به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابطعمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، محسن احتشام در بازدید از مزارع زرشک خراسان جنوبی در شهرستان قاینات اظهارکرد: در هفت ماهه امسال 420 تن زرشک به کشورهای مختلف صادر شده است.
وی افزود: اگر میزان تولید و آمار صادرات این محصول در گذشته را مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که میزان صادرات زرشک در کشور بسیار پایین بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه روند صادرات کم خوشایند این محصول استراتژیک خراسان جنوبی و کشور نیست، ادامه داد: از چند سال گذشته اهدافی برای توسعه بازار و بازاریابی این محصول در اتاق بازرگانی تعریف شده و رشد صادرات این محصول استراتژیک در حال شکلگیری است و صادرات زرشک در دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.
احتشام تصریح کرد: با همکاری سازمانهای توسعه تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی و بهرهگیری از توان بخش خصوصی و دولتی بسته حمایتی بسیار خوبی برای این محصول تدوین شده است.
وی اضافه کرد: بروشورهایی به زبانهای مختلف چاپ و در اختیار تمام سفارتخانهها و رایزنهای بازرگانی در سراسر دنیا قرار گرفته است و در تمام نمایشگاههای بزرگ از جمله نمایشگاه آنوگا که یکی از بزرگترین نمایشگاههای مواد غذایی دنیا است و همچنین نمایشگاه سیال فرانسه درچند دوره توزیع شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته و علیرغم فرصتهای خوبی که در بازار جهانی برای این محصول وجود دارد کوتاهی کردهایم و به سراغ خریداران این محصول خوب نرفته و محصولاتمان را معرفی نکردهایم.
احتشام گفت: اگر آمار و ارقام صادرات سال گذشته نسبت به امسال را مورد بررسی قرار دهیم در مییابیم که صادرات زرشک رو به افزایش است و این نشان از تلاشهایی است که در امر شناسایی این محصول در سطح بازار جهانی شکل گرفته و توانسته اثر خود را روی شناساندن این محصول بزرگ و اصیل خراسان جنوبی بگذارد و مخاطبان خود را پیدا کند.
وی اظهار کرد: با فعالیتهای انجام شده خوشبختانه در آینده نزدیک ما مصرفکنندگان اروپایی را مصرف کننده زرشک خوب ایرانی میکنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اضافه کرد: تلاش میکنیم بتوانیم زرشک را با بستهبندی و با برند ایران برای مصرفکننده نهایی در اختیار فروشگاههای بزرگ قرار دهیم و تقاضا ایجاد کنیم تا این تقاضا برای همیشه پایدار باشد.
احتشام افزود: وقتی که مردم و مصرفکننده نهایی وفادار به برند و کیفیت محصول ما شود همیشه مصرف کننده محصول میماند و در این راستا به بازار پایداری دست یافته و به دنبال آن کشاورزی پایداری خواهیم داشت.
وی ایران را بزرگترین تولیدکننده زرشک بی دانه دنیا دانست و یادآور شد: بیش از 98 درصد زرشک بیدانه ایران در خراسان جنوبی تولید میشود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اشاره به اینکه اقدامات خوبی در زمینه معرفی زرشک ایران انجام شده و تحقیقات خوبی در بازارهای اروپایی در این زمینه انجام دادهایم، تصریح کرد: به این نتیجه رسیدهایم که رفتار مصرفکننده نسبت به این محصول بسیار مثبت است.
احتشام از زرشک تولیدی خراسان جنوبی به عنوان زرشک ارگانیک یاد کرد و گفت: اروپاییها علاقمند به مصرف محصولات ارگانیک یعنی سالم و مطمئن هستند.
وی اضافه کرد: با توجه به تحقیقاتی که در امر بازار و بازاریابی در نمایشگاهها بزرگ اروپایی صورت گرفته است این امکان به وجود آمد که ما بتوانیم به زودی زرشک ایران را با بستهبندی و با برند ایرانی در سطح فروشگاههای بزرگ اروپایی توزیع کنیم و در اختیار مصرفکنندگان قرار دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: بستهبندی انجام شده باید مطابق با نیازها و خواستههای مصرف کنندگان در سطح بازار جهانی تا مصارف مختلف دارویی، صنعتی و غذایی آنها برسد.
احتشام اظهار کرد: سعی میکنیم در بازارهای مختلف حضور داشته باشیم و نیازها و خواستههای مخاطبان را تأمین و زرشک را همانند زعفران و پسته محصول جهانی کنیم.
انتهای پیام/غ