اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای کردستان:

40 درصد از پرونده‌های جرائم اقتصادی در کردستان مربوط به فضای مجازی است

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فتای کردستان از رسیدگی و مختومه کردن 70 درصد از پرونده‌های تخلفاتی فضای مجازی در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: 40 درصد از این پرونده‌ها مربوط به جرائم اقتصادی بوده است.

40 درصد از پرونده‌های جرائم اقتصادی در کردستان مربوط به فضای مجازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرامرز شاکری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: تامین امنیت در فضای مجازی برای همه کاربران، حوزه کسب و کار و دولت مهم‌ترین رسالت پلیس فتا است.

به گفته وی در حال حاضر بیش از 32 میلیون کاربر اینترنتی در ایران وجود دارد که پلیس فتا برای تامین امنیت آنها در فضای مجازی اقدامات خود را در دو بخش پیشگیری وضعی و اجتماعی دنبال می‌کند.

رئیس پلیس فتای کردستان به عمده‌ترین جرائم در فضای اینترنتی اشاره کرد و گفت: جرائم اقتصادی با 80 درصد از عمده‌ترین جرائم اینترنتی و فضای سایبری است.

شاکری تصریح کرد: هتک حرمت و حیثیت، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات اشخاص و سوءاستفاده از آن، قاچاق صوت، تهدید و کلاهبرداری از دیگر جرائم عمده در فضای سایبری است که به صورت ویژه توسط پلیس فتا دنبال می‌شود.

وی به آمار ورودی و میزان پرونده‌های رسیدگی شده پلیس فتای استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بالغ بر 40 درصد از پرونده‌های ورودی در سال گذشته مربوط به جرائم اقتصادی در فضای مجازی بوده است.

رئیس پلیس فتای کردستان اضافه کرد: وی با بیان اینکه سال گذشته 47 درصد از سوءاستفاده‌ها مربوط به برداشت از حساب‌های شخصی بوده است، افزود: 55 درصد تخلفات از طریق لو رفتن رمز حساب‌ها، 24 درصد جرائم از طریق عابر بانک‌ها از طریق نصب نرم‌افزار برای به دست آوردن رمز این کارت‌ها انجام شده است.

شاکری خاطرنشان کرد: 9 درصد سوءاستفاده از این کارت‌ها در سال گذشته به خاطر سرقت کارت‌ها انجام شده است.

به گفته وی ضعف امنیتی بانک‌ها، سهل‌انگاری صاحبان حساب‌ها و عدم آشنایی صاحبان حساب با خطرات فضای مجازی مهم‌ترین عوامل بروز این‌گونه تخلفات است.

رئیس پلیس فتای کردستان در ادامه با اشاره به اینکه 32 درصد از جرائم در فضای مجازی در سال گذشته مربوط به هتک‌ حیثیت از طریق شبکه‌های اجتماعی بوده است، افزود: 23 درصد جرائم از طریق وبلاگ‌ها، 21 درصد از طریق وب‌سایت، 21 درصد از طریق ایمیل و دو درصد از طریق چت توسط کلاهبرداران انجام شده است.

شاکری عوامل تهدیدآمیز در فضای مجازی از طریق ارسال ایمیل را 61 درصد عنوان کرد و گفت: 13 درصد از طریق ارسال پیام، 10 درصد از طریق وبلاگ‌نویسی و 8 درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام گرفته است.

به گفته وی 33 درصد از کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی از طریق ارسال ایمیل و 20 درصد از طریق درج آگهی تبلیغات در اینترنت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سایت‌های همسریابی یکی دیگر از موارد سو استفاده از اینترنت توسط سودجویان است، افزود: برخی از افراد با هویت جعلی در این سایت‌های ثبت‌نام  و با فریب دادن دختران و زنان زمینه ورود آنان را به فساد فراهم می‌کنند.

شاکری سایت گوهردشت و طوبی را از مهم‌ترین سایت‌های همسریابی در سطح استان عنوان کرد و گفت: 130 میلیون تومان کلاهبرداری توسط یک فرد در سایت همسریابی از استان‌های مختلف کشور اتفاق افتاده که خوشبختانه با تلاش پلیس مجرم در یکی از شهرهای شمالی به دام افتاد.

وی چت کردن و وبلاگ‌گردی را از دیگر موارد سوءاستفاده کلاهبردارن از فضاهای مجازی عنوان کرد و افزود: متاسفانه عدم آشنایی مردم با خطرات فضای مجازی موجب سوءاستفاده برخی از افراد سودجو از طریق مختلف شده است.

* ارائه آموزش ساخت مواد مخدر صنعتی از طریق اینترنت

وی ارائه آموزش و خرید و فروش مواد مخدر صنعتی از طریق دنیای مجازی و اینترنت را خطری جدی برای جوانان دانست و افزود: امروزه به راحتی از طریق وب‌سایت‌ها و چت‌روم نحوه ساخت مواد مخدر صنعتی همچون شیشه آموزش داده می‌شود که خطری جدی برای جوانان است.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول