اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال خوزستان خبر داد

صدور کارت ملی هوشمند برای عوامل اجرایی انتخابات

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال خوزستان از صدور کارت ملی هوشمند برای عوامل اجرایی انتخابات ظرف یک ماه خبر داد.

صدور کارت ملی هوشمند برای عوامل اجرایی انتخابات

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بهنام مریدی پیش از ظهر امروز در جلسه ثبت وقایع حیاتی استان اظهار داشت: به دلیل برگزاری مکانیزه انتخابات، امکان امضای دیجیتالی برای انتخابات لازم است و برای دسترسی آسان به اطلاعات و استفاده از امضای دیجیتالی، طرح صدور کارت ملی هوشمند در خوزستان برای عوامل اجرایی انتخابات به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی افزود: قم نخستین استانی است که برای اجرای طرح کارت ملی هوشمند به عنوان پایلوت تعیین شد، اما سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده استان‌هایی که آمادگی داشته باشند صدور کارت ملی هوشمند را در مرکز استان راه‌اندازی کنند، حمایت می‌شوند.

مریدی بیان کرد: خوزستان نیز از استان‌هایی است که آرشیو الکترونیک آن کامل شده و بنابراین آمادگی دارد که صدور کارت ملی هوشمند را آغاز کند.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال نخستین دستگاه مربوط به این طرح وارد کشور شد و اکنون حدود 200 فقره کارت ملی هوشمند صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان افزود: در صورت تخصیص 200 تا 300 میلیون تومان اعتبار به ثبت احوال خوزستان، می‌توان صدور کارت ملی هوشمند را در مرکز استان راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به این‌که زیرساخت‌های لازم برای صدور این کارت در اهواز آماده است، ادامه داد: برای اجرای صدور کارت ملی هوشمند در سراسر خوزستان اعتباری به میزان دو تا سه میلیارد تومان نیاز است.

مریدی درباره مزیت‌ها و کاربردهای کارت ملی هوشمند گفت: کارت ملی هوشمند از برجسته‌ترین اقدامات الکترونیکی دولتی در کشور است و از این پس جایگزین کارت سوخت، کارت‌های بانکی، دفترچه بیمه و سایر مدارک هویتی خواهد شد.

*صدور 120هزار شناسنامه مکانیزه

مدیرکل ثبت احوال خوزستان به برنامه‌های جدید ثبت‌احوال در کشور اشاره کرد و گفت: به منظور اجرای طرح صدور و چاپ شناسنامه مکانیزه، همه ادارات ثبت‌احوال خوزستان به تبع سراسر کشور به دستگاه‌های چاپ شناسنامه جدید تجهیز شده است.

وی افزود: در 9 ماهه امسال 120 هزار جلد شناسنامه مکانیزه بالای 15 سال در استان صادر شد که در مجموع بیش از 200 هزار شناسنامه به صورت مکانیزه تعویض و صادر شدند.

مریدی با بیان اینکه تاکنون در زمینه صدور شناسنامه جدید مشکل خاصی به وجود نیامده است، اظهار داشت: در تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه مکانیزه جدید اولویت با افرادی است که درخواست هر گونه تغییری در شناسنامه خود مانند عکس‌دار کردن یا تغییر نام دارند.

وی با بیان اینکه 7.5 میلیون سند اسکن و وارد سیستم شده و بدین ترتیب آرشیو الکترونیکی خوزستان تکمیل گردید، عنوان کرد:‌ آرشیو الکترونیکی برنامه‌ای است که به طور جدی در کشور در حال پی‌گیری بود و ثبت ‌احوال با اجرای این برنامه از حالت سنتی خارج و وارد سیستم‌های نوین شده، در این طرح همه اسناد به جای دستی، مکانیزه و الکترونیکی می‌شوند.

مریدی ادامه داد: در حال حاضر تنها دو استان خوزستان و کهگیلویه ‌و بویراحمد در کشور توانسته‌اند آرشیو خود را به طور کامل الکترونیکی کنند.

*ثبت 98 درصدی وقایع به‌هنگام

مدیرکل ثبت احوال خوزستان وظیفه اصلی ثبت احوال را ثبت به‌هنگام وقایع حیاتی دانست و بیان کرد: پیش از این بزرگترین معضل ما این بود که وقایع به‌هنگام ثبت نمی‌شد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته کمتر از 70 درصد وقایع فوت، به‌هنگام ثبت می‌شد که تبعات خاص خود را داشت؛ در بخش ولادت نیز حدود 76 درصد این واقعه به‌هنگام ثبت می‌شد.

مریدی با بیان این که مدت زمان ثبت به‌هنگام ولادت، 15 روز پس از تولد و ثبت واقعه فوت 10 روز پس از وفات تعیین شده است، گفت: با تلاش‌های انجام شده در خوزستان سال گذشته، 99 درصد ولادت‌ها و 98.5 درصد وقایع فوت، به‌هنگام ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان از استان‌هایی است که نُرم ولادت در آن بسیار بالاست، اظهار داشت: در 9 ماهه امسال در خوزستان 81 هزار و 98 واقعه ولادت و 14 هزار و 962 واقعه فوت ثبت شد.

مریدی ادامه داد: نرخ تولد در کشور به ازای هر هزار نفر جمعیت، 18.5 است که این رقم در استان خوزستان 22.7 است، در این بخش سیستان و بلوچستان با نرم 32.5 در جایگاه نخست قرار دارد و  خوزستان نیز از استان‌های خوب کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: نرخ فوت در کشور به تفکیک هر هزار نفر جمعیت، سالانه 5.6 و در خوزستان 4.5 است که نشان می‌دهد آمار فوت در استان پایین است.

مریدی اظهار کرد: در بخش ازدواج و طلاق نیز در خوزستان به ازای هر 9 ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد و این در حالی است که در سطح کشور از هر شش ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود، بهترین استان در این زمینه سیستان و بلوچستان است که به ازای هر 20 ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود، در تهران نیز از هر سه ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود.

وی افزود: نرخ ازدواج به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور 11.7 است که در خوزستان از نرم کشوری بالاتر است و عدد 12.7 را نشان می‌دهد، بهترین نرم ازدواج به استان خراسان شمالی با 14.8 ازدواج تعلق دارد و پایین‌ترین نرخ ازدواج با 3.8 مربوط به استان البرز است.

مریدی بیان کرد: همچنین نرخ طلاق در کشور، به ازای هر هزار نفر جمیعت، 1.9 و در استان خوزستان 1.5 است که استان البرز با 2.9 دارای بالاترین و ایلام با 0.9 دارای پایین‌ترین نرخ طلاق در کشور هستند.

مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان به فعالیت دفاتر پیشخوان در استان اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر هشت دفتر پیشخوان به منظور ارایه خدمات ثبت احوال در سطح شهر اهواز و یک دفتر نیز در دزفول فعال است و تا پایان سال نیز 9 دفتر دیگر فعالیت خود را در استان آغاز می‌کنند.

وی ادامه داد: در کلانشهر اهواز با توجه به جمعیت 1.5 میلیون نفری آن دو دفتر دیگر راه‌اندازی خواهد شد و بقیه دفاتر در شهرستان‌های دیگر استان فعال می‌شوند که در این میان شهرستان‌های آبادان، دزفول و رامهرمز در دستور کار قرار دارند.

مریدی با اشاره به اینکه ثبت‌احوال استان خوزستان سال گذشته رتبه برتر کشور را به دست آورد، گفت: همچنین براساس طرح تحرک، ابلاغی از سوی سازمان ثبت‌احوال کشور،‌ خوزستان در بین 31 دستگاه به عنوان دستگاه نخست انتخاب شد.

وی افزود: ثبت احوال استان درابتدای سال 89 رتبه 27 کشور را داشت این در حالی است که در انتهای همان سال رتبه ثبت احوال خوزستان به 12 ارتقا یافت و در سال 90 رتبه نخست کشوری را اخذ کرد.

انتهای پیام/72007/غ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول