اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی بیرجند خبر داد

اختصاص 7 میلیارد تومان اعتبار به صندوق توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از اختصاص مبلغ 7 میلیارد تومان اعتبار به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد.

اختصاص 7 میلیارد تومان اعتبار به صندوق توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، بهرام حسنی در هفتمین کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بیرجند اظهار کرد: امسال مبلغ 7 میلیارد تومان اعتبار به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر، خرده مالی در بخش کشاورزی، سن بالای کشاورزان، مشکلات در ترویج و آموزش، فاصله دمایی شب و روز و کمی بارندگی در استان معضلاتی را برای توسعه کشاورزی سبب شده که امید است با برنامه‌ریزی تمامی سازمان‌ها و نهادها و هم‌افزایی با برنامه‌های دولت در راستای آبیاری مکانیزاسیون حرکت و هماهنگی مناسبی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: مطالعه، نقشه‌برداری و اجرای 4 هزار و 650 هکتار آبیاری مکانیزه در سطح استان در حال انجام است.

حسنی با بیان اینکه هم‌اکنون راندمان آبیاری 33 تا 35 درصد است، تصریح کرد: در خراسان بزرگ حجم آب تجدید شونده 11.9 میلیارد متر مکعب بوده که از این مقدار 3.9 میلیارد سطحی، 8 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی است و هر ساله 9.7 میلیارد متر مکعب از آبخوان‌های خراسان بزرگ به مصارف بخش کشاورزی اختصاص می یابد.

وی افزود: در خراسان جنوبی 90 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: از مجموع 76 آبخوان موجود در دشت خراسان بزرگ 57 آبخوان با افت شدید آب مواجه هستند.

حسنی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزء چهار استان کم بارش کشور است، گفت: در خراسان جنوبی دو دشت ممنوعه بحرانی، 16 دشت ممنوعه و 15 دشت آزاد وجود دارد و سالانه از مجموع تخلیه منابع آب با ظرفیت تغذیه طبیعی،  بیش از 151 میلیون متر مکعب مازاد مصرف داریم که این مهم سبب افت شدید منابع آبی در استان شده است.

وی اظهار کرد: باید با فرهنگ‌سازی مناسب مکانیزاسیون آبیاری، کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی، بهینه‌سازی مصرف آب و تغییر الگوی کشت در استان را ترویج دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: افزایش 85 تا 90 درصدی راندمان آبیاری، جلوگیری از روان‌آبها، جلوگیری از فرسایش خاک، پوکی و بافت خاک و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح از مزایای آبیاری مکانیزه محسوب می‌شود.

حسنی ادامه داد: دولت باید نگاه ویژه‌ای به استان‌های کم برخوردار از نعمت آب داشته و به منظور تسریع پروژه عظیم انتقال آب که از مصوبات سفر چهارم هیئت دولت به استان است اهتمام ویژه داشته باشد. 

انتهای پیام/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول