اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی:

محصول زرشک‌ سالانه‌ باعث خوداشتغالی 8 هزار خانوار روستایی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: محصول زرشک با درآمدی سالانه حدود 55 میلیارد ریال سبب گردش چرخش‌های اقتصادی منطقه خراسان جنوبی و خود‌اشتغالی بیش از 8 هزار خانواده روستایی می‌شود.

محصول زرشک‌ سالانه‌ باعث خوداشتغالی 8 هزار خانوار روستایی می‌شود
عبدالمجید مسکوکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: تنوع عرضه محصولات باغی زراعی و توسعه فناوری تولید و بسته‌بندی آن در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای توسعه یافته جایی را برای رقابت محصولات ما نگذاشته است.
وی افزود: زرشک می‌تواند به صورت انحصاری و با معرفی درست جای خود را در بازارهای جهانی باز کرده و به نام ایران ثبت شود و همچون خاویار هیچ کشوری یارای رقابت با ما را حداقل در کوتاه مدت نخواهد داشت.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اقتصاد منطقه جنوب خراسان به دلیل بدی شرایط اقلیمی بر پایه فروش و عرضه محصول زرشک است، اذعان کرد: آنچه سبب توسعه پایدار در این منطقه می‌شود توجه ویژه و استراتژیک به زرشک است.
مسکوکی با بیان اینکه زمین‌های شور و خاک نامناسب اجازه کاشت، پرورش و تنوع محصولات دیگر را در خراسان جنوبی نمی‌دهد، افزود: بنابراین سازگاری محصول زرشک با محیط‌ باید به عنوان یک نقطه قوت در این منطقه در نظر گرفته و تقویت شود.
وی ادامه داد: توجه عمده به محصول زرشک برای افزایش توان اقتصادی جوامع مرتبط شده و از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ و بروز مشکلات عمده نظیر بیکاری و افزایش نامتناسب و بی‌رویه در شهرها جلوگیری خواهد کرد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه صنایع مرتبط با گیاه زرشک سبب اشتغا‌لزایی بیشتر، رشد و توسعه تکنولوژی بومی و افزایش بهره‌وری می‌شود، تصریح کرد: توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه محصولات کشاورزی و به طور خاص زرشک و فرآورده‌های آن جای خود را در بازارهای جهانی باز کرده است.
مسکوکی گفت: درختچه زرشک با سطحی بالغ بر 11 هزارهکتار در جنوب خراسان به عنوان عمده‌ترین محصول باغی غالب با حدود 10هزار تن محصول که عمدتاً‌ به صورت خشک عرضه می‌شود شناخته شده است.
وی اذعان کرد: محصول زرشک با درآمدی سالانه حدود 55 میلیارد ریال سبب گردش چرخش‌های اقتصادی منطقه خراسان جنوبی و خود‌اشتغالی بیش از 8 هزار خانواده روستایی می‌شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی سنتی بودن روش‌های کاشت، داشت و برداشت، عدم وجود فناوری مناسب فرآیند و بسته‌بندی زرشک، عدم تنوع تولید محصولات از زرشک با وجود دارا بودن ظرفیت‌های بسیار خوب وعدم شناخت مردم سایر کشورها از وجود این محصول و مصارف آن را از مهم‌ترین چالش‌ها در راه تولید و توسعه محصول زرشک برشمرد.
مسکوکی اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه‌ را متکی بر بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: در چنین شرایطی هدف اصلی این بخش، تولید غذا برای تامین نیازهای جمعیتی است که توسعه دیگر بخش‌های اقتصاد را بر عهده دارند و افزون بر این نقش، انتظار دیگر از بخش کشاورزی آن است که مازاد سرمایه‌ای را برای حرکت بخش‌های دیگر اقتصاد پدید آورد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مناطق جنوبی خراسان، از نقاط مرتفع استان به شمار رفته و با مشکلاتی چون همسایگی با مناطق کویری، سنگینی بافت خاک و شوری آن و پایین بودن میزان بارندگی رو به رو ست که سبب می‌شود شرایط اقلیمی نسبتا نامساعدی پدید آید بنابراین به نظر می‌رسد تولید محصولات خاص منطقه‌ای (مانند زرشک) بتواند زمینه مناسبی را برای مشارکت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی فراهم سازد.
انتهای پیام‌/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول