اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت:

امکان اعزام چندین میلیون زائر به عتبات وجود دارد / ورود ‌حج و زیارت‌ به فضای مجاز‌ی

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: در صورتی که برخی مشکلات حل شود، امکان اعزام سالانه چندین میلیون زائر به عتبات عالیات از سوی ایران وجود دارد.

امکان اعزام چندین میلیون زائر به عتبات وجود دارد / ورود ‌حج و زیارت‌ به فضای مجاز‌ی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در مراسم رونمایی از نرم افزارهای حج و زیارت که پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: سخنان بی‌پایه و اساس مکاتب امروز هیچ خریداری ندارد زیرا تنها کار آنها، توسعه فرهنگ خشونت و گسترش گروه‌هایی چون القاعده بوده است.

وی افزود: برای معرفی مکتب تشیع راه‌های فراوانی وجود دارد و یکی از بهترین آنها برای ایجاد بستر تغییر و تحول در مردم جهان، سفر حج است.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هم اکنون به طور میانگین بیش از 900 هزار زائر در طول سال از ایران به سفر حج می‌روند، گفت: یکی از مشکلات عمده برای انتقال پیام تشیع و انقلاب به دیگر مسلمانان، عدم دانستن زبان خارجی است در حالیکه بسیاری از مسلمانان در کشورهایی چون هند و پاکستان حداقل به یک زبان خارجی آشنایی دارند.

وی با تاکید بر آموزش زبان خارجی توسط آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه ابراز کرد: بسیاری از کشورهای بزرگ جهان تقاضای ارسال مبلغ از جمهوری اسلامی را دارند اما به دلیل مسلط نبودن روحانیون به زبان‌های خارجی این امر محقق نشده است.

قاضی‌عسکر با اشاره به شرایط کنونی در زمینه سفر حج عنوان داشت: مجموعه این شرایط، تعلیم برخی از مفاهیم و آموزش‌ها به مبلغان و زائران را اجتناب ناپذیر کرده است.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه دانستن زبان خارجی و نیز تسلط بر احکام دینی و شرعی از جمله شرایط مبلغان و حتی زائران است گفت: شبهات مطرح شده باید توسط مبلغان و روحانیون بررسی شده و پاسخ‌های مناسبی برای آنها یافت شود ضمن اینکه مسائل جدیدی چون روان شناسی و مخاطب شناسی حج در حال حاضر مطرح شده است.

وی ادامه داد: گرایش‌های مختلفی در میان زائران وجود دارد بنابراین روحانیون باید با مخاطب شناسی صحیح نسبت به تبلیغ صحیح و آشنا ساختن آنها با معارف اسلامی اقدام کنند.

قاضی‌عسکر با اشاره به آموزش‌های مجازی سازمان حج و زیارت افزود: این نوع آموزش‌ها به عنوان محور کلاس‌های آینده قرار خواهد گرفت و علاوه بر این سعی کرده‌ایم تا ارتباط میان روحانیون و سازمان از طریق اینترنت بوده و تمام مراحل ثبت نام از همین طریق صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با تاکید بر تنوع بخشی به کلاس‌های آموزشی مبلغان گفت: لوح‌های فشرده متعددی با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده و در اختیار روحانیون قرار گرفته است تا از طرح مباحث تکراری جلوگیری شود.

وی با اشاره به دیجیتالی شدن کتابخانه حج افزود: مجموعه‌ای از کتاب‌های مفید در این زمینه تهیه شده است که مشکل عدم قدرت خرید را نیز برای طلاب و روحانیون رفع کرده است.

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: شبهات بسیاری در سطح جامعه وجود دارند و کتاب‌های زیادی نیز برای پاسخگویی به آنها تدوین شده که تعداد آنها به 300 عنوان می‌رسد اما بسیاری از روحانیون از این مطلب بی‌اطلاع بودند که رونمایی از نرم افزارهای حج شامل کتاب‌های گوناگون در این زمینه، توانسته است تا حدودی نیازهای زائران و روحانیون را برآورده سازد.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر پاسخگویی به نیازهای متعدد زائران و دوست‌داران اهل بیت(ع) در سراسر جهان گفت: برخی از شیعیان کشورهای دیگر مجبور هستند با کاروان‌های اهل تسنن به حج مشرف شوند به همین دلیل ارائه آموزش‌های لازم بر اساس احکام شیعی به آنها و از طریق شبکه مجازی تأثیر بسزایی داشته است.

وی بیان داشت: بسیاری از کشورها دست نیاز به سوی ما دراز کرده‌اند و خواستار کتاب‌های مفید دینی هستند به همین دلیل مجموعه‌های ویژه هر کشور تهیه شده و قرار است در اختیار آنها قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ظرفیت فراوانی در زمینه آموزش مفاهیم حج و زیارت وجود دارد گفت: همکاری محققان حوزوی موجب رفع مشکلات موجود در این زمینه خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباطات با گرایش زیارت توسط وزارت علوم ابراز کرد: حدود 20 برابر ظرفیت موجود، ثبت نام صورت گرفته و علاوه بر این، سطح سوم و بخش خواهران این رشته نیز تصویب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

قاضی عسکر تعداد زائران اعزام شده به عتبات عالیات در طول سال را حدود یک میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد و افزود: چنانچه مشکلات کنونی برطرف شوند، ظرفیت اعزام چند میلیون زائر در طول سال به عراق وجود دارد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ظرفیت حج و زیارت به حدی است که در صورت عدم استفاده از رسانه‌ها نیز می‌توان با استفاده از این مسئله به نشر معارف ناب شیعی پرداخت.

وی از ورود سازمان حج و زیارت به مقوله شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی خبر داد و گفت: غفلت در این زمینه سبب جلو افتادن دیگران می‌شود اما تلاش ما، مدیریت جهانی را در پی خواهد داشت و این امر در آموزه‌های مهدوی نیز وجود دارد.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول