اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قصه محرومیت نوجوانان هیرمند / کانال‌هایی که به اندازه یک استخر می‌ارزند

شهرستان هیرمند در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان و در معرض تهاجم فرهنگی حاکم در منطقه قرار داشته و این روزها با کمبود امکانات تفریحی و ورزشی موجود جوانان و علی‌الخصوص نوجونان با خطرات زیادی روبه‌رو هستند.

قصه محرومیت نوجوانان هیرمند / کانال‌هایی که به اندازه یک استخر می‌ارزند

به گزارش خبرگزاری فارس از هیرمند، این منطقه مرزی دیر زمانی است که از کمبود امکانات بسیاری رنج می‌برد که پس از شهرستان شدن نیز تغییراتی را در زیر ساخت‌های آن شاهد نبوده‌ایم.

از همه اینها که بگذریم باید به این مهم توجه کنیم که در مقابله با این هجمه فرهنگی و خطراتی که همواره می‌تواند با کوچک‌ترین غفلتی صدمات جبران‌ناپذیری را به نوجوانان این منطقه وارد کند چه باید کرد؟

خبرنگار فارس در هیرمند لحظه‌ای کوتاه پای درد دل‌ برخی از نوجوانانی نشسته که اوقات خود را در نهرهای آبی گل‌آلود می‌گذرانند و با آنان گفت‌وگویی انجام داده تا ببیند به عنوان آینده‌سازان کشور از مسئولان چه توقعی دارند...

امید محمودی گفت: شهرستان هیرمند امکانات ورزشی و تفریحی و سرگرم کننده ندارد به همین دلیل اکثر بچه‌هایی مثل من وقتشان را در تعطیلات تابستان کنار نهرهای آب سپری می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: تنها دلخوشی من و امثال من آب‌تنی در آب نهرهای گل‌آلود است.

این نوجوان هیرمندی بیان داشت: نمی‌دانم مسئولان استانی و کشوری ما بچه‌های مرزنشین را فراموش کرده‌اند که به فکر رفاه و آسایش ما نیستند مگر فرق ما بچه‌ها با سایر بچه‌های استان‌ها چیست؟

امید محمودی ادامه داد: توقع من به عنوان یک نوجوان این است که مسئولان به خود زحمت بدهند و برای چند لحظه هم که شده به شهرستان مرزی هیرمند بیایند و از نزدیک مشکلات این منطقه را ببینند.

نوجوان دیگری که در نهرآب‌تنی می‌کرد، دمی بالا آمد و گفت: ما بچه‌های محروم همیشه مهر محرومیت بر پیشانیمان زده شده برای همین امروز باید به جای شنا کردن در استخر در این نهر گل‌آلود آب‌تنی کنیم.

وی افزود: من می‌خواهم در آینده درسم که تمام شد رئیس تربیت بدنی بشوم و اولین کاری که آرزوی بچه‌های اینجاست و آن ایجاد استخر شنا، زمین فوتبال و سایر امکانات تفریحی است، برآورده سازم اگر خدا بخواهد.

یکی دیگر از بچه‌ها که کمی هم خجالتی بود ابراز داشت: ما کودکان مرزنشین را کسی نمی‌بیند پس اگر اتفاقی هم برای ماها بیفتد هیچ کس متوجه نمی‌شود، اما خدا همه چیز را ناظر است و مسئولان به خاطر کم‌کاری باید در نزد خدا پاسخگو باشند همین قدر بس...

احسان هم با خنده بیان داشت: دلم می‌خواست الان به جای آب‌تنی توی این نهر توی زمین چمن فوتبال باشم و حسابی توپ بازی کنم اما حیف که اینجا زمین فوتبال نداریم چه برسه به چمنش.

وی ادامه داد: آرزوی من اینه که یک روز توی زمین چمن فوتبال واقعی با سایر دوستانم بازی کنیم.

آری اینان نوجوانان و دانش‌آموزان هیرمندی هستند که به دلیل نبود امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و سرگرم کننده اوقات فراغت خود را در کنار نهرهای آب می‌گذرانند و تنها دلخوشی آنان شنا کردن در این آب‌های گل‌آلود است.

آنها در دوران نوجوانی و جوانی به دنبال تنوع هستند، به دنبال خلق لحظاتی مفرح و شادی‌بخش اما غافل از اینکه کسی به فکر آینده آنان نیست.

این تنها گوشه‌ای از سرگرمی‌های آینده‌سازان جامعه ماست، روی سخن با مسئولان است، لحظه‌ای فرزندان خود را به جای اینها تصور کنید آیا اگر در این شهرستان تنها یک استخر شنا و یا دیگر امکانات سرگرم کننده وجود داشت باز هم بچه‌ها لحظات خود را این گونه سپری می‌کردند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان هیرمند در زمینه نبود اماکن ورزشی و تفریحی و برنامه‌هایی که برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ شده به خبرنگار فارس گفت: طبق روال گذشته با هیئت‌های فعال ورزشی جلسه‌ای را برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تشکیل‌ و پایگاه‌هایی را با همان امکانات کمی که در اختیار داریم به منظور سرگرمی آنان زیر نظرمربیان در اختیار ورزشکاران قرار داده‌ایم.

یعقوب یادی‌مقدم افزود: شهرستان هیرمند هیچ نوع سرگرمی قابل لمسی که بتوان در یک سالن ورزشی انجام داد، ندارد لذا مجبوریم برای تشویق قشر نوجوان و جوان منطقه به ورزش، جام‌هایی را ترتیب دهیم از جمله قرعه‌کشی مسابقاتی تحت عنوان جام رمضان بین 28 تیم که در ایام ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.

وی در زمینه احداث و ایجاد اماکن ورزشی و رفاهی ادامه داد: همان طوری که می‌دانیم ورزش و تربیت بدنی در دنیای ارتباطات و پیشرفته امروزی با علوم و فنون متفاوتی از فیزیک و ریاضی، آمار گرفته تا روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و تغذیه و حتی اخلاق و مسائل تربیتی مربوطه، وابسته است و برنامه‌های مدرن و کارشناسی شده کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت در حیطه‌های مختلف و رشته‌های فعال از پیش اندیشیده شده و به صورت راهبردی ابلاغ می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: اما برنامه‌ریزی در هر منطقه و در شرایط متفاوت کاربردهای مختلفی دارد و در مناطق محرومی مانند هیرمند با توجه به همجواری با کشورهایی که تولید کننده عمده مواد مخدر هستند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای انحراف جوانان انجام می‌دهند به صورت مضاعف مورد نیاز است که به این منطقه توجه ویژه‌ای شود.

یادی‌مقدم اضافه کرد: در زمینه احداث و ایجاد اماکن ورزشی پیگیری‌های زیادی صورت گرفته که طبق مصوبات مقرر است، تعداد سه باب سالن ورزشی در روستاهای بالای هزار نفر ساخته شود، روستاهای اعلام شده شامل دهستان میلک، روستای سنجرانی و بخش قرقری بوده که طبق قول و مساعدت اداره‌کل ورزش و جوانان استان به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان اعتبارات اختصاصی سال‌جاری برای راه‌اندازی اماکن ورزشی هنوز تا این لحظه ابلاغ نشده است.

نگاه مسئولان به شهرستان هیرمند، لاک‌پشتی است

سرپرست اداره ورزش و جوانان هیرمند گفت: شهرستان هیرمند تازه تاسیس بوده و مسئولان استان به صورت لاک‌پشتی به این منطقه نگاه می‌کنند و هیچ گونه امکاناتی که در شأن این مردم مرزدار و غیور باشد، نیست.

وی گفت: از مسولان استان تقاضا دارم که به این شهرستان نو پا نگاه ویژه و حادی داشته باشند هم از نظر اعتبارات، امکانات موجود، سرکشی از ادارات تحت پوشش حداقل سالی یک‌بار یا هر دو سالی یک مرتبه دیدار داشته باشند و از اوضاع اداره تحت پوشش خود باخبر شوند تا ببینند مسئولان شهرستان چه مشکلاتی دارند، آیا از جایگاه مناسبی که بتوانند خدمت کنند برخوردارند؟ امکانات رفاهی اداره تا چه حدی است؟ آیا اداره‌اش تجهیز است؟ به چه چیزهایی نیاز دارد؟ آیا شایسته است که یک اداره در اداره‌ای دیگر یک اتاق برای کار کردن در اختیارش قرار گیرد؟

این مسئول در مورد اینکه چه میزان امکانات ورزشی و تفریحی تکافوی نیاز مردم منطقه خواهد بود، افزود: ساخت یک استادیوم ورزشی، احداث و ساخت یک باب استخر شنا، احداث و ساخت چند باب سالن ورزشی برای هیئت‌های ورزشی با توجه به توفانی بودن و گرمای شدید هوا در منطقه و نبود کانال‌های آب از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند نیاز اولیه مردم این منطقه را برطرف سازد.

یادی‌مقدم به مشکلات و موانع موجود در این اداره اشاره کرد و بیان داشت: مستقل نبودن ساختمان اداری، کمبود نیروی انسانی، نبود اعتبار کافی، نبود وسیله نقلیه برای استفاده ورزشکاران به دلیل دور بودن از شهرهای استان و برای کارهای اداری به منظور بازدید از روستاهای دارای سالن و زمین ورزشی، از مهم‌ترین مشکلات این اداره است.

سرپرست اداره ورزش و جوانان هیرمند متذکر شد: اداره ورزش و جوانان شهرستان هیرمند، فقط یک نفر پرسنل دارد آن هم سرپرست اداره است.

وی متذکر شد: از مسولان محترم استان و شهرستان به منظور ارتقا سطح ورزش منطقه انتظار داریم که به ورزش این منطقه مرزی نگاه ویژه داشته باشند، به خصوص شخص استاندار و فرماندار شهرستان که باید ورزش هیرمند را تحت نظر خود قرار دهند، زیرا تنها این بزرگواران هستند که می‌توانند با کمک و همیاری ادارات و بانک‌های دولتی و خصوصی به فکر تحول در ورزش این منطقه باشند.

این مسئول اذعان داشت: امیدواریم با همت و همکاری، همدلی و تعامل مسئولان هرچه زودتر شاهد جهش چشمگیری در زمینه ورزش شهرستان هیرمند باشیم تا فرزندان این خطه از میهنمان دستخوش تهدیدات فرهنگی آن سوی مرز قرار نگیرند.

انتظار می‌رود مسئولان این شهرستان که تنها چند سال از شهرستان شدن آن نمی‌گذرد اندکی نیز به فکر جوانان و نوجوانان این منطقه باشند چرا که فرزندان این خطه از کشور حق مسلم خود می‌دانند تا از امکانات رفاهی در مقایسه با همنوعان خود در سایر استان‌ها بهره‌مند شوند.

================

گزارش از جعفر مرعشی نیا

================

انتهای پیام/75002/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول