اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل ثبت احوال گیلان خبر داد

صدور کارت ملی هوشمند برای عوامل اجرایی انتخابات گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل ثبت احوال گیلان از آغاز پایلوت صدور کارت ملی هوشمند برای عوامل اجرایی انتخابات استان در دی ماه جاری خبر داد.

صدور کارت ملی هوشمند برای عوامل اجرایی انتخابات گیلان

زاهد خندستانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه صدور کارت هوشمند از طرح‌های مهم دولت و سازمات ثبت احوال است، اظهار داشت: این طرح با هدف ارائه خدمات به شهروندان در فضای مجازی دولت الکترونیک است و جایگزین کارت ملی فعلی می‌شود.

* گیلان استان پایلوت صدور کارت ملی هوشمند

وی کارت ملی هوشمند را سند دیجیتالی احراز هویتی شهروندان دانست و تصریح کرد: زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این کارت انجام شده و در دی ماه جاری برای عوامل اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی به صورت پایلوت در گیلان کارت ملی هوشمند صادر می‌شود.

مدیر کل ثبت احوال گیلان کارت ملی هوشمند را دارای تراشه هوشمند خواند و تصریح کرد: تمام اطلاعات فردی، سببی، نسبی، اثر انگشت، DNA، سیاسی، امنیتی، شغل و... در این تراشه وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه کارت ملی هوشمند ابتدا با اطلاعات کم صادر می‌شود، افزود: در فازهای بعدی کارت ملی هوشمند دارای اطلاعات بیشتری می‌شود.

خندستانی تجمیع دیگر کارت‌ها را از ویژگی‌های تراشه کارت ملی هوشمند خواند و گفت: میزان دسترسی به تراشه هوشمند برای همگان میسر نیست، زیرا اطلاعات فردی محرمانه است.

* برگزاری انتخابات مکانیزه شوراها در گیلان با امضای دیجیتالی

وی درباره دلیل صدور کارت ملی هوشمند برای عوامل اجرایی انتخابات گیلان اضافه کرد: به دلیل برگزاری انتخابات، امکان امضای دیجیتالی برای انتخابات لازم است و از آنجا که احتمال برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه در استان وجود دارد برای دسترسی آسان به اطلاعات و استفاده از امضای دیجیتالی، طرح صدور کارت ملی هوشمند در گیلان به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

این مسئول با اشاره به وضعیت صدور کارت‌های ملی کنونی در گیلان خاطرنشان کرد: صدور کارت ملی از سال 81 آغاز شد و تاکنون 2 میلیون و 300 هزار نفر در گیلان از نظر جمعیتی بالای 15 سال دارای کارت ملی هستند.

* تمدید کارت شناسایی ملی تا سال 92

وی با تصریح بر اینکه اعتبار کارت شناسایی ملی تا سال 92 تمدید شده، یادآور شد: نیازی به تغییر کارت از نظر زمانی نیست.

خندستانی به وضعیت ثبت رخدادهای وقایع چهارگانه در ثبت احوال گیلان اشاره کرد و ادامه داد: در هشت ماه نخست امسال 21 هزار و 689 نفر در  گیلان متولد شدند که از این تعداد 51 درصد پسر و 49 در صد دختر بودند.

این مسئول تصریح کرد: از مجموع افراد متولد شده، 64 درصد شهری و 36 درصد روستایی هستند و به طور کلی در هر شبانه روز 88 نفر در گیلان متولد شده‌اند که از این تعداد 42 نفر دختر و 45 نفر پسر بوده‌اند و در هر ساعت حدود چهار نفر در استان تولد یافته‌اند.

مدیر کل ثبت احوال گیلان نرخ ازدواج در مذکور را 21 هزار و 289 فقره در سطح استان عنوان کرد و گفت: از این تعداد، 60 درصد ازدواج در مناطق شهری و 40 درصد در مناطق روستایی بوده است.

وی میزان ازدواج ثبت شده در گیلان را با حدود 4.8 درصد کاهش اعلام کرد و ابراز داشت: این کاهش در کشور 7.5 درصد بوده است.

خندستانی وضعیت طلاق در گیلان را در مدت مذکور 3 هزار و 468 فقره ذکر کرد و یادآور شد: این میزان طلاق در گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.5 درصد افزایش داشته است.

این مسئول بیشترین واقعه طلاق را در شهرستان‌های رودسر و لاهیجان عنوان کرد و ادامه داد: کم‌ترین واقعه طلاق مربوط به املش و آستارا بوده است.

این مسئول میزان وفات در مدت مذکور را 9 هزار و 991 نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد 55 درصد مرد و 45 درصد بوده است.

* بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها عامل مرگ و میر در گیلان

به گفته مدیر کل ثبت احوال گیلان در هر شبانه‌روز تعداد 41 نفر در استان فوت کرده‌اند که 22 نفر مرد و 19 نفر زن بوده‌اند و در هر ساعت حدود دو فقره فوت در گیلان به ثبت رسیده است.

وی نرخ خام وفات در گیلان را 6 در هزار نامید و خاطرنشان کرد: بیشترین گروه سنی فوت در استان مربوط به 75 تا 79 ساله و کمترین نیز 5 تا 9 ساله است.

خندستانی در پایان بیشترین عامل مرگ و میر در گیلان را بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها نامید.

انتهای پیام/2300/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول