اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند:

کشاورزان به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش روند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند گفت: کشاورزان باید به سمت تولید محصولات ارگانیک بروند چرا که تقاضا در دنیا برای این محصولات بیشتر است.

کشاورزان به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش روند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند، علیرضا خامه‌زر در سومین جلسه کمیسیون کشاورزی پیرامون بررسی مشکلات  صندوق حمایت از بخش کشاورزی اظهار داشت: کشاورزی در ایران با توجه به وجود اقلیم‌های متفاوت، منحصر به فرد است.

وی افزود: با وجود اینکه پسته، خرما و زعفران ایران رتبه نخست و محصولات باغی جزو 10 کشور نخست در دنیا است اما به درستی از این توان و پتانسیل استفاده نشده است.

خامه‌زر با بیان اینکه امروز محصولات کشاورزی از تجارت به صادرات سوق داده می‌شود، تأکید کرد: باید از وارد کردن محصولات کشاورزی خارجی به کشور جلوگیری شود.

رئیس خانه کشاورز خراسان‌جنوبی نیز گفت: مدت‌ها کشاورزان منتظر همکاری بخش خصوصی برای تحقق بخشیدن و عملی شدن تصمیمات بودند اما گذشت زمان و بی‌توجهی سبب شد تا کشاورزان اهداف مدنظر خود را از دست بدهند.

غلامحسین کریم‌دادی ادامه داد: تشکل‌هایی که مربوط به بخش کشاورزی هستند باید فعال و تقویت شوند.

رئیس خانه کشاورز خراسان‌جنوبی افزود: در این چنین جلساتی باید رئیس صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان نیز حضور داشته باشد تا روند حل مشکلات سرعت بیشتری بگیرد.

کریم‌دادی با تأکید بر فراگیر شدن صندوق حمایت از بخش کشاورزی، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود اعتبارات در غالب یارانه یا کمک بلاعوض در بخش کشاورزی در این صندوق گردآوری شود.

کارشناس شرکت تحقیقاتی بهروش آسپیان شرق نیز گفت: در بخش کشاورزی بیشترین سود را واسطه‌ها و دلالان کسب می‌کنند و اتاق بازرگانی با دخالت در خرید و فروش محصولات کشاورزی می‌تواند این مشکل را کنترل کند.

مرتضی خیری اذعان کرد: باقی ماندن کالاها در گمرک در یک پروسه زمانی زیاد و همکاری پایین بانک‌ها از مشکلات تولیدکنندگان است که انگیزه را از آنان می‌گیرد.

وی بیان کرد: طرح توجیهی برای تولیدکنندگان بر اساس وام 14 درصد است اما اکنون این وام با 21 درصد داده می‌شود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: خراسان‌جنوبی از استان‌های محروم و کم آب است و با وجود خشکسالی‌های پی در پی، بحث سیستم‌های آبیاری تحت فشار و کمک‌های بلاعوض دولت در آبیاری تحت فشار مطرح شده که در این راستا به ازای هر هکتار حداقل 3.5 میلیون تومان و حداکثر 6 میلیون تومان و در نهایت تا سقف همان 3.5 میلیون تومان تعریف شد.

سید جواد پورتقی تأکید کرد: باید این موضوع عنوان شود که خراسان‌جنوبی به‌عنوان یک استان که در کانون بحران خشکسالی قرار دارد سقف این حمایت تا 6 میلیون تومان باشد چرا که کشاورزی که خرده مالک است با وجود خشکسالی توان پرداخت هزینه‌های آبیاری را ندارد.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی خراسان‌جنوبی اذعان کرد: آبیاری تحت فشار باید به گونه‌ای باشد تا در کشاورز ایجاد انگیزه کند.

پورتقی تصریح کرد: باید به دنبال راهکاری برای کاهش قیمت محصولات کشاورزی استان نسبت به افزایش نرخ ارز باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی نیز بر پیگیری جدی طرح نظارت بر زعفران با توجه به محدودیت‌های منابع خاکی تأکید کرد.

حمیدرضا دستجردی با اشاره به برندسازی محصولات استراتژیک استان، گفت: در این راستا طبق قراردادی که با کشور ژاپن داشتیم، روستاییان و کشاورزان برای بسته‌بندی محصولات آموزش دیدند و محصولات با برند این سازمان وارد بازار شد اما با عدم استقبال بازاریان روبه‌رو شد.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول