اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس امنیت شبکه:

ویرانگری بستر اینترنت و فضای مجازی سنگین است / ادارات پیشگام امنیت شبکه باشند

خبرگزاری فارس: کارشناس امنیت شبکه و سیستم‌های امنیتی رایانه‌ای در کرمانشاه گفت: ادارات و ارگان‌ها باید بحث امنیت رایانه‌ها و سیستم‌های اداری را کاملاً جدی بگیرند زیرا ویرانگری بستر اینترنت و فضای مجازی بسیار سنگین است.

ویرانگری بستر اینترنت و فضای مجازی سنگین است / ادارات پیشگام امنیت شبکه باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، رضا فتحی در جمع کارشناسان شبکه و رایانه ادارات و نهادها در کرمانشاه اظهار داشت: امروز دنیا درگیر جنگ الکترونیک و اینترنتی است که با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اینترنت و بستر فضای مجازی، بسیاری تحرکات و خرابکاری‌ها در شبکه‌های اداری و ارتباطی از این طریق امکان‌پذیر است که هک کردن تنها یکی از آنهاست.

وی ادامه داد: امروز حساسیت بالایی در مسئولان اداری و دولتی درباره شبکه‌های ارتباطی به وجود آمده و بسترها و راه‌های نفوذ در شبکه‌های اینترنتی دستگاه‌ها و ادارات و یا میزبانی وب آنها شناسایی و اقدامات اساسی در راستای تأمین امنیت آنها برداشته شده است.

فتحی تأکید کرد: مراکز و نهادهای مسئول از جمله سازمان پدافند غیرعامل در این راستا هوشمندانه عمل می‌کنند و نمونه آن را در شناسایی و غیرفعال کردن کرم اینترنتی اخیر که باهدف ایجاد اختلال در سیستم‌های سازمان انرژی اتمی و نیروگاه بوشهر ساخته و فعال شده بود، مشاهده کردیم. این کارشناس دادگستری در امور سیستم‌های امنیتی و حفاظتی افزود: بسیاری از ادارات و ارگان‌ها با تشخیص صحیح مدیران ارشد اقدام به خرید و نصب تجهیزات حفاظتی، امنیتی و امنیت رایانه و نرم‌افزارهای مرتبط با آن کرده‌اند که در مواردی متأسفانه شیوه نصب و استفاده از آن‌ را توجیه نبوده و عملاً از این همه امکانات استفاده صحیح نمی‌شود.

فتحی تأکید کرد: استفاده صحیح از امکانات و توسعه آموزش‌های رایانه‌ای در این راستا از همه موضوعات مهم‌تر است و باید هرچه سریع‌تر در این راستا تلاش مضاعفی صورت گیرد.

وی بستر ارتباطی بین دفاتر ادارات با ادارات مرکزی که سیستم‌های عمومی و خصوصی دارند را بسیار مهم خواند و گفت: نبود امکانات مرکز ادارات شهرستان‌ها با ادارات استانی و یا مرکزی دارای نقاط ضعفی است که به دلیل استفاده از فضای اینترنت و بستر فضای مجازی عمومی لزوماً نیازمند لایه‌های آتش و شبکه‌های vpn است که بر اساس اهمیت اطلاعات و داده‌های اطلاعاتی هر مجموعه باید تعریف شود.

این کارشناس امنیت رایانه افزود: امنیت در شبکه به معنی ریسک پذیر نبوده یا اعتماد به نفس نداشتن در یک شبکه است و اصلاً در فضای مجازی نمی‌توان به هیچ چیز اطمینان کامل کرد و احتمال وقوع هر مسئله‌ پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد.

فتحی تصریح کرد: آموزش نیروهای فنی و تخصصی سازمان‌ها با مقوله امنیت شبکه، عدم استفاده از بستر اینترنت و تلاش برای استفاده از اینترانت در شبکه‌های ارتباطی اداری و به ویژه دولتی از نکته‌های مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی در پایان گفت: در بحث دولت الکترونیک نیز امنیت شبکه باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام/آ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول