اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت:

جایگاه تشیع در فضای مجازی باید ارتقا یابد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: تقویت مولفه‌های فرهنگی می‌تواند جایگاه ژئوپلتیک تشیع در فضای مجازی را ارتقا دهد.

جایگاه تشیع در فضای مجازی باید ارتقا یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یوسف زین‌العابدین پیش از ظهر امروز در نشست تحلیل ژئوپلتیک جایگاه تشیع در فضای مجازی اظهار کرد: توسعه فناوری اطلاعات در عرصه‌های الکترونیکی موجب شده پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جلوه خود را در فضای جدید که غیر فیزیکی است، نشان دهد.

وی ادامه داد: فضای مجازی به دلیل گستردگی و وسعتی که دارد زمینه‌های بسیاری برای کسب قدرت ایجاد کرده است.

زین‌العابدین با بیان اینکه مذهب تشیع به لحاظ ژئوپلتیک فرصت‌های جدیدی برای از بین بردن موانع جغرافیایی در فضای مجازی پیدا کرده است، افزود: تهدیدهایی نیز در فضای مجازی متوجه تشیع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت به فرصت‌ها و تهدیدهای تشیع در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان کانون تشیع می‌تواند با استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی ایجاد کرده با مکمل تشیع که در ماورای مرزهای سیاسی کشور گسترده شده است همگرایی ایجاد کرده و از این طریق تهدیدهای موجود در جهان تشیع را برطرف کند.

به گفته وی، تقویت مولفه‌های فرهنگی در زمینه توسعه فضای مجازی، گسترش تبلیغات و تحقیقات در زمینه‌های مختلف تشیع به‌ویژه هویت، اقتصاد، ماهیت و دیگر توانمندی‌ها می‌تواند جایگاه ژئوپلتیک تشیع را در فضای مجازی ارتقا دهد.

زین‌العابدین با بیان اینکه فناوری‌های ارتباطی این امکان را فراهم کرده‌اند تا انسان‌ها بدون واسطه دیگران با همدیگر سخن بگویند، تصریح کرد: انسان‌ها در فضای مجازی از افکار و دیدگاه‌های همدیگر مطلع می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت فضای مجازی را یک سلاح موثر فرهنگی توصیف کرد و یادآور شد: دوره جدید تحول رسانه‌ها با ظهور روزافزون ماهواره‌ها همراه شده است.

وی با اشاره به اینکه صاحب‌نظران علوم سایبر اعتقاد دارند جامعه جدیدی با ویژگی حاکمیت فناوری مجازی در حال شکل‌گیری است، بیان کرد: گسترش فناوری و حاکم شدن وسایل ارتباطی نوین و همچنین تلاش مستکبران قدرتمند برای اشاعه فرهنگ و گسترش استیلای خود در جهان، رویارویی جدی جبهه حق و باطل را در دو سطح ملی و بین‌المللی علنی‌تر کرده است.

زین‌العابدین تشیع را نظامی آرمان‌گرا، ایدئولوژیک منتقد نظام سلطه جهانی و حامی نهضت‌های رهایی‌بخش نامید و خاطرنشان کرد: شیعیان باید مستقل و مقتدر مبتنی بر همگرایی و پیوستگی مردم باهم وحدت داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت دستیابی به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و تکنولوژی در مقیاس منطقه‌ای را از اهداف و ویژگی‌های مطلوب تشیع خواند و ابراز کرد: جامعه‌ای فعال، موثر، مسئولیت‌پذیر، دین‌باور، رضایت‌مند و علاقمند به شکوفایی آرمان‌های افتخارآمیز تشیع را باید ایجاد کرد.

وی جامعه‌ایی برخوردار از روابط گسترش یابنده در تعامل با جهان مبتنی بر منافع ملی و اصول حکمت، عزت و مصلحت را از جمله ویژگی‌های تشیع عنوان کرد و افزود: تشیع توانمندی قابل اتکایی برای بهره‌برداری از فضای ارتباطی و اطلاعاتی فضای سایبر و رسیدن به اهداف مذکور را در اختیار دارد.

زین‌العابدین برخورداری از تمدن و فرهنگ غنی با وحدت جوامع و اقوام مختلف را از نقاط قوت تشیع دانست و تصریح کرد: یکپارچگی سرزمین و پیشینه تاریخی طولانی تشیع سهم قابل توجهی در تعمیق و گسترش میراث فرهنگی، علمی و فکری بشر داشته است.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول