اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر:

دوران امام هادی (ع) تحکیم پایه‎های فرهنگی تشیع بود

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: در دوران امام هادی (ع) علاوه بر تدبیر برای آینده شیعه از لحاظ سیاسی و عقیدتی، تحکیم پایه‎های فرهنگی و انتقال کامل دست‌آوردهای تمام دوران امامت انجام گرفته است.

دوران امام هادی (ع) تحکیم پایه‎های فرهنگی تشیع بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حجت الاسلام سید نورالله موسوی‌نیا ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ویژگی‎های خاص دوره امامت امام هادی(ع) اظهار داشت: اگر دوره‏های امامت را به چهار دوره تقسیم کنیم، دوره امام هادی (ع) به خاطر ویژگی‏های خاص سیاسی و علمی و فرهنگی دوره‎ای دیگر است.

وی تصریح کرد: در این دوره مرحله نوینی برای شیعه آغاز شده که در نوع خود نقطه عطف بسیار مهمی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تصریح کرد:‌ هر یک از ائمه (ع) در دوره خود بر اساس تدابیر مقتضی و مناسب با حوادث و تحولات اجتماعی و سیاسی و فکری، در راستای هدایت شیعیان و حفظ خط اصلی اسلام ناب، اقدامات بسیار سنجیده‎ای را انجام داده‏اند.

این مسئول اضافه کرد: این اقدامات به نحوی بوده که با وجود حاکم بودن شرایط سخت و اختناق سیاسی، تشیع به عنوان خطی روشن که متمایز با اکثریت حاکم بود، موجودیت خود را حفظ کرد.

وی عنوان کرد: دوره امام هادی (ع) دوره‎ای است که بنیان برخی از اندیشه‎های ناب تشیع شکل گرفته و بنیان مرجعیت و زعامت شیعه در این دوره گذاشته شده بود.

موسوی‌نیا ادامه داد: قرن سوم در جهان اسلام قرن نوینی از نظر علمی و فکری بود که حرکت جامعه به سوی رشد علمی و فرهنگی با رویش اندیشه‎های جدید کلامی و ورود شبهات مختلف عقلی و فلسفی که متأثر از نهضت ترجمه بود مرحله‎ای متمایزتر از گذشته را در پیش روی قرار داده بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر یادآور شد: مکاتب و فرقه‎های مختلف علمی با اختلافات و تنازع، در حال تولید علم بر اساس اندیشه‎های خود بودند و نابسامانی فکری تمام جهان اسلام را به خاطر شیوع شبهات گرفته بود.

این مسئول ابراز داشت: اما مکتب اهل‌بیت با برتری محسوس، در محاصره دستگاه سیاسی از پایه‌های محکم و استوار و منطقی به برکت وجود ائمه (ع) برخوردار بود و هرگاه شبهه‎ای متوجه کلیت و محتوای اسلام می‎شد تنها پاسخ قانع‌کننده از سوی رهبران مکتب اهل‌بیت صادر می‌شد و این واکنش اساسی از سوی ائمه منجر به سامان‌دهی سازمان یافته مبانی فکری اسلام می‎شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با اشاره به برنامه‎های برگزار شده در سالروز شهادت امام هادی (ع) گفت: مراسم محوری شهر بوشهر در شب شهادت آن حضرت به همت هیئت‏های مذهبی شهدای گمنام بوشهر و با مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی استان و صندوق مهر امام رضا (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام بهشتی و مداحی مداحان در مهدیه امام خمینی (ره) شهر بوشهر برگزار شد.

وی ادامه داد: 100 برنامه محوری و متمرکز و کاروان سوگواری و زنجیرزنی با مشارکت ادارات تبلیغات اسلامی در هیئت‎های مذهبی و مساجد شهرستان‎های استان در سالروز شهادت جد حضرت ولیعصر (عج) انجام شد.

موسوی‌نیا با اشاره به سازمان وکالت، نوآوری فرهنگی برای پایداری تشیع گفت: سازمان وکالت و نیابت از طرف امام معصوم(ع) در دوره‎های پیشین وجود داشت، اما در دوره امام هادی(ع) این سازمان وسیع علمی و فکری و سیاسی به عنوان نهادی رسمی و نوین از نمود خاص و برجستگی ویژه برخوردار شد و آثار مهمی که در سایه این نهاد رسمی در راستای حفظ اساس اسلام در پی داشت، این نهاد را بعنوان نهادی راهبردی و الگوساز برای آینده شیعه نمایان کرد.

وی تصریح کرد: در حقیقت نهاد وکالت ابتکار و نوآوری امام در شرایط بحرانی خاص برای ارتباط شیعه با امامت و استمرار پیوستگی خط امامت با مردم بود.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول