اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

تفاوت ایران با دیگر کشورها در زمینه فناوری هسته‌ای خود اتکایی است

خبرگزاری فارس: استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تفاوت فاحش ما با دیگر کشورها در زمینه به دست آوری فناوری هسته‌ای در خود اتکایی در بدست آوردن این فناوری‌ است.

تفاوت ایران با دیگر کشورها در زمینه فناوری هسته‌ای خود اتکایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین ذوالفقار‌پور پیش ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: اینکه کشورمان را متهم به تولید سلاح‌های هسته‌ای می‌کنند یک حرکت بی‌سرانجام و شایعه‌ای بیش نیست چرا که ما از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی نظیر اصلاح نباتات و نژاد و همچنین بخش‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و تولید سوخت استفاده می‌کنیم.

وی با برشمردن مراحل تولید انرژی هسته‌ای و شکسته شدن هسته‌های سنگین و به هم چسبیده با هدف تولید انرژی تصریح کرد: این هسته‌های بزرگ و به هم چسبیده زمانی که شکسته می‌شوند از خود انرژی آزاد می‌کنند که با توجه به غلظت و درصد بالای اورانیوم می‌تواند در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه محقق اردبیلی یادآور شد: اغلب اقدامات انجام شده در کشورمان به ویژه فعالیت راکتورهای تخصصی با هدف تحقیقاتی و استفاده‌های صلح‌آمیز بوده و ما هرگز به دنبال مباحث نظامی در این زمینه نیستیم.

ذوالفقار‌پور بیان داشت: تکنولوژی هسته‌ای شاخه‌ای از این هدف‌گذاری درست است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور خود‌کفا در منطقه خاورمیانه و آسیا در این زمینه است، گفت: کشورهای محدودی از اروپا، آمریکا و آسیا به این فناوری دست یافته‌اند که در قاره خودمان کشور چین، کره جنوبی، شمالی و ژاپن به همراه ایران صاحب این فناوری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی یکی از ویژگی‌های اصلی دستیابی ایران به این فناوری را توجه به علوم و فنون بومی اعلام کرد و افزود:‌ تفاوت فاحش ما با دیگر کشورها در خود اتکایی دستیابی به این فناوری‌ها است و به رغم اینکه پاکستان، چین و هندوستان در برخی از زمینه‌ها به خود‌اتکایی رسیده‌اند اما در آغاز مسیر متکی به کشورهای استکباری نظیر آمریکا و انگلیس بودند.

ذوالفقار‌پور با یادآوری اینکه تزلزل کشورهای استکباری در پیروزی‌ها و موفقیت‌های ایران اسلامی برای دست یافتن به فناوری‌های جدید است، ادامه داد: ما در حالی امروز در این حوزه سر‌آمد هستیم که با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب و در آغازین سال‌های دهه چهارم توانسته‌ایم راه 100 ساله را بپیماییم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود اظهار داشت:‌ دیگر برجستگی دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای اتکای کشورمان به نیروهای بومی و جوانان غیرتمندی است که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به سرعت در حال رشد و بالندگی واقعی برای رسیدن به معیار‌ها و شاخصه‌های اساسی هستند.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول