اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چه کسی مسئول و پاسخگو است

شهر 250 هزار نفری مرند محروم از یک استخر سرپوشیده/ سرانه ورزشی 4 میلی‌متر

سرانه ورزشی شهرستان 250 هزار نفری مرند که فقط با مرز 60 کیلومتر فاصله دارد چهار میلی‌متر بوده و این شهرستان با وجود فعالیت 6 هزار ورزشکار سازمان یافته دارای کارت بیمه حتی از یک استخر سرپوشیده یا باز نیز محروم است.

شهر 250 هزار نفری مرند محروم از یک استخر سرپوشیده/ سرانه ورزشی 4 میلی‌متر

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، در قرن حاضر سیاستگذاری در امر اوقات فراغت از وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود و در اغلب کشورهای جهان سازمان‌ها و نهادهایی در این خصوص ایجاد شده‌اند.

در کشور ما نیز اوقات فراغت از سوی دولت‌ها مورد توجه قرار گرفت و نهادهای مختلف مثل وزارت ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان دانش‌آموزی، مشغول سیاستگذاری در این امر هستند البته وزارت آموزش ‌و پرورش از ارگان‌های تاثیرگذار در روند برنامه‌ریزی اوقات فراغت قلمداد می‌شود.

در کشور ما بیش از 30 سازمان و دستگاه برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی می‌کنند، بدون هماهنگی با سایر دستگاه‌ها جزیره‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند و خودشان نیز اجرا می‌کنند و عملکردشان هم در جایی ارزیابی نمی‌شود.

آنچه در این حوزه نمود بیشتری دارد نا‌هماهنگی بین دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی امر اوقات فراغت است. موازی‌کاری در امر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان گاهی موجب گم‌ شدن هدف و کمرنگ جلوه دادن برنامه‌های دانش‌آموزان می‌شود. تداخل در برنامه‌ها و کم ‌اطلاع بودن از شیوه ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها نیز موجب سردرگمی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در انتخاب و تصمیم‌گیری در برنامه‌های آنها می‌شود.

با توجه به تعطیلی مدارس و شروع تعطیلات تابستانی اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌ها برای پرنمودن اوقات فراغت فرزندان خود به سراغ آموزشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مکان‌هایی می‌گردند که بتوانند ساعاتی از وقت آنان را پرکند.

یکی از مهمترین نعمت‌ها، نعمت تندرستی و سلامت است که می‌تواند در موفقیت انسان عاملی مهم باشد.

یک جامعه، یک خانواده، تنها زمانی قادر خواهد بود که راه ترقی و تکامل را طی کند که متشکل از افرادی سالم، باارزش و پاک باشد. با توجه به این مهم تربیت بدنی و ورزش به عنوان بخشی از نیاز ساختاری انسان بایستی مورد توجه همه افراد جامعه اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ باشد. تربیت بدنی یک پدیده انسانی و یک ابزار مؤثر برای پرورش جسم و روح و ارتقاء فرهنگ و تربیت و اخلاق است و می‌تواند زمینه‌ساز هویت ملی باشد.

نقش ورزش در پیشگیری از نارسایی‌های بدن، ورزش درمانی و برنامه‌ریزی و گسترش تربیت ‌بدنی در سطوح مختلف زندگی عموم مردم باید مورد توجه قرار گیرد. نکته مهم این است که همه افراد جامعه از کودکان و بزرگسالان باید یاد بگیرند که تندرستی پدیده‌ای است که عوامل مختلفی در حفظ و بقاء و یا از بین بردن آن دخالت دارند و تربیت بدنی عامل بسیار مهم و ارزنده است که می‌تواند به عنوان یک وسیله آموزش علمی و واقعی مفهوم و اعتقاد به تندرستی را در افراد ایجاد کند.

یکی از بزرگ‌ترین و با اهمیت‌ترین بخش‌ها توجه به فعالیت‌های ورزشی است که در برنامه‌های سازندگی هر جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، دوران کودکی تا سنین جوانی است که مقاطع قبل و بعد از دبستان، راهنمایی، دبیرستان و بالاخره دانشگاه را شامل می‌شود.

پی‌ریزی و اساس فعالیت‌های ورزشی برای سنین بزرگسالی و شکوفایی تن و جان در همین سال‌ها شکل می‌گیرد. عدم توجه به سازندگی جسم و روان افراد در این مرحله است که به عدم شکوفایی اقتصادی و اجتماعی جوامع منجر می‌گردد، زیرا پایه‌های رشد مناسب برای افراد جامعه در همین سنین پی‌ریزی و پایه‌گذاری می‌شود.

دومین شهر پر جمعیت استان از داشتن امکانات ورزشی محروم است

شهرستان مرند با وسعت 3286 کیلومتر مربع (7.2 درصد مساحت استان) در 60 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان جلفا، از سمت شرق با شهرستان‌ ورزقان، از سمت غرب با استان آذربایجان غربی و از سمت جنوب با شهرستان شبستر هم‌مرز است.

 تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان مرند دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های دولت‌آباد، بناب، کشکسرای، میشاب، زنوزق، هرزندات غربی و هرزندات شرقی) و یامچی (شامل دهستان‌های ذوالبین و یکانات)، پنج نقطه شهری به نام‌های مرند، بناب، زنوز، کشکسرای و یامچی و 121 آبادی است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390، جمعیت شهرستان مرند در حدود 240 هزار نفر (6.4 درصد جمعیت استان) و جمعیت مرکز این شهرستان 125 هزار نفر برآورد شده است.

با توجه به فصل گرما و دارا بودن بیش از 45 هزار نفر جوان متاسفانه در شهرستان مرند استخر سرپوشیده وجود ندارد و جوانان و علاقمندان به این ورزش به شهرهای همجوار جلفا، تبریز، صوفیان و شبستر مراجعت می‌کنند و این برای شهروندان خصوصا جوانان مشکلاتی را به وجود آورده است.

در شهرستان 250 هزار نفری سالن‌های ورزشی با قدمت بیش از 50 سال جوابگوی جوانان ورزشکار و ورزش دوستان اهالی نیست و بیشتر سالن‌ها در دست بخش‌های خصوصی است.

علی نجاری رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مرند گفت: در این شهرستان فقط 10 سالن ورزشی شامل پنج باب سالن در شهر مرند که سه باب به علت خرابی کفپوش و ریزش تعطیل است و بقیه در شهرهای یامچی، زنوز، کشکسرای قادر به پاسخگویی جوانان ورزشکار که در صحنه‌های کشوری و بین‌المللی دارای مقام و مدال هستند نیست و حمایت بیشتر مسئولان شهرستانی و استانی را می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: الآن بیش از 10 سال است از آغاز عملیات اجرایی ورزشگاه 5 هزار نفری مرند گذشته ولی متاسفانه به علت وجود معارض شخصی بلاتکلیف مانده و مسئولان همیشه وعده حل مشکل را داده ولی الآن نزدیک به 10 سال است ورزشگاه 15 هزار نفری زمان کلنگ‌زنی و حالا 5 هزار نفری مرند تنها با 20 درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها شده است.

نجاری افزود: این سالن ورزشی که از مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری به استان است همچنان چشم انتظار جوانان را به ورزشگاه‌های غیراستاندارد بخش خصوصی جلب کرده است.

نجاری سرانه ورزش در شهرستان مرند را چهار میلی‌متر اعلام کرد و گفت: اما با این وجود شهرستان مرند 6 هزار ورزشکار سازمان یافته دارای کارت بیمه ورزشکاری و 45 هیئت ورزشی دارد.

وی ادامه داد: تنها استخر سرپوشیده شهرستان مرند با 98 درصد پیشرفت فیزیکی به خاطر 80 میلیون تومان اعتبار انشعابات آب، برق و گاز راکد مانده است.

ورزشگاه 5 هزار نفری مرند با 20 درصد پیشرفت فیریکی به حال خود رها شده است

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس ضمن انتقاد از این وضعیت به خبرنگار فارس در مرند گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق استان با مدیران وقت اداره کل ورزش و جوانان استان داشتیم و چندین مورد جلسه برای حل این مشکل معارض ورزشگاه 5 هزار نفری مرند تشکیل دادیم قرار بر این شده که این مسئله حل شود، اما متاسفانه به علت کم توجهی از سوی مسئولان وقت این طرح ملی تنها با 20 درصد پیشرفت فیزیکی همچنان راکد و به حال خود رها شده و نیاز به مساعدت و همکاری بیشتر مسئولان اجرایی و قضایی است.

محمد حسن‌ن‍ژاد همچنین با اشاره به اینکه تمام مراحل اداری و قانونی راه‌اندازی و بهره‌برداری از استخر سرپوشیده مرند با 98 درصد پیشرفت حل شده ادامه داد: باید مسئولان شهرستان برای راه‌اندازی این استخر همت نشان داده و هر چه سریع‌تر اقدام به راه‌اندازی آن کنند. 

انتقاد از کم توجهی و بی‌مهری مسئولان استانی

بهنام رضوانی فرماندار شهرستان مرند ضمن انتقاد از کم توجهی و بی‌مهری مسئولان استانی گفت: 80 میلیون تومان برای انشعابات آب، برق و گاز برای راه‌اندازی این استخر سرپوشیده مرند نیاز است و از طرفی به پیمانکار قبلی نیز بدهکار هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه فرمانداری در حل مشکلات اداری از هیچ تلاشی دریغ نکرده نیاز است مسئولان استانی به این مورد بیشتر توجه کنند.

رضوانی در ادامه از همکاری مستمر برای حل مشکل معارض زمین ورزشگاه 5 هزار نفری مرند خبر داد و گفت: در این مورد چندین جلسه با حضور نماینده مردم مرند و جلفا، مدیران کل و مالک و حتی حضور استاندار و دستور سریع بر حل این مشکل برگزار شده اما متاسفانه بعدا حکم دیگری از سوی تشکیلات قضایی صادر شده و این واقعا برای هم مسئولان و هم برای شهروندان به یک معضل تبدیل شده است.

مشکلات اجتماعی به علت نبود امکانات ورزشی و رفاهی

امام جمعه مرند در مورد کمبود امکانات ورزشی ضمن انتقاد از مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان گفت: این مشکل اساسی متاسفانه در شهرستان مرند و عدم وجود مکان‌های ورزشی و تفریحی باعث بروز مشکلات اجتماعی برای خانواده‌ها و جامعه نیز شده است.

حجت‌الاسلام علی نعمت‌زاده افزود: تامین نیازها و خواسته‌های به حق مردم مخصوصا جوانان یکی از اساسی‌ترین وظایف مسئولان است که اگر در کارشان سستی داشته باشند از نظر توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی منطقه را دچار مشکل خواهد کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرند ایجاد نشاط و برآورده کردن خواسته‌های جوانان را در توسعه جامعه بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: شهرستان مرند با وجود داشتن جوانان با ذوق و استعدادهای بالقوه در ورزش و کسب مقام‌های کشوری و ملی سزاوار نیست که از داشتن امکانات ورزشی و سالن استخر سرپوشیده محروم باشند، مسئولان باید ضمن شفاف‌سازی مشکلات با مردم در تامین مراکز فرهنگی و ورزشی بیشتر تلاش کنند.

براساس این گزارش، امروز مسئله اوقات فراغت در کنار سرگرمی و نشاط جوانان، باید به عرصه کار و عمل تبدیل شود و به مقوله اوقات فراغت نباید نگاه تشریفاتی و ویترینی داشته باشیم که از آفات برنامه‌های اوقات فراغت محسوب می‌شود.

مسئولان همیشه معتقد هستند برای مقابله با شبیخون فرهنگی و جلوگیری از نابودی سرمایه‌های دینی و ملی خود، می‌توانیم از ورزش به عنوان یکی از ابزارهای موثر در این زمینه استفاده کنیم.

ورزش در کشورهایی مثل ایران اسلامی اهمیت مضاعفی دارد، زیرا در فرهنگ دینی و ملی ما ورزش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از طرف رهبران دینی کشورمان نیز تاکیدات فراوانی برای آن انجام شده است تا جایی که از آن به عنوان یک تکلیف و وسیله در جهت رشد و تعالی انسان نام برده‌اند.

همچنین بخش عمده جامعه ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند که در معرض آنچه تهاجم فرهنگی عنوان شده قرار داریم که با ترفندهای مختلف سعی در به انحراف کشاندن جوانان و نوجوانان دارند، برای مقابله با تهاجم فرهنگی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب شبیخون فرهنگی و جلوگیری از نابودی سرمایه‌های دینی و ملی خود، می‌توانیم از ورزش به عنوان یکی از ابزارهای موثر در این زمینه استفاده کنیم.

اما شهرستان مرند تنها با 60 کیلومتر فاصله از مرز ایران با جمهوری خود مختار نخجوان حتی از داشتن یک استخر سرپوشیده و باز محروم است و چه کسی باید پاسخگویی این مسئله باشد.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول