اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی:

زرشک گیاه استراتژیک خراسان جنوبی است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: زرشک یک گیاه استراتژیک و انحصاری در کشور و به ویژه در منطقه تولیدی آن یعنی خراسان جنوبی است.

زرشک گیاه استراتژیک خراسان جنوبی است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عبدالمجید مسکوکی جمعه‌شب در نشست خبری اظهار داشت: آنچه به نام زرشک در ایران وجود دارد از نوع زرشک بی‌دانه واریته است که به طور عمده در منطقه قاین و بیرجند وجود دارد و در راستای تهیه میوه زرشک به صورت خشک و مقدار کمی به صورت تازه و یا تهیه شربت تولید و مصرف می‌شود.
وی تصریح کرد: زرشک میوه‌ای حبه‌ای شکل و بیضی به رنگ‌های قرمز روشن و تیره بسته است و به نوع فرآوری و شرایط نگهداری آن به صورت یک افزودنی به غذاهای سنتی ایرانی مثل زرشک پلو اضافه می‌شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با بیان اینکه محصول زرشک دارای ترشی و مزه مطبوعی بوده و برای تزئین غذا نیز استفاده می‌شود، افزود: هم‌چنین از میوه زرشک مربا و شربت در سطح سنتی و محلی تهیه شده و تولید و مصرف بسیار محدود دارد.
مسکوکی با اشاره به اینکه نگاه کلی محققان، متخصصان و کارشناسان به زرشک فراتر از میوه آن بوده و به آن به عنوان یک گیاه استراتژیک و انحصاری می‌نگرند، ادامه داد: زرشک به طور انحصاری در ایران به صورت یک گیاه اقتصادی و صنعتی رشد و پرورش داده شده و در هیچ کشوری با این وسعت کاشته نمی‌شود. باید از این توانمندی حداکثر بهره‌برداری را در راستای اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور انجام داد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با توجه به اینکه در هیچ جای دنیا زرشک به صورت یک محصول باغی پرورش داده نشده و همه به صورت وحشی، خودرو و یا زینتی است، تصریح کرد: بنابراین امکان فرآوری میوه و عرضه محصولات در مقیاس وسیع امکان‌پذیر نیست.
مسکوکی با بیان اینکه واریته‌های موجود در دنیا  بیشتر جنبه اقتصادی داشته و از نوع زرشک دانه‌دار و غیر مرغوب است، اذعان کرد: به واسطه توجه ویژه به وجود مواد مؤثر دارویی آن فعالیت عمده صنعتی یا تجاری بر روی سایر فرآورده‌های زرشک از جمله میوه نشده است.
وی زرشک‌تولیدی در ایران را از نوع بی‌دانه دانست و یادآورشد: این محصول به صورت منحصر به فرد و انحصاری تنها در ایران کشت و تولید می‌شود و بررسی منابع خارجی نشان می دهد که در هیچ جای دنیا از میوه زرشک به عنوان یک محصول غذایی و قابل فرآوری استفاده نشده و بیشتر جنبه‌های دارویی و استفاده از ریشه و ساقه و استخراج داروهایی مثل بربرین و بربامین آن مورد توجه است.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول