اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کارت ملی هوشمند مهم‌ترین پیش نیاز دولت دیجیتال

کارت ملی هوشمند یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای دولت دیجیتال است که همزمان با برنامه دولت الکترونیک باید به صورت وسیع و فراگیر دنبال شود.

کارت ملی هوشمند مهم‌ترین پیش نیاز دولت دیجیتال

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، دولت الکترونیکی، شما در جاهای مختلف با این عبارت برخورد داشته‌اید و یا درباره آن چیزهایی شنیده‌اید، تعاریف متفاوتی به جهت پویایی فناوری اطلاعات و ارتباطات از دولت الکترونیکی ارائه می‌شود که هر یک به جنبه‌ها و بعد خاصی از مفهوم دولت الکترونیکی می‌پردازند که همین امر مانع از تعریفی واحد که در برگیرنده تمامی ابعاد آن باشد، می‌شود.

در دسترس بودن دولت برای شهروندان در 24 ساعت و هفت روز هفته برای ارائه خدمات، ارتباط تمامی نهادهای دولتی با مردم از طریق بسترهای مناسب مخابراتی و اینترنت، استفاده از فناوری دیجیتال در نهادهای دولتی و استفاده از فناوری دیجیتال در راستای کاهش هزینه خدمات دولتی از جمله تعاریف دولت الکترونیک هستند که در واقع تمامی آنها هدف یکسانی دارند، اما نکته مهم آن است که دولت الکترونیکی با کاهش مشکلات بروکراتیک، راه و رسمی جدید در عرصه ارتباطات بین دولت و شهروندان در راستای رفع احتیاجات آنها است، به همین دلیل دولت الکترونیکی راه و روشی جدید برای اداره حکومت است و برای همگام شدن با جامعه جهانی هیچ گریزی از آن نیست.

به طور قطع در دولت الکترونیکی این شهروندان هستند که از مزایای آن بیشترین بهره را می‌برند به عنوان مثال افزایش کمیت و کیفیت خدمات دولتی، افزایش مجازی ساعت کاری مؤسسات دولتی به صورت 24 ساعته، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه در راستای استفاده از خدمات دولتی، به روز بودن خدمات دولتی، تمرکز بیشتر خدمات دولتی بر نیازهای شهروندان و ارائه خدمات با توجه به نیازهای گروه‌های خاص (مانند معلولان) را می‌توان از جمله مزایای دولت الکترونیک نام برد.

هما‌‌‌‌ن‌طور که دولت الکترونیک برای مردم فوایدی دارد، خود دولت هم از این امر بی‌بهره نیست و همچنین بخش خصوصی که می‌تواند از مزایای دولت الکترونیک بیشترین استفاده را ببرد از جمله تسهیل روابط تجاری و اداری بخش خصوصی با دولت، کاهش هزینه‌های بخش خصوصی و دولت، کاهش حجم بدنه دولت، کاهش تخلفات اداری در دولت و افزایش اعتماد مردم به دولت.

دولت الکترونیک در تعاملی مستقیم با شهروند، شهرداری و شهر الکترونیکی است که این خود یکی از مزایای دولت الکترونیکی است، چرا که شهروندان می‌توانند به راحتی از تمامی خدمات دولتی در حد اعلای خود استفاده کنند.

فرآیند پیاده‌سازی دولت الکترونیک فرآیندی پویا و در حال تغییر است که با توجه به اهداف کلان و چشم‌اندازهای یک کشور متغیر است.

در ایران با اینکه مسئله دولت الکترونیکی هنوز متولی مستقلی ندارد، اما بعضی از حوزه‌ها فعال عمل می‌کنند. راه‌اندازی دفاتر دولت الکترونیکی اعم از انتظامی و ثبتی خود گامی در این راستا است.

کارت ملی هوشمند یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای دولت دیجیتال است که همزمان با برنامه دولت الکترونیک باید به صورت وسیع و فراگیر دنبال شود.

صدور کارت ملی هوشمند برای افراد بالای 15 سال

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در ارتباط با کارت ملی هوشمند اظهار داشت: کارت ملی هوشمند که یکی از مهم‌ترین مباحث زیرساختی برای استقرار دولت الکترونیک است تا پایان سال 95 برای ایرانیان بالای 15 سال صادر می‌شود.

علی پورحسین با بیان این‌که این طرح منحصربه‌فرد در حوزه فناوری اطلاعات از حیث فراگیر بودن و ملی بودن بسیار حائز اهمیت است، افزود: در این طرح به هر شهروند ایرانی یک کارت هوشمند ملی داده می‌شود که به عنوان مرجع هویت فرد در فضای دیجیتال و خدمات مربوطه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سازمان ثبت احوال از سال‌ها پیش موضوع هوشمند کردن کارت ملی را بررسی کرده و پژوهش‌های گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده است و در این راستا دفتر طرح کارت هوشمند ملی (PMO) در سال 88 آغاز به کار کرده است.

کارت‌ملی هوشمند، شیوه‌ای امن برای ورود به فضای دیجیتالی

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی، افزایش امنیت فیزیکی، بیومتریک، تراشه و زیرساخت و حداقل کردن امکانات جعل هویت از طریق تجهیز دیتا سنتر ثبت احوال به اثر انگشت را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: انگیزه‌های متفاوتی از ابعاد تکنولوژیک، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در این طرح مد نظر قرار گرفته است.

پورحسین با اشاره به کاربردهای کارت ملی هوشمند اذعان داشت: علاوه بر کاربردهای قبلی کارت ملی، کارت‌های جدید به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی این فرصت را فراهم می‌کند تا افراد به شیوه‌ای امن وارد فضای دیجیتالی شوند.

وی با بیان این‌که از جمله امکانات دیگری که در کارت هوشمند ملی قرار دارد ویژگی بیومتریکی صاحب کارت است، متذکر شد: عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت وی ذخیره می‌شود و به این ترتیب امنیت استفاده از کارت به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود.

نقش بسزای کارت ملی هوشمند در پویایی اقتصادی کشور

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: برای استفاده از کارت باید صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که در هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده است، مقایسه و تطبیق داده شود و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده می‌شود.

پورحسین یادآور شد: کارت هوشمند ملی به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی می‌تواند سبب توزیع عادلانه فرصت‌ها و کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها شود این امور می‌توانند نقش بسزایی در پویایی اقتصادی داشته باشند.

وی با بیان این‌که ثبت احوال خراسان جنوبی از لحاظ تامین زیرساخت و نیروی انسانی آموزش دیده برای صدور کارت هوشمند ملی آمادگی لازم را دارد، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین فاکتور پیش روی اجرایی شدن صدور کارت هوشمند ملی، تامین اعتبار لازم برای تجهیزات و امکانات این طرح مهم و کلان است.

==============

گزارش از عالیه نخعی

==============

 انتهای پیام/69019/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول