زندان، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، بهزیستی و کمیته امداد نتوانسته‌اند تعهدات خود را به شکل مناسب و 50 درصدی انجام دهند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی همچون حمل و نقل، شهرسازی، آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای توانستند به شکل مطلوب و مناسب تعهدات اشتغال خود را انجام داده و در این زمینه موفق عمل کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل یادآور شد: البته در این بین آنچه که در انجام تعهدات اشتغال یک ضرورت غیر‌قابل انکار است ورود بخش غیر‌دولتی به ایجاد اشتغال است که می‌تواند بخش عظیمی از تعهدات و عملکرد ما را در این حوزه ارتقا دهد.

منوری گفت: 535 استخدامی جدید آموزش و پرورش که اغلب دانشجویان مراکز تربیت معلم بوده و از شماره مستخدمی برخوردار هستند می‌توانند وضعیت آماری ما را بهبود ببخشند که امیدواریم نسبت به ثبت این اطلاعات در سامانه رصد اقدام لازم را انجام دهند.

این مسئول از بانک‌های عامل خواست تا در پرداخت تسهیلات با هدف ایجاد فرصت‌های اشتغال نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی را یاری کنند چرا که بیش از 5 هزار تعهد اشتغال استان مربوط به مددجویان این دو نهادهای حمایتی است که ضرورت دارد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات کمک کار باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان داشت:‌ در حوزه مشاغل خانگی نیز از سهمیه سال 90 و 91 پرداختی‌های بانک‌های عامل نظیر ملت، رفاه، مسکن، صادرات و تجارت و همچنین سپه و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته اما برخی بانک‌ها همچنان از پرداخت تسهیلات سال 91 مشاغل خانگی غفلت کرده و نسبت به آن اقدامی عملی انجام نداده‌اند.

منوری افزود: با تاکید استاندار اردبیل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی آن هم با رقم پایین 3 تا 5 میلیون تومان نه تنها در ایجاد فرصت اشتغال راهگشا است بلکه یک عملکرد مثبت و برای بانک‌ها امتیاز محسوب می‌شود تا بتوانند سهمیه بیشتری را در سال‌های آینده دریافت کنند.

وی تصریح کرد:‌ برخی بانک‌های عامل در قالب پرداختی مشاغل خانگی موفق عمل کردند که از جمله آنها می‌توان به بانک ملی و کشاورزی اشاره کرد که بخش عظیمی از تعهدات را انجام داده و نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌های اجرایی اقدام لازم را صورت داده‌اند.

دبیر شورای اشتغال استان از مدیران بانک‌ها خواست تا در ثبت اطلاعات پرداختی مشاغل خانگی سرعت عمل بیشتری داشته باشند تا حق و حقوقی در این زمینه ضایع نشده و نادیده گرفته نشود.

منوری به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رایگان در مراکز روستایی اشاره کرد و ادامه داد: عدالت ایجاب می‌کند که این مهارت‌آموزی‌ها با قوت و قدرت بیشتر و در جهت توسعه کار‌آفرینی صورت گیرد اما این کار بهتر است در رشته‌هایی که هنوز به مرحله اشباع نرسیده صورت گیرد تا محدودیتی در اشتغال ایجاد شده را شاهد نباشیم.

وی گفت: به این دلیل ما در کارگروه‌های شهرستانی از ارجاع پرونده اشتغال در حوزه آرایشگری و خیاطی برای مشاغل خانگی اجتناب می‌کنیم چرا که کشش و در‌آمد‌زایی چنین مشاغل خانگی به دلیل رقابت‌پذیر بودن آنها بسیار پایین است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در پایان سخنان خود اذعان داشت: با بخشنامه مسئولان کشوری ما موظف نیستیم به چنین رشته‌هایی که به حد اشباع رسیده تسهیلات پرداخت کنیم و به همین دلیل از 340 رشته مشاغل خانگی سعی شده است در 170 مورد که هنوز زمینه مساعدی برای اشتغالزایی در این رشته‌ها وجود دارد برای معرفی طرح‌ها مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام/62005/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول