اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با کارشناس مسائل استراتژیک مطرح شد

‌ایران فضای‌ وحشت ساختگی استکبار را درهم شکست‌

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: مهم‌ترین دلیل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران این است که ایران فضای رعب و وحشت ساختگی استکبار را با اثبات استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای درهم شکست.

‌ایران فضای‌ وحشت ساختگی استکبار را درهم شکست‌

محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سؤال که روند پیشرفت‌های هسته‌ای را در سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: امروزه دانش هسته‌ای یکی از ابزارهای قدرت عمومی کشورها در سیستم‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی کشورهای جهان فراگیری و دست‌یابی به دانش استراتژیک که از آن جمله فناوری هسته‌ای می‌باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که نقش عمده‌ای در تحولات منطقه دارد، به لحاظ سیاسی و جایگاه بین‌المللی نیازمند دسترسی به دانش‌های نوین از جمله فناوری هسته‌ای است تا بتواند قدرت خود را نشان دهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: همان گونه که در حوزه‌های اقتصادی نیازمند رسیدن به خودکفایی هستیم در بخش سیاسی نیز باید استقلال نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنیم که یکی از شروط حفظ استقلال دست‌یابی به دانش‌های نوین است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در اثر یک خیزش عمومی زیرساخت‌های خوبی در کشور در حوزه هسته‌ای فراهم شده است، ادامه داد: با توجه به اهمیت این مسئله موضوع دسترسی به دانش هسته‌ای از مدت‌ها قبل در کشور مطرح بود.

اسماعیلی با بیان اینکه در زمان پیش از انقلاب نیز این موضوع البته با نگاه وابستگی مطرح شده بود، اضافه کرد: اما پس از پیروزی انقلاب مزایای استفاده از این فناوری مورد بررسی قرار گرفت و حدود یک دهه پیش روند فناوری هسته‌ای سرعت گرفت به گونه‌ای که میزان سرعت جمهوری اسلامی هسته‌ای در کسب دانش هسته‌ای و موفقیت‌های ناشی از آن کانون توجه نظام بین‌الملل قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دشمنان همیشگی انقلاب اسلامی با ایجاد فضای رعب و وحشت در صحنه بین‌الملل و با وارد کردن اتهامات سیاسی و نظامی سعی در جلوگیری از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کردند و در دولت اصلاحات نیز مسئولان سیاسی کشور در برابر خواسته‌ها و تهدیدهای غرب کوتاه آمدند و با عنوان تعلیق موقت در عمل فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شد.

*ایران یکی از هشت کشور برتر دنیا در حوزه فناوری هسته‌ای است

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه دشمن به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران اکتفا نکرد، یادآور شد: در نظر داشتند طرح ممنوعیت رشته‌های مرتبط با دانش هسته‌ای را در دانشگاه‌های داخل کشور اجرا کنند که با ورود مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در آخرین روزهای فعالیت دولت اصلاحات دستور شکسته شدن پلمپ‌های مجموعه‌های هسته‌ای کشور صادر شد.

وی ادامه داد: در دولت‌های نهم و دهم با رویکرد ویژه‌ای دست‌یابی به موفقیت‌های هسته‌ای در دستور کار قرار گرفت و نصب سانتریفیوژ و چرخه‌های تولید سوخت هسته‌ای که روزی یک رؤیا برای ایران بود، در این دولت زنجیره کاملی از آن ارائه شد و امروز یکی از هشت کشور برتر دنیا در حوزه فناوری‌های هسته‌ای است.

*فناوری هسته‌ای از مؤلفه‌های واقعی اقتدار سیاسی ایران اسلامی است

اسماعیلی تصریح کرد: فناوری هسته‌ای یکی از مؤلفه‌های واقعی در اقتدار سیاسی و بین‌المللی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود اینکه سازمان‌های بین‌المللی دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را برای تمامی کشورها مجاز می‌دانند، چرا در عمل با این دانش در کشور ایران مخالفت می‌شود؟، اظهار داشت: کشورهایی که پروتکل MPT را امضاء کردند به طور رسمی اعلام می‌کنند که ما از دانش هسته‌ای صلح‌آمیز ملت‌ها دفاع و استقبال می‌کنیم و آژانس موظف شده زمینه دسترسی به این فناوری را در اختیار کشورهای علاقه‌مند به این حوزه قرار دهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه فعالیت‌های هسته‌ای آن سیاسی شده اما تمام فعالیت‌ها و عملکردهای خود را در اختیار بازرسان آژانس قرار داده و آنها همواره بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت و بازرسی می‌کنند، به گونه‌ای که هیچ‌گونه شائبه‌ای برای استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای توسط ایران باقی نمی‌ماند.

وی افزود: اما آنچه سبب شده علی‌رغم تمام همکاری‌های ایران با بازرسان آژانس هم‌چنان تعدادی از کشورها از اتهامات خود علیه ایران دست برندارند و با اعمال تحریم‌ها و فشارهای مختلف عرصه را بر جمهوری اسلامی تنگ کنند، اینکه دانش هسته‌ای یکی از علوم استراتژیک و با اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران که یک نظام مستقل است و همواره با تبعیض و بی‌عدالتی و بسیاری از روش‌های جاری در نظام بین‌الملل مخالف است، به این دانش دست یافته است.

اسماعیلی ادامه داد: در واقع مقاومت ایران در ابعاد بین‌المللی در برابر تمامی هجمه‌ها و پافشاری بر خواسته‌های معقول و منطقی خود رویکرد نوینی در نظام بین‌الملل ایجاد کرد و توانست با قطع وابستگی‌ها راه‌های پیشرفت را طی کند و این برخلاف گفتمانی است که دنیای استکبار دارد و همین موارد سبب افزایش دامنه مخالفت‌ها با انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دارد.

*استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران فضای وحشت ساختگی استکبار را شکست

وی تصریح کرد: شاید مهم‌ترین دلیل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران این است که ایران فضای رعب و وحشت ساختگی استکبار را با اثبات استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای درهم شکست.

این کارشناس مسائل استراتژیک در جواب این سؤال خبرنگار فارس که راهکار عملیاتی شدن خلع سلاح هسته‌ای کشورهای جهان چیست و پیش‌نویس این پروتکل چگونه نهایی می‌شود، گفت: نکته‌ای که امروز به عنوان بیت‌الغزل برنامه‌های جمهوری اسلامی در استفاده از انرژی هسته‌ای مدنظر است، اینکه کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای به جای اجماع بر محو آثار نظامی هسته‌ای که موجودیت و حیات طبیعی انسان‌ها را تهدید می‌کنند، مسائل از این دست را رها کرده‌اند و کانون توجه خود را بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران متمرکز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این شرایط در حالی است که چند کشور از جمله رژیم غاصب صهیونیسم دارای کلاهک‌های هسته‌ای هستند و براساس ادعای خودشان مجهز به 250 کلاهک هسته‌ای بوده که تهدیدی جدی برای جان انسان‌ها به شمار می‌رود.

اسماعیلی ادامه داد: تمامی طرفداران صلح و زندگی آرام انسان‌ها در سراسر جهان باید به سمت جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی حرکت کنند و سیاست درستی که جمهوری اسلامی ایران در این راستا اتخاذ کرده است، می‌تواند به عنوان گفتمانی در راستای تنویر افکار عمومی در جهان گسترش یابد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول