اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

نهادینه کردن فرهنگ توانمندی معلولان در جامعه

رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی گفت: فرهنگ خدمت معلولان در جامعه و شهرداری نهادینه نشده و مسئولان هنوز به توانایی‌های این قشر پی‌ نبرده‌اند.

نهادینه کردن فرهنگ توانمندی معلولان در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با توجه به اینکه به روز 24 خرداد ماه، روز برگزاری چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و و یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم خبرنگار فارس در بیرجند با یک روشندل که دارای توانمندی‌های بسیاری است گفت‌و‌گویی در ارتباط با خواسته معلولان از شورای شهر داشته است که به شرح ذیل است.

رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی خود، اظهار کرد: مسئولیت‌های اجتماعی من شامل عضو انجمن نابینایان، عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان، 10 سال فعالیت در سازمان بهزیستی و دبیر پیگیری حقوق معلولان می‌شود.

محمدحسن دلاکه ادامه داد: در حال حاضر هم رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی و مدیر عامل مؤسسه قرآن و عترت نورالامین نیز هستم و برای احقاق حقوق همنوعان و جامعه معلولان تلاش می‌کنم.

وی با بیان اینکه در 36 سال زندگی خود  صادقانه و بدون پرده و تنها برای رضای خدا و احقاق حقوق معلولان خراسان جنوبی گام برداشته‌ام، افزود: شوراها باید به خواسته‌های معلولان هم توجه کنند و یادشان نرود که این عرصه قدرت، موانع و مشکلاتی هم دارد.

رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به اینکه همه اقشار حق رأی دارند پس معلولان هم جزو این اقشار هستند و حق رأی دارند. آیا می‌شود کسی حق رأی داشته باشد اما حق استفاده از رای در چارچوب قانون را نداشته باشد.

دلاکه با بیان اینکه جامعه معلولان حداقل 10 درصد از شهر بیرجند را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: پس عدالت حکم می‌کند که کاندیدای چهارمین دوره انتخابات حداقل به طور مساوات 10 درصد از وقت خود را صرف پیگیری مشکلات معلولان کنند.

وی گفت: کاندیداهای شورای اسلامی باید سفیران خوبی برای انتقال رأی‌های معلولان به امور شهرداری باشند و در مصوبات خود این قشر را در نظر بگیرند و همچنین باید انقلاب نهادینه شدن فرهنگ توانمندی معلولان و توجه به معلولان در شورای شهر بوجود بیاید.

رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی خطاب به  شوراها، اذعان داشت: شوراها هنگامی که در پی‌تحلیل مسئله‌ای هستند باید روحیه توجه به قشر معلول را داشته باشند و آنها  را در امر تصمیم‌گیری دخالت دهند.

دلاکه متذکر شد: شوراها باید برای رضای خدا و برای حل مشکلات معلولان گام بردارند و برای ایجاد اشتغال این قشر که هیچ هزینه‌ای برای شهرداری متحمل نمی‌شوند تلاش کنند.

وی اضافه کرد: شورای شهر آینده باید اتاق فکری داشته باشد و در اتاق فکر و کمیسیون‌های خود به معلولان مشاوره‌ دهد.

رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان بیرجند تا حدودی برای معلولان  مناسب‌سازی شده است، افزود: اما هنوز به حد اعلی نرسیده است و جای کار دارد.

دلاکه اضافه کرد: اگر قرار است معلولان از حقوق شهروندی برخوردار باشند، به استناد ماده دو قانون جامعه  شوراها نباید پروانه ساختمان یا پایان کاری به ساختمان بدهند که مناسب‌سازی نشده باشد.

وی از شوراها خواست که پرونده اداره‌ای را که مناسب‌سازی نشده تایید نکنند و ادامه داد: باید دغدغه فکر و ذهن شوراها مناسب‌سازی پارک‌ها باشد تا افراد معلول هم بتوانند از این فرصتی که برای اقشار جامعه فراهم شده، استفاده کنند.

رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی با بیان اینکه من خودم  مجری اشتغال، کارهای اجتماعی و کارهای فرهنگی هستم، گفت: به عنوان یک فرد مطلع باید بگوییم اگر این فرهنگ خدمت به معلولان در استان نهادینه شود، 200 فرصت شغلی برای قشر معلول فراهم می‌شود.

دلاکه تصریح کرد: شاید بگویید 200 شغل چگونه؟ اگر شما بوفه‌های پارک‌ها و دستگاه‌های شهرهای بازی را به معلولان بدهید، آنها نه تنها با قیمت ارزان کار می‌کنند بلکه اگر اداره پارکینگ‌ها را  به معلولان بدهند در توان آنهاست و این معلولان با هزینه کمتر آمادگی خدمت کردن را دارند.

وی اذعان داشت: فرهنگ خدمت به معلولان هنوز در شهرداری نهادینه نشده و  هنوز مسئولان به توانایی‌های این قشر پی ‌نبرده‌اند.

رئیس هیئت ورزشی نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی یادآور شد: شهرداری در تمامی زمینه‌ها باید فعالیت داشته باشد، و بودجه فرهنگی، قرآنی و ورزشی را برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه هم مصرف کند.

دلاکه خاطر نشان کرد: متاسفانه از قشر معلول در شغل‌ها خیلی کم استفاده می‌شود و این بی‌انصافی است که برای این قشر برنامه‌ریزی نشود.

========================

گزارشی از رقیه محمدی و سمیه محمدی

========================

انتهای پیام/69017/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول