اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون پژوهشی علوم صنایع غذایی خراسان رضوی:

خراسان جنوبی نیازمند مرکز تحقیقات زرشک است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی پژوهشکده علوم صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: یک مرکز تحقیقات زرشک مانند سایر محصولات استراتژیک از نیازهای دارای اولویت و اهمیت در کشور و به ویژه در خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی نیازمند مرکز تحقیقات زرشک است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عبدالمجید مسکوکی در اختتامیه نخستین همایش ملی زرشک و عناب در بیرجند ایجاد مرکز تحقیقات زرشک را یکی از نیازهای اساسی استان دانست و اظهار داشت: زرشک در حال حاضر نقش مهمی در روند اقتصادی و درآمد روستاییان منطقه خراسان جنوبی دارد.
وی با بیان اینکه زرشک ثروت انحصاری ملی بوده است، ادامه داد: این امر نیازمند توجه ویژه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم صنایع غذایی خراسان رضوی افزود: قدمت زرشک به بیش از 200 سال بر می‌گردد و 85 درصد سطح زیر کشت باغات خراسان را زرشک شامل می‌شود.
مسکوکی استفاده از زرشک را در جامعه امروز بسیار محدود عنوان کرد و ادامه داد: آنچه که زرشک را به عنوان یک گیاه استراتژیک مطرح می‌کند دیدگاه‌هایی است که در سطح بین‌الملل به آن توجه می‌شود که این مزیت مهم و بسیار مناسب برای کشور ایران است. زرشک می‌تواند با حفظ ارزش‌های اقتصادی خود حاوی داروهای مناسبی برای بسیاری از بیماران باشد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم صنایع غذایی خراسان رضوی اذعان داشت: محصول زرشک ایران از نوع بی‌دانه آن است و به صورت منحصر به فرد و انحصاری تنها در ایران کشت و تولید می‌شود.
مسکوکی اظهار داشت: پوست زرشک و ریشه آن سرشار از خواص دارویی بسیار ارزشمند بوده و مواد دارویی تشکل یافته از آن مورد پژوهش قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برگ زرشک حاوی مقادیر بسیار زیادی اسید اسکوربیک طبیعی است که استخراج و خالص آن می‌تواند دارای ارزشی فراوان باشد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم صنایع غذایی خراسان رضوی تصریح کرد: از زرشک فرآورده‌های دارویی زیادی تولید و در بازار جهانی به فروش می‌رسد که کشور کوچکترین سهمی در این زمینه ندارد و جایگاه آن شناخته نشده است.
مسکوکی با بیان اینکه زرشک منبع درآمد بیش از 80 درصد خانواده‌های روستایی است، اذعان داشت: ارزش و سودآوری این محصول می‌تواند در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و توسعه اقتصادی موثر باشد.
وی یادآور شد: با توجه به سازگاری زرشک در خاک منطقه خراسان جنوبی این محصول می‌تواند به عنوان یک محصول انحصاری برای توسعه و آبادانی این استان از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موثر باشد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول