اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهرستان 50 هزار نفری طارم استخر ندارد / بیماری پوستی حاصل شنا در آب‌های راکد

نبود امکانات ورزشی در برخی شهرستان‌های استان زنجان موجب شده تا جوانان و نوجوانان این مناطق با مشکلاتی روبه‌رو شوند که نبود استخر در شهرستان طارم 50 هزار نفری از جمله آنهاست.

شهرستان 50 هزار نفری طارم استخر ندارد / بیماری پوستی حاصل شنا در آب‌های راکد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طارم یکی از شهرستان‌های هفتگانه استان زنجان بوده که در شمال استان واقع شده است.

این شهرستان در بهمن‌ماه سال 1376 به مرکزیت شهر آب‌بر تأسیس شده و شامل دو بخش، پنج دهستان و 155 آبادی بوده که 101 آبادی آن دارای سکنه و مابقی آن خالی از سکنه است.

شهرستان طارم از شمال به استان گیلان، از شرق به شهرستان تاکستان استان قزوین از جنوب به شهرستان ابهر و از غرب به شهرستان زنجان محدود است.

شهرستان طارم با مساحتی بالغ بر 2 هزار و 235 کیلومتر مربع دارای ناهمواری‌های بسیار بوده و رودخانه پر آب و خروشان قزل‎اوزن، دره عمیقی را در آن ایجاد کرده است که ارتفاع کف این رودخانه در گیلوان به کم‌تر از 400 متر از سطح دریا رسیده و طرفین آن رشته‎کوه‌هایی قرار گرفته که ارتفاع برخی از قلل آن به بیش از 2 هزار و 800 متر بالغ می‌شود.

*5 درصد جمعیت استان زنجان در طارم ساکن هستند

سهم شهرستان طارم از کل جمعیت استان حدود 5 درصد بوده و سهم مساحت آن از استان 10 درصد است.

عبور رودخانه قزل‎اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندی‌های کشاورزی را دو‌چندان کرده است و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه شده تا حدی که به قطب کشاورزی به ویژه در زمینه تولید محصول زیتون تبدیل شده است.

شهرستان طارم علاوه بر موقعیت مهم کشاورزی از نظر تاریخی نیز قدمتی به درازای تاریخ ایران دارد.

*شهرستان 50 هزار نفری طارم استخر ندارد

شهرستان طارم با وجود همه این ظرفیت‌ها حتی یک استخر کوچک هم ندارد تا جوانان و نوجوانان طارمی در این فصل گرم تنی به آب بزنند.

نبود استخر در این شهرستان اجرای طرح شنا برای دانش‌آموزان کلاس سوم دبستان را نیز با مشکل مواجه کرده و اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این باره با معضلاتی روبه‌رو شده است.

در اینکه سفرهای استانی رئیس‎جمهور طی دولت‌های نهم و دهم برکات فراوانی داشته است شکی نیست و جا دارد از تلاش‌های خستگی‎ناپذیر دولت در راستای خدمت‎رسانی به مردم و به ویژه نقاط محروم کشور تقدیر کرد، اما اجرا نشدن برخی از مصوبات نیز مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

با وجود اینکه احداث استخر در شهرستان طارم یکی از مصوبات سفر رئیس‎جمهور به استان زنجان بوده است، اما عدم اجرای آن تاکنون باعث شده تا این شهرستان همچنان بدون استخر باشد.

*شنای جوانان و نوجوانان در آبهای راکد زنجان

عبور رودخانه قزل‎اوزن از نقاط مختلف شهرستان طارم باعث شده است تا زمینه برای ایجاد حوضچه‌های کوچک فراهم شود.

شکل گرفتن حوضچه‌های کوچک موجب شده تا جوانان و نوجوانان برای شنا از این مکان‌ها استفاده کنند که این امر می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد.

البته شنا کردن در آبهای راکد و حوضچه‌ها نیز خطرات خود را دارد که غرق شدن و از دست دادن زندگی یکی از مهم‌ترین آنها است.

*عدالت در توزیع امکانات ورزشی اجرا نمی‌شود

یکی از جوانان طارمی که با کمک دوستان خود توانسته در لابه‌لای نیزارهای حاشیه رودخانه جایی را برای شنا ایجاد کند، به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر در مرکز استان هر نهادی برای خود استخر ایجاد کرده است اما در برخی شهرستان‌های استان حتی یک استخر نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مسئولان باید تلاش کنند تا هر شهرستانی لااقل یک استخر کوچک داشته باشد، ادامه داد: باید عدالت در زمینه توزیع امکانات ورزشی برقرار شود.

*تکمیل مصوبات ریاست جمهوری

جوان دیگری نیز با اشاره به اینکه احداث استخر از مصوبات ریاست جمهوری بوده است، گفت: اجرا نشدن این مصوبات باعث شده تا در گرمای حدود 40 درجه طارم برای شنا کردن به هر برکه و یا حوض آبی پناه ببریم.

وی با اشاره به مشکلاتی که به دلیل شنا در این مکان‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل اینکه در یکی از این مکان‌ها شنا کردم دچار نوعی بیماری پوستی شدم.

این جوان طارمی درباره اینکه چرا با وجود ابتلا به بیماری در سال گذشته مجدداً در این مکان‌ها شنا می‌کند، گفت: تفریح دیگری نداریم و هر چند روز یک بار با دوستان جمع می‌شویم و به شنا می‌پردازیم.

*خیرین کار ساخت و ساز اماکن ورزشی را انجام دهند

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که خیرین وارد ساخت و ساز فضاهای ورزشی شوند و به ویژه مسئولان ورزشی را در این زمینه یاری کنند.

البته به نظر می‌رسد که در این زمینه شرکت‌ها و کارخانجات نیز وظیفه دارند و باید با کمک به مسئولان در زمینه ساخت و ساز اماکن ورزشی به مردم ادای دین کنند.

*فعالیت 11 استخر شنا در استان زنجان

به گفته مدیر‌کل تربیت بدنی استان زنجان در حال حاضر استان 16 استخر دارد که از این تعداد 11 استخر فعال است.

البته از این 11 استخر فعال بخش عمده‌ای در مرکز استان قرار دارد و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان 9 منطقه آموزش و پرورش استان فاقد استخر شناست.

به هر حال امیدواریم با تلاش مسئولان در همه شهرهای استان لااقل یک استخر کوچک احداث شود تا همه مردم بتوانند از امکانات ورزشی استفاده کنند.

انتهای پیام/2308/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول