اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی:

خواسته‌های بازار جهانی با تنوع در تولید صادرات‌محور تأمین می‌‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با تنوع در تولید صادرات محور و دانش‌محوری می‌توان تأمین کننده خواسته‌های بازار جهانی بود.

خواسته‌های بازار جهانی با تنوع در تولید صادرات‌محور تأمین می‌‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، ‌صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی، محسن احتشام به مناسبت روز ملی صادرات در تشریح تولید صادرات‌گرا اظهار کرد: تولید صادرات‌گرا به معنای تولید صادرات‌محور با توجه به نیازها و خواسته‌های بازار جهانی و متنوع‌سازی محصولات بر‌اساس این خواسته‌ها است.

وی ادامه داد: تولید صادرات‌گرا باید ضمن داشتن قدرت رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی با کیفیت و استانداردهای تولید شده باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: با تنوع در تولید صادرات‌محور و دانش‌محوری می‌توان تأمین کننده خواسته‌های بازار جهانی بود که در این حالت سهم تولیدات داخلی از بازار محصولات نهایی افزایش داده می‌شود.

احتشام در ارتباط با تأثیر صادرات در کمرنگ کردن اثرات تحریم تصریح کرد: هم‌اکنون برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان با مشکل تامین ارز مواجه هستند در صورتی که می‌توان با تولید صادرات‌محور این مشکلات را به شکل مطلوبی برطرف کرد.

وی اضافه کرد: نمونه آن ژاپن است این کشور در حال حاضر بزرگ‌ترین صادر کننده محصولات صنعتی بوده و سهم زیادی از بازار جهانی این محصولات را در اختیار گرفته چرا که به دلیل نداشتن نفت، صادارت دیگر محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید منابع را به سمت صادرات سوق داد و از درآمد حاصل از فروش نفت نجات یافت، افزود: اگر این امر اتفاق بیفتد تأثیر‌پذیری اقتصاد ایران از هر گونه محدودیت کاهش می‌یابد ضمن آنکه موارد دیگری همچون تقویت بنگاه‌های صادراتی، افزایش سهم صادرات غیر نفتی و کاهش ریسک اقتصادی حاصل خواهد شد و دیگر نگرانی از بابت تحریم‌ها نخواهیم داشت.

احتشام با بیان اینکه اگر اقتصاد متکی به نفت نبود با مشکلات کمتری مواجه می‌شد، اظهار کرد: در دل تحریم‌ها فرصت‌هایی ایجاد می‌شود که ضمن هدایت اقتصاد به راه درست ریسک اقتصادی را کاهش داده و بخش خصوصی را تقویت و اقتصاد مقاومتی را محقق می‌کند.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی با دست برداشتن از درآمدهای نفتی و تکیه بر منابع عظیم و همچنین نیروی انسانی موجود در کشور تحقق می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی با تشریح اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: هر زمان که اسم اقتصاد مقاومتی آورده می‌شود اقتصاد ریاضتی به ذهن متبادر می‌شود این در حالی است که اقتصاد ریاضتی زمانی در یک کشور اجرایی می‌شود که منابع عظیمی در اختیار نباشد تا بتوانند از ارزش افزوده آن بهره ببرند.

احتشام با تأکید بر اینکه با وجود منابع مختلف خدادادی باید به سمت نوآوری، خلاقیت و دانش‌محوری حرکت کنیم، یادآور شد: تنها در این صورت است که می‌توان ارزش افزوده‌ای که امروز با خام‌فروشی به دست می‌آید را وارد کشور کرد.

وی ادامه داد: زمانی به مزیت‌های رقابتی در اقتصاد دست می‌یابیم که متکی به نفت و یا یک محصول خاص نباشیم و به مزیت‌های مختلف تکیه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به منابع عظیم خدادادی در کشور باید به سمتی حرکت کنیم که با کسب ارزش افزوده محصولات خام ضمن افزایش ارزآوری از آنها رفاه عمومی ایجاد کرده تا به توسعه پایدار و متوازن دست یابیم.

احتشام با تأکید بر حرکت به سمت تنوع‌سازی در اقتصاد اظهار کرد: زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود باید به سمت فرآوری و متنوع کردن محصولات حرکت کنیم.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول