اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی:

85 درصد سطح زیر کشت بیرجند و قاینات را زرشک تشکیل می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی زرشک را یکی از محصولات مهم استراتژیک خراسان جنوبی دانست و گفت: بیش از 85 درصد سطح زیر کشت باغات خراسان جنوبی و قاینات را زرشک تشکیل می‌دهد.

85 درصد سطح زیر کشت بیرجند و قاینات را زرشک تشکیل می‌دهد
عبدالمجید مسکوکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: زرشک علاوه بر فرآوری به صورت خشک می‌تواند به صورت تازه خوری، تهیه کنسانتره، آب میوه، چاشنی غذا، پودر میوه، تولید رنگ، طعم دهنده شربت‌ها، مربا، سس، ژله و ده‌ها محصول فرعی دیگر فرآیند و بسته‌بندی شود.
وی ادامه داد: پوست و ریشه زرشک دارای آلکالوئیدهای بربرین، ‌بربامین و ده‌ها داروی دیگر است که روش‌های استخراج، فرمولاسیون و تهیه اشکال دارویی آنها مورد پژوهش قرار گرفته و تست‌های بالینی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و حتی بیماران معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان انجام شده است و اثرات درمانی و حیات‌بخش آنها ثابت شده است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی اذعان داشت: برگ زرشک حاوی مقادیر بسیار زیادی اسیداسکوربیک طبیعی است که استخراج و خالص‌سازی آن  دارای ارزش افزوده بالایی است.
مسکوکی با بیان اینکه از پوست درخت زرشک در تهیه ایزوکینولین به عنوان رنگ زرد مورد مصرف در صنایع نساجی و سلولز استفاده می‌شود، تصریح کرد: سرشاخه‌های زرشک که در فصل برداشت بزرگترین مشکل روستائیان است منبع بسیار عالی برای تهیه نئوپان، کاغذ، مقوا و تولید الکالوئیدها و رنگ است.
وی اضافه کرد: درختچه زرشک یک گیاه زینتی است که ارقام مختلف آن می‌تواند در فضای سبز پارک‌ها و معابر و خانه‌ها استفاده شود و برگ‌ها، شاخه ، گل‌ها و میوه‌های آن دارای زیبایی خاصی است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی اذعان کرد: درختچه زرشک با توجه به شرایط رشد قادر به جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ محیط زیست، جلوگیری از رشد کویر و حرکت شن‌های روان و در نتیجه اصلاح اکوسیستم است.
مسکوکی با اشاره به نقش و جایگاه زرشک به عنوان یکی از منابع تولیدی تجدید شونده و انحصاری در منطقه اظهار داشت: ارزش توسعه اقتصادی محصول زرشک برای بیش از 80 درصد خانوارهای روستایی یک ارزش حیاتی است و این رقم غیر از بخش خدمات و صنعت مرتبط با زرشک مثل فروش و بسته‌بندی آن است.
وی با بیان اینکه نوع زرشک بی‌دانه در ایران آن هم در جنوب خراسان به طور وسیع کشت شده و به ندرت در سایر مناطق ایران و دنیا به چشم می‌خورد، گفت: اقتصاد منطقه جنوب خراسان به دلیل بدی شرایط اقلیمی بر پایه فروش و عرضه این محصول است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تحقیقات کاربردی انجام شده در داخل کشور و نیز تحقیقات خارجی ثابت کرده است که میوه زرشک قابلیت تبدیل به فرآورده‌های دیگر نظیر کنستانتره، آب میوه، مربا، مارمالاد، پودر میوه و ده‌ها فرآورده دیگر را دارا است، افزود: هم‌چنین بقیه پیکره گیاه نیز دارای خواص دارویی و صنعتی بوده و می‌توان با استخراج و فرآوری آن ضمن عرضه محصولات جدید و حیاتی مانند بربرین و بربامبن سبب افزایش ارزش افزوده آن شده است.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول