اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کارت ملی هوشمند کلید ورود به بزرگراه دولت الکترونیک

دولت الکترونیک بزرگراه گسترده‌ و کلید ورود به آن کارت ملی هوشمند است که فرد با این کارت می‌تواند در فضای مجازی شناسایی شود و نیاز به حضور فیزیکی افراد در اداره‌ها و سازمان‌ها نیست، اقدامی که به‌زودی در گیلان اجرایی می‌شود.

کارت ملی هوشمند کلید ورود به بزرگراه دولت الکترونیک

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور در نظر دارد تا در یک طرح برنامه‌ریزی شده کارت‌های ملی هوشمند را جایگزین کارت‌های ملی فعلی کند.

کارت جدید هوشمند علاوه بر کاربردهای قبلی کارت ملی، کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به طرف جامعه اطلاعاتی است و این امکان را به کاربران می‌دهد که با شیوه‌ای امن وارد فضای مجازی شوند.

با پیاده‌سازی طرح کارت ملی هوشمند این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شود و این امر می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم و افزایش سطح رضایت مردم از مردم شود.

شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتالی سه کاربرد اصلی کارت ملی هوشمند است و این امکان را می‌دهد که کاربردهای مختلف دیگر نیز روی این کارت قرار گیرد.

هدفمندی یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی و رای‌گیری الکترونیک، کیف پول الکترونیک و دیگر خدمات شهروندی از جمله کاربردهایی است که با هماهنگی نهادهای مربوطه می‌تواند از طریق کارت ملی هوشمند قابل ارائه شود.

*اثر انگشت دیجیتالی در کارت ملی هوشمند

امضای دیجیتالی از نظر کاربرد همان امضای سنتی است که در فضای دیجیتال برای امضای اسناد و نامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر تایید اصالت سند، برای امضا کننده سند بار قانونی به همراه دارد و غیر قابل انکار است.

ویژگی‌های بیومتریکی صاحب کارت از دیگر کاربردهای کارت هوشمند است و عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت وی ذخیره می‌شود و امنیت استفاده از کارت به صورت قابل توجهی بالا می‌رود و دیگر هر کس با وارد کردن یک رمز عبور ساده امکان استفاده یا سوءاستفاده از کارت را ندارد و برای استفاده از کارت باید حتماً صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشت ذخیره شده روی کارت تطبیق داده شود و سپس به او استفاده از کارت را می‌دهد.

اطلاعات درون کارت ملی هوشمند به صورت رمزنگاری شده نگه‌داری می‌شود و کارت از دسترسی‌های غیرمجاز به آن جلوگیری می‌کند.

کارت ملی هوشمند یک رایانه ساده و کوچک است که با اتصال به یک کارت‌خوان می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد.

*آماده‌سازی گیلان برای اجرای طرح کارت ملی هوشمند

رئیس پارک علم و فناوری گیلان درباره ضرورت اجرای طرح کارت ملی هوشمند اظهار کرد: تاکنون کشورهای مختلفی اقدام به طراحی و پیاده‌سازی کارت ملی هوشمند کرده‌اند و تقریباً تمام کشورهای حوزه خلیج فارس و بیشتر کشورهای خاور دور پروژه کارت ملی هوشمند را آغاز کرده‌اند.

مجید متقی‌طلب، افزود: اکنون در آسیا کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور و هنگ‌‌‌کنگ کارت ملی هوشمند دارند که می توانند از این کارت برای ارائه خدمات مختلف استفاده کنند.

وی با بیان اینکه امضای توافقنامه سه‌جانبه تولید کارت هوشمند ملی بین سازمان‌های ثبت احوال، فناوری اطلاعات و استانداری گیلان امضا شده است، گفت: سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در رابطه با توسعه فناوری اطلاعات در دستگاه‌های مختلف گیلان اجرایی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان جلوگیری از اجرای طرح‌ها و پروژه‌های موازی، پراکنده و جزیره‌ای را از ضرورت‌ها و اولویت‌ها دانست و تصریح کرد: سال گذشته سند جامع راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات گیلان با پشتیبانی معاونت برنامه‌ریزی استانداری تصویب و اجرا شده است.

*تجارت الکترونیکی هدف صدور کارت ملی هوشمند

وی اسناد فرادستی کشور شامل سند چشم‌انداز بیست ساله و سند برنامه پنجم را از الزامات مورد نظر در سند جامع فناوری اطلاعات گیلان ذکر کرد.

متقی‌طلب اذعان کرد: تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات گیلان گام مهمی در راستای توسعه این استان در بخش فناوری و اطلاعات است.

وی برنامه‌ریزی و آماده‌سازی، شناخت وضع موجود، تدوین راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تدوین برنامه گذار و تدوین راهکارهای پیاده‌سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله فازهای سند جامع فناوری اطلاعات گیلان دانست.

این مسئول یادآور شد: با توجه به توانمندی‌های گیلان و آمادگی زمینه‌های فرهنگی و مدیریتی این استان، پیش‌بینی می‌شود صدور کارت ملی هوشمند در گیلان نمونه‌ای موفق را در اختیار سازمان ثبت احوال قرار دهد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان از بررسی و عملیاتی شدن طرح صدور کارت هوشمند ملی در مدت شش هفته در این استان خبر داد.

وی با اشاره به توانمندی‌های موجود در گیلان، اذعان کرد: عملیات اجرایی طرح صدور کارت هوشمند ملی پس از امضا و تبادل توافقنامه بدون وقفه و با سرعت در استان اجرایی شده است.

متقی‌طلب، ایجاد زمینه رونق کسب و کار و تجارت الکترونیکی را از جمله اهداف توافقنامه اجرای طرح صدور کارت هوشمند ملی در گیلان عنوان کرد و متذکر شد:  امکان ارائه خدمات تمام الکترونیکی توسط دستگاه‌های اجرایی هدف اجرای طرح صدور کارت هوشمند ملی در گیلان است.

*سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی بخش‌خصوصی برای صدور کارت ملی هوشمند در گیلان

استاندار گیلان نیز با بیان اینکه گستردگی دولت الکترونیک از تمام طرح‌ها و پروژه‌های این استان بیشتر است، اظهار کرد: سرعت فضای مجازی برابر با سرعت نور است.

کیهان هاشم‌نیا، با بیان اینکه کارت هوشمند ملی امور را تسهیل می‌کند و قابل اعتماد است، افزود: برنامه‌های سازمان‌ها در قالب کارت هوشمند ملی قابل پیاده‌سازی است.

وی از صدور کارت هوشمند ملی برای افراد 15 سال به بالا در گیلان خبر داد و تصریح کرد: اجرای صدور کارت هوشمند ملی به 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این سرمایه توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

استاندار گیلان با تصریح بر اینکه در گذشته زیرساخت فناوری در این استان وجود نداشت، اذعان کرد: امروز صدور کارت هوشمند ملی به‌راحتی در گیلان قابل اجرا است.

*کاهش هزینه‌ها با دولت الکترونیک

وی اجرایی شدن مراحل سخت‌افزاری و اطلاعاتی طرح صدور کارت ملی هوشمند در گیلان را از برنامه‌های مهمی عنوان کرد و گفت: دولت الکترونیک هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

هاشم‌نیا با اشاره به اینکه تولید کارت هوشمند ملی توسط بخش خصوصی و با نظارت ثبت احوال انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی بیش از 100 میلیارد تومان برای تولید کارت هوشمند ملی در گیلان سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گفته وی، کنسرسیومی متشکل از 50 شرکت خصوصی برای راه‌اندازی دولت الکترونیک در استان تشکیل شده است.

استاندار گیلان هزینه راه‌اندازی سخت‌افزاری دولت الکترونیک در این استان را 25 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: هزینه خدمات ارائه شده در دولت الکترونیک 30 درصد کمتر است و سرعت ارائه خدمات در دولت الکترونیک 100 درصد افزایش می‌یابد.

*هزینه میلیون‌ها دلاری صدور کارت ملی هوشمند در کشور/کارت ملی هوشمند در گیلان عملیاتی می‌شود

رئیس سازمان ثبت احوال نیز با اشاره به اهمیت صدور کارت ملی هوشمند اظهار کرد: کارت هوشمند ملی جایگزین دیگر کارت‌ها می‌شود و افراد به کارت‌های مختلف نیازی ندارند.

محمد ناظمی‌اردکانی، کارت هوشمند ملی را جایگزین کارت‌های اعتباری، شناسایی، گواهینامه، پایان خدمت، ایثارگری و سازمان‌های مختلف ذکر کرد و گفت: کارت هوشمند ملی موجب سهولت در امور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیر دولتی برای صدور کارت ملی مد نظر است، اذعان کرد: میلیون‌ها دلار برای صدور کارت‌های هوشمند در کشور هزینه می‌شود و شهروندان هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان ثبت احوال با تصریح بر اینکه در مدت سه سال می‌توان با همگرایی و تعامل دستگاه‌ها و سازمان‌ها کارت هوشمند ملی را در گیلان صادر کرد، افزود: کارت ملی هوشمند در گیلان کاربردی می شود.

*هزینه 10 هزار تومانی شهروندان برای کارت ملی هوشمند

وی بسترسازی صدور کارت هوشمند ملی را نیازمند شش ماه زمان دانست و یادآور شد: 10 هزار تومان برای صدور هر کارت هوشمند ملی به منظور آماده کردن زیرساخت‌ها از شهروندان دریافت می‌شود.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه کاربردی شدن کارت‌های هوشمند ملی نیازمند چهار سال زمان است، خاطرنشان کرد: صدور کارت هوشمند ملی نیاز به زمان بسیاری دارد اما استاندار گیلان اجازه عملیاتی کردن آن در این استان را داده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فنی ایجاد شده توسط شرکت‌های فناوری در اختیار دستگاه‌ها و اداره‌ها گذاشته می‌شود، از اجرای صدور کارت ملی توسط شرکت‌های فناوری اطلاعات گیلان خبر داد.

*استفاده از تجارب کشورها در طراحی کارت ملی هوشمند در ایران

رئیس سازمان ثبت احوال،با تصریح بر اینکه برخی از کشورها در استفاده از کارت هوشمند ملی از ایران پیشگام‌تر هستند، متذکر شد: طراحی کارت هوشمند ملی با استفاده از تجربه دیگر کشورها در ایران انجام شده است.

وی کارت هوشمند ملی را کلید ورود به دولت الکترونیک اعلام کرد و یادآور شد: فرد با کارت هوشمند ملی در فضای مجازی شناسایی می‌شود و نیاز به حضور فیزیکی افراد در اداره‌ها و سازمان‌ها نیست.

به گفته وی، آخرین فناوری‌ها در صدور کارت هوشمند ملی لحاظ شده است و فرد با کارت هوشمند ملی نمی‌تواند جای فرد دیگری رأی دهد.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه اکنون پایگاه جمعیتی کشور، مرکز آمار ایران و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پرداخت یارانه‌ها به صورت مشترک عمل می‌کنند و ثبت ولادت، ازدواج، طلاق و فوت به صورت مشترک عمل می‌شود، اذعان کرد: به‌روزرسانی آمار و اطلاعات جمعیتی دارای آثار بسیار عمیق و گسترده است.

وی کاربرد کارت ملی هوشمند را شناسایی در فضای مجازی عنوان کرد و یادآور شد: این کارت امکان اتصال به تمام پایگاه‌های اطلاعاتی را فراهم می‌کند و در انتخابات، سیستم بیمه‌ای، سیستم مالیاتی، شبکه سیستم اعتباری، سیستم اسنادی و کارت پایان خدمت کاربرد دارد.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول