اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در میزگرد بررسی مشکلات شنای کردستان مطرح شد

قانون کمر شنای کردستان را شکست/ ضرورت ساخت استخر 50 متری شنا در کردستان

رؤسای هیئت شنای استان کردستان و شهرستان سنندج، متفق‌القول بر ضرورت بازسازی استخر ملک‌نیای این شهرستان و احداث استخر 50 متری به عنوان نیازهای اساسی شنای کردستان، تأکید کردند.

قانون کمر شنای کردستان را شکست/ ضرورت ساخت استخر 50 متری شنا در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ورزش شنا از رشته‌های پرمدال و پایه محسوب می‌شود که همواره با استقبال مناسبی در میان اقشار و سنین مختلف برخوردار است.

شنا در استان کردستان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که در همین راستا طی میزگردی با حضور رؤسای هیئت‌های شنای استان کردستان و شهرستان سنندج به آسیب شناسی این ورزش پرداختیم.

علی بصری، رئیس هیئت شنای استان کردستان و  سالار قیمتی، رئیس هیئت شنای شهرستان سنندج اعتقاد دارند معضل بزرگ این ورزش در استان، نبود یک استخر 50 متری ویژه این ورزش است.

آنها همچنین از تعطیل شدن استخر ملک‌نیای سنندج و توقف بازسازی آن گلایه دارند و می‌گویند در صورتی که یک استخر به صورت مجزا و بدون پرداخت هزینه‌های اضافی به هیئت شنای استان کردستان واگذار شود، این هیئت توانایی کسب 10 مدال از مجموع 50 مدال در هر رقابت شنا را خواهد داشت.

فارس: آقای بصری، به عنوان سؤال نخست مشکلات اساسی شنای کردستان را چه مواردی می بینید؟

بصری: یک بخش آن مربوط به نبود امکانات سخت‌افزاری است. استخر مناسب و به تعداد کافی در اختیار هیئت شنای استان نیست ضمن آنکه از لحاظ وجود مربیان سطح بالا هم در مضیقه قرار داریم.

استخر 50 متری که نیاز اصلی ورزش شنا است در استان وجود ندارد و تمام تیم‌های ما در بخش آقایان و بانوان و در رده‌های سنی مختلف در استخر مجموعه ورزشی 22 گولان تمرینات خود را پیگیری می‌کنند.

فارس: آقای قیمتی، گفته می‌شود نوعی اختلاف بین شما و رئیس ورزش و جوانان شهرستان سنندج وجود دارد و ایشان قصد انتخاب فرد دیگری را به سمت ریاست هیئت شهرستان دارند؟

قیمتی: من 13 ماه است رئیس هیئت شهرستان سنندج هستم و در این مدت به عقیده خودم کارم را درست انجام داده‌ام.

من هم شنیدم که فردی دیگر را به عنوان رئیس هیئت شنای سنندج معرفی کرده باشند اما به صورت مکتوب چیزی ابلاغ نشده است.

بصری: درست است، ابلاغ باید از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان به هیئت استان بشود تا ما هم این کار را انجام دهیم که چنین اتفاقی نیفتاده است.

فارس: آخرین وضعیت استخر ملک‌نیای شهرستان سنندج به چه صورتی است؟

بصری: در این خصوص جلسات مختلفی تشکیل شده است. کار آماده‌سازی استخر از سال گذشته به دلیل نبود بودجه متوقف مانده است در حالی که اگر مسئله پول تأمین شود ظرف یکی دو ماه به بهره‌برداری مجدد خواهد رسید.

فارس: به جز مشکل بودجه چه موانع دیگری سر راه مرمت این استخر قرار دارد؟

بصری: بخشی از آن که بودجه است و بخشی دیگر به ناهماهنگی‌های موجود در استان برمی‌گردد. زمانی که هر یک سال و اندی یک مدیرکل برای ورزش استان منصوب می‌شود کل جامعه ورزش زیان می‌بیند.

پس یکی از مسائل اساسی و مهم در این راستا، ثبات مدیریت در سطح کلان ورزش استان است.

فارس: با این وجود همواره ورزش شنا در کردستان با چالش مواجه است، علت واقعی مشکلات پیش آمده در استخرها مدیران هستند یا تغییر متولی ساخت و یا بودجه؟

بصری: البته باید در این خصوص از مسئولین سؤال شود، چون مالک و صاحب اختیار استخرها ورزش و جوانان است. هیئت شنای استان، استخر را با وجود مشکلات تحویل گرفت و بخشی از ضعف‌های آن را به کمک والدین بچه‌ها پوشاندیم اما دیگر امکان ادامه کار نبود.

برخی قسمت‌های استخر دچار ریزش شده و حتی متولیان بهداشت استان نیز اجازه ادامه فعالیت در استخر ملک‌نیا را به ما ندادند.

قیمتی: برای ارزیابی وضعیت استخر ملک‌نیا باید به گذشته رجوع کرد. حقیقت این است که قانون و کمیسیون ماده 88 کمر تمام استخرها و شنای استان را شکست.

ورزش شنا به عنوان یک رشته پایه و پرمدال مطرح است. در هر رقابت شنا بیش از 50 مدال توزیع می‌شود. من قول می‌دهم اگر بار درآمدزایی برای سایر هیئت‌ها از دوش شنای کردستان برداشته شود توانایی کسب 10 طلا در مسابقات کشوری از مجموع 50 مدال را داریم.

حقیقت این است که ما باید به چند هیئت سرویس برهیم و کلی هزینه بکنیم.

بصری: هیئت شنای شیراز در استخری 50 متری بدون دغدغه بابت پرداخت قبوض و حقوق مربیان مشغول به فعالیت است، آنها فقط دغدغه قهرمان دارند اما حاشیه ما زیاد است.

البته استخر برای ما درآمدزایی هم دارد که به بسیاری هیئت‌ها هم کمک کرده‌ایم. اما نکته اینجاست که چون امکان کسب مدال در ورزش شنا از همه رشته‌ها دشوارتر است با این وجود ما موفق شدیم در مسابقات اخیر کشوری در بین 30 استان جزو 10 استان نخست قرار بگیریم که اتفاق قابل توجهی است.

فارس: هدف از برگزاری اردوی اخیر تیم ملی شنای نوجوانان در کردستان چه بود؟ تنها صرف گرفتن میزبانی مدنظر بود؟

بصری: خیر، اصلا دو ماه پیش از برگزاری اردوی تیم ملی شنای نوجوانان به ما اعلام شد دو ورزشکار استان کردستان به منظور حضور در این اردو انتخاب شده‌اند و آنها را معرفی کنید.

فارس: اما استان‌های دیگر به دلیل هزینه بالای اردو این میزبانی را نپذیرفتند.

بصری: بله بیش از 10 میلیون تومان هزینه این اردو بود که محل تأمین این اردو از درآمد ناشی از استخرها بود.

فارس: نمی‌شد به جای این هزینه برای برپایی اردو از آن به منظور ارتقای بار فنی مربیان استان استفاده می‌کردید؟

قیمتی: اتفاقا همین کار را هم کردیم و نتایج آن را در نحوه شنای ورزشکاران ما می‌بینید که نحوه حرکت‌های آنها تغییر کرده است.

هر چند فکر می‌کنم حضور دو مربی و چهار شناگر در اردوی تیم ملی نوجوانان مایه افتخار برای شنای استان کردستان است.

فارس: آقای بصری، در اواخر سال 88 قرار بود از میان 600 ورزشکار رشته شنا چند نفر را برای رشته شیرجه آماده کنید، چرا این کار انجام نشد؟

قیمتی: مشکل ما مربیان است. پرداختی ما به مربیان طبق اشل فدراسیون ماهانه 200 تا 250 هزار تومان است. بپذیریم دانش فنی مربیان ما چون قهرمان شنا در استان نداشته‌ایم محدود است. البته زمانی که مربیان دو بازیکن تیم ملی تحویل بدهند همین افراد تبدیل به مربیان بعدی خواهند شد.

ما در اردوی تیم ملی شنای نوجوانان حرکت مناسب انجام داده‌ایم، نیروی جوان و با تجربه را در کنار هم قرار داده‌ایم. یعنی آقای حشمت‌الله اجاق مربی تیم ملی که چهره‌ای نام‌آشنا و مدرس فدراسیون است را در کنار مربیان جوان گذاشته‌ایم که در نتیجه دو بازیکن ملی را تحویل دادیم.

فارس: در بحث استعدادیابی چه اقداماتی انجام شده است؟

قیمتی: ترم تابستانی آموزش شنا را در نظر گرفته‌ایم با دو مربی و سه کمک مربی و 20 تا 25 شناگر را آموزش می‌دهیم.

اقدام دیگر هیئت شنا در خصوص صدور پروانه کسب برای استخرهای خصوصی است. جالب است بدانید الان برخی استخرهای خصوصی که مشغول به فعالیت هستند دارای پروانه کسب از سوی هیئت نیستند.

اما بیمه‌گذاران اقدام به بیمه این استخرهای بدون پروانه کرده‌اند و اگر اتفاقی برای فردی در استخرهای بدون پروانه رخ بدهد برای صاحبان استخرها گران تمام خواهد شد.

در واقع هنوز شرکت‌های بیمه از قضیه پروانه کسب مطلع نیستند و اگر در جریان قرار بگیرند مطمئنا از بیمه افراد در استخرهای خصوصی بدون پروانه کسب خودداری خواهند کرد.

هیئت شنا هم شرطی برای استخرهای خصوصی در نظر گرفته است تا در صورتی که هر استخر دو تایم برای شنای ورزشکاران این رشته اختصاص داد ما هم اقدام به صدور پروانه کسب برای استخرها کنیم و در این صورت به راحتی از مزایای بیمه استفاده خواهند کرد.

فارس: و به عنوان سؤال آخر چه درخواستی از مسئولین دارید؟

بصری: کار و مسیر ما ادامه راه مدیران و پیشکسوتان قبلی ورزش شنا است. هشت سال قبل و در زمان آغاز ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، ساخت استخر 50 متری را خواستار شدیم و حتی کلنگ‌زنی هم شد.

اما اکنون محل احداث استخر به مکان دیگری منتقل شده و هنوز نمی‌دانیم آیا به سرانجام خواهد رسید یا خیر، چون این استخر نیاز اصلی شنای استان کردستان است درخواست رسیدگی از سوی مسئولین را در این زمینه داریم.

قیمتی: از مسئولین درخواست کمک به منظور فراهم کردن بستر مناسب پرورش شناگران را داریم. تأکید می‌کنم چنانچه یک استخر را کامل در اختیار ما گذاشته و هزینه‌های قبوض و درآمد به سایر هیئت‌ها ندهیم، قول کسب 10 مدال از مجموع 50 مدال رقابت‌های مختلف را می‌دهیم.

===============

مصاحبه از: کیوان قاسمی 

===============

انتهای پیام/79012/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول