اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در فضای هوشمند شده مدارس میسر می‌شود

تبادل نظر اولیا و مربیان دانش‌آموزان فارس در فضای مجازی

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس گفت: در حال حاضر در مواردی اولیا به دلیل مشکلات و مشغله کاری، ارتباط و مراجعه کمی به مدارس دارند که با هوشمند‌سازی مدارس این مشکل برطرف می‌شود.

تبادل نظر اولیا و مربیان دانش‌آموزان فارس در فضای مجازی

فرشید قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: امکان برگزاری جلسات فرازمانی و فرامکانی اولیا و مربیان با ویدئو کنفرانس، گام بزرگی در ارتقای امور تعلیم تربیتی است.

به گفته وی، علاوه بر لزوم حرکت به سوی هوشمند‌سازی نباید این را از نظر دور داشت که امروزه تحقیقات پژوهشی در مورد روش‌های آموزش بر اتخاذ شیوه‌ای بینابین تاکید دارد که از آموزش چهره به چهره و مجازی به طور توامان استفاده می‌کند.

وی افزود: واژه هوشمند‌سازی که مدتی است در ادبیات آموزش و پرورش مطرح شده یکی از مقتضیاتی است که با توجه به سند تحول و چشم‌انداز باید در تعلیم و تربیت کشور محقق شود تا به اهدافی مانند عدالت آموزشی دست یابیم و شرایطی را ایجاد کنیم که مدارس کشور به استانداردهای در نظر گرفته شده نزدیک شوند.

قاسمی ادامه داد: مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که در آن روند اجرای تمام فرایندها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل؛ یاددهی، یادگیری، منابع آموزشی، ارزشیابی، امور دفتری و ... مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد و تمام این موارد به نظام آموزشی تربیتی پژوهش‌محور منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه هوشمند علاوه بر اینکه زیرساخت، نرم‌افزار و سخت‌افزار نیاز دارد به نگرش و بینش عمیقی محتاج است که باید بین معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد شود.

قاسمی تصریح کرد: هوشمندسازی مزایای بسیاری را برای مدارس دارد که از آن جمله می‌توان به توسعه تفکر خلاق و پرورش ایده‌ها، ارتقای تعامل بین مدرسه، دانش‌آموز و اولیا، افزایش فرصت‌های آموزشی، دسترسی عادلانه و انعطاف‌پذیر به آموزش و فراهم‌شدن شرایط تولید دانش در کلاس‌های درس اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این فرایند فعلی که در حال اجرای آن هستیم را در واقع باید به سوی هوشمندسازی نامید چراکه هوشمندسازی یک مرتبه ایجاد نمی‌شود و ما در حال حرکت به آن سمت هستیم.

به گفته وی، هوشمندسازی پنج مرحله دارد که شامل نیمه الکترونیک، الکترونیک، نیمه‌هوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته است.

قاسمی بیان کرد: در هر کدام از این مراحل یک سری امکانات، ابزار و یک سری آموزش متناسب نیاز است.

معاون پژوهشی آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: این حرکت در مدارس این استان آغاز شده و به عنوان مثال در مرحله نیمه الکترونیک فعالیت‌هایی مانند توانایی کار با سیستم‌های دانش‌آموزی، بهره‌گیری از امور رایانه‌ای مانند اسکنر و چاپگر، استفاده از تجهیزات کمک‌آموزشی مانند دیتا پروجکشن و ... در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مرحله الکترونیک که گام دوم است مدارس استان فارس باید اتاق سرور و  امکانات حفاظتی ضدسرقت اطلاعات داشته باشند، پرونده‌های دانش‌آموزان الکترونیکی شده باشد، سیستم حسابداری مدارس الکترونیکی و همچنین مکاتبات الکترونیکی ارسال شده، در امور دفتری از فناوری اطلاعات استفاده شود، تابلوی هوشمند و اینترنت وایرلس موجود باشد و ... امور دیگری که ذیل این مرحله ضروری هستند.

قاسمی تصریح کرد: در مرحله نیمه هوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته این امکانات در تجهیزات کلاسی، تجهیزات دفتری، فضای کلی مدرسه، مدیریت و معلمان استفاده و تکمیل می‌شود.

به گفته این مقام آموزشی، در بخش هوشمند کامل باید فضای کتابخانه الکترونیک در مدرسه موجود باشد، کارگاه‌های تجهیز شده به امکانات هوشمندسازی موجود باشد و علاوه بر اتوماسیون اداری هوشمند، تمام مکاتبات و بخشنامه‌های بین مدارس مختلف و ادارات از طریق فضای سایبری انجام ‌شود.

وی افزود: در مرحله هوشمند کامل همچنین تمام گواهی‌نامه‌های دانش‌آموزان به صورت الکترونیکی فراهم می‌شود، محتوای الکترونیکی به صورت آنلاین در سیستم وجود دارد، صحبت‌های ضبط شده معلم در کلاس به همراه برنامه‌ها و محتواهایی که معلم استفاده می‌کند در سامانه مدرسه قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: ما از نیمه الکترونیک حرکت کرده‌ایم و اکنون در میانه مرحله نیمه هوشمند هستیم و 2 هزار مدرسه در این استان دیتا پروجکشن دارند و معلمان آموزش‌های لازم را دیده‌اند و بعضی از فعالیت‌های مدارس مانند ارتباطات به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

قاسمی ادامه داد: در این مرحله نیاز داریم که سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها با آموزش و پرورش همکاری کنند تا تمام مدارس این استان هوشمند پیشرفته شوند.

به گفته وی، برای تکمیل‌کردن مرحله نیمه‌الکترونیک و الکترونیک در 8 هزار مدرسه استان فارس بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اعتبارات اداره آموزش و پرورش برای این کار کفایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: استانداری فارس با مدیران دستگاه‌های مختلف جلساتی را برگزار کرده و با توجه به اینکه فرزندان خود مدیران و کارکنان در این مدارس درس می‌خوانند کمک‌هایی را برای اجرای هوشمندسازی به آموزش و پرورش خواستار شده است.

وی با توجه به گستردگی استان فارس و تعدد مدارس آن از اولیای دانش‌آموزان نیز تقاضا کرد که هر کمکی اعم از مادی و فکری در زمینه هوشمندسازی می‌توانند انجام دهند دریغ نکنند و  آموزش و پرورش را یاری دهند تا به سمت جایگاهی که شایسته آن است، حرکت کند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آموزش و پرورش تصمیم گرفته است که تمام برنامه‌های خود در قالب نمایشگاه، کارگاه و مسابقه را با عنوان جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات تجمیع کند.

وی بیان کرد: ما در زمینه نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌های هوشمندسازی، دستاوردهای دانش‌آموزان و فرهنگیان و نمایشگاه دولت الکترونیک را پیش‌بینی کرده‌ایم که در مقاطع مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: در بحث کارگاه‌ها، کارگاه‌هایی در زمینه محتوای الکترونیکی، شبکه و ایجاد شبکه، آموزش با موبایل، آموزش الکترونیک ویدئو کنفرانس، پست الکترونیکی، وب لاگ و ... پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، در زمینه مسابقات نیز مسابقات روبوتیک، روبوتیک هوافضا، هنر دیجیتال انیمیشن و گرافیک، تارنما و وب‌سایت و مسابقاتی نیز در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوای الکترونیکی در دستور کار آموزش و پرورش این استان قرار دارد.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول